 |
 |
 |
La nova regulació de l’Administració electrònica local
|
La Federació de Municipis de Catalunya ha programat aquest curs, que tindrà lloc el proper dia 1 de març en horari de matí, que pretén analitzar les noves normes que afecten especialment el procediment administratiu electrònic local (Llei 26/2010) i l’ús de les TIC en aquest àmbit (Llei 29/2010), i també actualitzar els coneixements respecte a l’aplicació de la Llei 11/2007, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics. L’enfocament del curs és eminentment jurídic.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
Programa de direcció de recursos humans en l'Administració local
|
Aquest seminari programat per la Federació de Municipis de Catalunya està destinat principalment a personal directiu o amb responsabilitats directives, personal tècnic, i secretaris i interventors que desenvolupin funcions en l’àmbit dels recursos humans de l’Administració local. Tindrà lloc a Barcelona els dies 2, 9, 16, 23 i 30 de març, 6, 11 i 27 d’abril, i 4 i 11 de maig de 2011.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
La contractació electrònica
|
Per tal d’optimitzar les despeses de contractació mitjançant l’ús de plataformes electròniques, la Federació de Municipis de Catalunya ha cregut convenient organitzar un curs que se celebrarà els dies 22 i 24 de febrer i 1 de març, a Barcelona.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
Seminari d’actualització de Funció Pública Local
|
El termini d’inscripció finalitza el 12 de febrer. El Seminari tindrà lloc a Barcelona el dia 22 de febrer, al matí.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
Optimització de la gestió d’arxius en suport informàtic
|
La Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs que tindrà lloc a Barcelona els dies 23, 25 i 28 de febrer, adreçat principalment als arxivers, auditors interns, documentalistes i responsables de tasques organitzatives i de gestió administrativa.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
Descripció i valoració de llocs de treball
|
Amb l’objectiu d’aprendre i practicar una metodologia simple i pràctica per analitzar qualsevol lloc de treball dins de l’empresa, incloent-hi la descripció del lloc i la valoració del seu contingut i de mostrar les aplicacions de l’anàlisi de llocs de treball en diferents àrees: la identificació de necessitats de formació, la selecció de personal o l’avaluació de tasques desenvolupades, l’FMC organitza aquest curs que tindrà lloc a Barcelona els dies 2 i 4 de març de 2011.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
Gestió de plans d’emergència municipal
|
La Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs amb la finalitat de conèixer quines actuacions prioritàries ha de dur a terme una entitat local en cas d’emergència, conèixer la legislació vigent en temes de protecció civil i conèixer els mecanismes de resposta i les mesures de contenció que minimitzin possibles danys. Se celebrarà els propers dies 11, 16 i 18 de febrer de 2011, a Barcelona.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
Seminari sobre la seguretat en la societat del risc (teoria i anàlisi)
|
Organitzat per la UOC, tindrà lloc a Barcelona els dies 16, 18, 21, 23 i 25 de febrer de 2011.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
Noves tecnologies i participació ciutadana. Societat civil i eines de comunicació
|
XI Conferència de l'Observatori Internacional de la Democràcia Participativa, amb la col·laboració, entre d'altres, de la Federació de Municipis de Catalunya. Tindrà lloc a Lleida els dies 6, 7 i 8 d’abril de 2011.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
ECONOMIA: Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2011
|
Mitjançant aquesta ordre s’aproven les normes a les quals s’haurà d’ajustar la Generalitat en l’elaboració dels pressupostos per a l’any 2011. L'elaboració dels pressupostos s'emmarca dins d'un context fiscal molt restrictiu, on els recursos disponibles seran inferiors als dels pressupostos 2010, cosa que implica que caldrà dur a terme forts ajustaments per adequar la despesa als límits compatibles amb els objectius d'estabilitat pressupostària. L'elaboració dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya seguirà els principis d'austeritat, eficiència, eficàcia, equitat i transparència i ha de comportar una exhaustiva revisió de la despesa que permeti fer front als ajustos i reformes necessàries per restablir les finances públiques de la Generalitat, en un horitzó a mitjà termini. La seva elaboració també està condicionada per la situació de pròrroga pressupostària, com a conseqüència de la dissolució del Parlament i la convocatòria d'eleccions, que es van celebrar el dia 28 de novembre de 2010. Les mesures de contenció de la despesa i en matèria de personal adoptades durant la pròrroga han estat el pas previ necessari per poder dur a terme els forts ajustaments que es requereixen. En qualsevol cas, l'assignació dels recursos disponibles es farà d'acord amb les prioritats següents: lluitar contra la crisi econòmica i les conseqüències socials que té sobre l'atur i l'extensió de la pobresa i garantir els serveis essencials de l'estat del benestar, la cohesió social i l'equilibri territorial.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
ELECCIONS: Règim electoral general
|
Aquesta reforma afecta bona part de l’articulat de la norma. En alguns casos es realitza una simple actualització en aspectes concrets com ara denominació d’òrgans i institucions, quantia de les sancions, actualització de la tipologia de penes per delictes i infraccions electorals i quantia de les multes i conversió en euros. En d’altres casos, s’introdueixen modificacions de caràcter tècnic destinades a donar més precisió a la regulació vigent, com per exemple, millor definició dels terminis de resolució dels recursos per part de les juntes electorals, reforç de la potestat d’unificació de doctrina de la Junta electoral central, diferenciació de les funcions d’interventor i apoderat, determinació dels terminis de remissió de les paperetes electorals, clarificació de les condicions per rebre subvencions electorals i precisions en el procediment de constitució de les diputacions provincials. A banda d’aquestes modificacions, s’introdueixen altres canvis de transcendència que tenen a veure amb les següents determinacions: en primer lloc, es modifica la llei per clarificar la definició del cens electoral i els terminis; es pretenen reforçar les garanties per impedir que proliferin els anomenats empadronaments fraudulents o de convivència amb fins electorals i, a aquests efectes, s’avança un mes la definició de cens tancat per a cada elecció, així com s’exclou la possibilitat de sol•licitar la rectificació del cens per canvi de residencia d’una circumscripció a l’altra, produïda en els dos mesos anteriors a la convocatòria electoral, termini que serà d’un any per als espanyols que resideixen en l’exterior; al mateix temps, per tal d’evitar que les possibles irregularitats per empadronaments fraudulents o de conveniència tinguin efectes electorals, s’incorpora un recurs específic tot unificant en la jurisdicció del contenciós administratiu la revisió dels actes censals. En tercer lloc, pel que fa a les campanyes electorals, la reforma pretén evitar la incidència dels poders públics mitjançant la realització de campanyes institucionals i d’inauguració d’obres i reduir la publicitat i la propaganda electoral durant el període electoral. Se circumscriu la publicitat al període estricte de la campanya electoral, i amb la reforma, la contractació de la publicitat electoral en els diferents suports publicitaris només podrà realitzar-se en els quinze dies estrictes de campanya, el que significa una reducció del pes de la publicitat i la propaganda. S’introdueixen modificacions que afecten la jornada de votació; d’una part, s’amplia l’edat per poder pertànyer a les meses electorals sense que això suposi una nova obligació exigible als electors i es clarifiquen els supòsits en què un vot ha de ser considerat nul. Finalment, les modificacions guarden relació amb la representació dels municipis petits i, singularment, amb el règim de consell obert tot facilitant la compatibilitat dels principis de representació i d’eficàcia de la gestió municipal. En aquest sentit, es modifica l’escala de l’apartat primer de l’article 179 que estableix el nombre de regidors a elegir en funció dels residents i així, es fixa que fins a 100 residents s’elegiran 3 regidors i de 101 a 250 residents, cinc regidors. Es modifica també l’article 29 de la Llei de bases de règim local de manera que en la definició del règim de consell obert desapareix la menció als municipis de menys de 100 habitants i es determina que funcionaran en aquest tipus de règim els municipis que tradicionalment i voluntàriament comptin amb aquest règim d’administració i aquells altres en què llur localització geogràfica, gestió dels interessos municipals i altres circumstàncies ho facin aconsellable. S’afegeix que els alcaldes de les corporacions de municipis de menys de 100 residents podran convocar als veïns a consell obert per a decisions d’especial transcendència en el municipi i, en aquest cas, s’hauran de sotmetre obligatòriament al criteri de l’assemblea veïnal constituïda a l’efecte. Finalment, es modifica l’article 184 relatiu al procediment per elegir els regidors dels municipis que tinguin una població compresa entre 100 i 250 habitants i l’article 193 relatiu a les subvencions de les despeses electorals municipals. Una altra modificació de la norma pretén evitar situacions de transfuguisme i, en aquest sentit, es modifica l’article 197 relatiu a la moció de censura de l’alcalde. S’estableix que en cas que algun dels proponents de la moció de censura formés o hagués format part del grup polític municipal al qual pertany l’alcalde, la majoria absoluta exigida perquè pugui ésser proposada la moció de censura s’ha de veure incrementada amb el mateix nombre de regidors que es trobin en aquestes circumstàncies. Finalment, s’estableix que el cens electoral vigent per a les eleccions de maig de 2011 serà el tancat l’1 de febrer de 2011.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
ELECCIONS: Règim electoral general
|
La Llei orgànica de partits polítics i la reforma que va introduir en la Llei orgànica del règim electoral general va constituir una eina fonamental per excloure del procés electoral partits que servien d’instrument a organitzacions terroristes. Partint d’aquest èxit, es considera avui convenient reformar determinats preceptes de la llei electoral per evitar que formacions polítiques il•legals puguin utilitzar noves vies per concórrer a futurs processos electorals, de forma fraudulenta, i obtenir representació institucional. Per això, en primer lloc, s’amplia als partits, federacions i coalicions la prohibició de presentar candidatures que, de fet, siguin successores o continuadores de l’activitat d’un partit il•legalitzat i, en consonància amb això, s’amplia també la legitimació del Govern i del Ministeri fiscal, en el recurs contenciós electoral per impugnar candidatures presentades per partits, federacions o coalicions, a més de les presentades per agrupacions d’electors, actualment previstes a la llei. En segon lloc, es possibilita la impugnació de candidatures durant la campanya electoral, ampliant, tant el termini de presentació del recurs com el termini perquè el Tribunal Constitucional resolgui els possibles recursos. S’introdueix en totes les modalitats de processos electorals, una nova causa d’incompatibilitat sobrevinguda, que concorrerà en els representants electes de candidatures presentades per partits, o per federacions o coalicions de partits declarats posteriorment il•legals per sentència judicial ferma, llevat que voluntàriament i de manera expressa rebutgin les causes que van motivar la il•legalització de la formació sota la llista de la qual van concórrer a les eleccions. Finalment, per garantir el funcionament normal de les entitats locals quan no sigui possible cobrir les vacants generades per mort, incapacitat o renúncia dels regidors i els seus suplents, i davant la negativa dels ciutadans a ocupar aquestes vacants d’acord amb el sistema actualment previst, es modifica l’article 182 per encomanar la gestió ordinària d’aquests municipis als òrgans que tinguin atribuïda la competència sobre règim local segons els respectius estatuts d’autonomia i les lleis bàsiques de l’Estat.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
ENSENYAMENT: Empat en el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012
|
Aquest acord fixa els criteris per resoldre situacions d’empat en el procés de preinscripció i matrícula de l’alumnat als centres educatius per al curs 2011-2012 i estableix que seran d'aplicació, com a criteris complementaris, a més dels establerts al Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
ENSENYAMENT: Preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres del Servei d'Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els ensenyaments sostinguts amb fons públics per al curs 2011-2012
|
Aquesta resolució s'aplica a l'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics de segon cicle d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d'Ensenyament, artístics, esportius, d'idiomes o d'educació d'adults i a les llars d'infants o escoles bressol públiques, sense perjudici de les competències atribuïdes al Consorci d'Educació de Barcelona i als ajuntaments que, d'acord amb el que preveu la disposició addicional 4 del Decret 75/2007, hagin assumit la competència en matèria d'admissió d'alumnat del primer cicle d'educació infantil dels centres sufragats amb fons públics.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
ENTITATS: Pla d'inspecció de fundacions per a l'any 2011
|
S’aproven els criteris generals pels quals es regirà el Pla d'inspecció de les fundacions de l'any 2011 i s’estableix que seran susceptibles de ser objecte d'un expedient d'inspecció les fundacions en les quals concorrin alguna de les circumstàncies següents: no haver presentat els comptes anuals d'almenys els dos darrers exercicis; no haver respost en el termini fixat a les deficiències observades pel protectorat en l'anàlisi dels comptes anuals; mantenir una inactivitat continuada; i que la darrera xifra del número d'inscripció de la fundació coincideixi amb el número obtingut mitjançant un sorteig que s'efectuarà a la seu del Departament, c. Pau Claris, 81, de Barcelona. La inspecció actuarà preferentment sobre aquelles entitats en les quals concorrin indicis d'algun incompliment de la normativa legal actualment aplicable.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
FESTES: Festes locals a la Comunitat Autònoma de Catalunya per a l'any 2011
|
Havent observat determinades errades al text de l'ordre esmentada, tramès al DOGC i publicat al núm. 5765, de 29.11.2010, pàg. 87141, se'n detallen les correccions oportunes.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
FIRES: Calendari d'activitats firals de Catalunya de 2011
|
S’ordena la publicació al DOGC del calendari d'activitats firals de Catalunya de 2011, que es detalla a l'annex d'aquesta resolució.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
FORMACIÓ: Cursos específics d’idiomes a desenvolupar en el primer semestre de 2011
|
Es convoquen cursos específics d’idiomes per al primer semestre de 2011, en modalitat presencial i de teleformació on line (annexos I i II). Els empleats públics que desitgin participar en algun d’aquests cursos ho hauran de fer a través de la pàgina web de l’INAP www.inap.es, entrar en «Formación» i a continuació en «Formación en idiomas» apartat «Inglés». El termini de presentació de sol•licituds telemàtiques serà de quinze dies naturals, durant 24 hores, comptats a partir del dia següent al de la publicació d’aquesta resolució al BOE. Els destinataris als quals van adreçats els cursos figuren en els annexos d’aquesta resolució.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
LEGISLACIÓ: Diversos preceptes de l'Estatut d'autonomia de Catalunya (sentència).
|
El suplement del BOE núm. 16, de 19.1.2011, publica la Sentència 137/2010, de 16 de desembre, dictada pel TC en el recurs d'inconstitucionalitat núm. 8675/2006, interposat pel Defensor del Poble en relació amb diversos preceptes de la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'EAC. En la sentència esmentada, el TC ha decidit: “Estimar parcialment el recurs d'inconstitucionalitat plantejat pel Defensor del Poble contra la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i, en conseqüència, Declarar que: ”1r. Queda extingit el recurs, per desaparició sobrevinguda del seu objecte, respecte de la impugnació de l'expressió «i preferent» de l'apartat 1 del seu article 6; l'incís «amb caràcter exclusiu» de l'apartat 1 de l'article 78; l'article 97; els apartats 2, lletres a), b), c), d) i e), i 3 de l'article 98; els incisos «i amb la participació del Consell de Justícia de Catalunya» dels apartats 5 i 6 de l'article 95; l'incís «pel president o presidenta del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que el presideix, i» de l'apartat 1 de l'article 99; l'apartat 1 de l'article 100; l'incís «o al Consell de Justícia de Catalunya» de l'apartat 1 i l'apartat 2 de l'article 101; l'incís «com principis o mínim comú normatiu en normes amb rang de llei, excepte en els supòsits que es determinin d'acord amb la Constitució i aquest Estatut» de l'article 111”. ”2n. Quant a les referències del preàmbul de l'Estatut de Catalunya impugnades, ha d'estar-se a l'assenyalat en els fonaments jurídics 1 i 4”. ”3r. No són inconstitucionals, en els termes expressats en els corresponents fonaments jurídics que s'indiquen: l'article 5 (FJ 4); l'apartat 2 de l'article 6 (FJ 6); l'apartat 5 de l'article 33 (FJ 6); l'article 34 (FJ 6); l'apartat 2 de l'article 95 (FJ 8); l'article 110 (FJ 9); l'article 112 (FJ 9); l'apartat 3 de l'article 127 (FJ 9); l'article 129 (FJ 9); l'article 138 (FJ 9); l'article 180 (FJ 8); l'apartat 1 de l'article 183 (FJ 10); els apartats 1 i 2, lletres a), b) i d) de l'article 210 (FJ 10); i les disposicions addicionals vuitena, novena i desena (FJ 8)”. ”4t. Es desestima el recurs pel que fa a la resta”.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
MEDI AMBIENT: Qualitat de l’aire
|
Entre els objectius d’aquest reial decret figuren establir els objectius de qualitat de l’aire, d’acord amb l’annex III de la Llei 34/2007, de 15 de novembre; regular l’avaluació, el manteniment i la millora de la qualitat de l’aire; determinar la informació a la població i a la Comissió Europea sobre les concentracions i els dipòsits de determinades substàncies (plom, diòxid de sofre, diòxid de nitrogen, monòxid de carbó...), el compliment dels objectius de qualitat de l'aire, els plans de millora i la resta d’aspectes regulats en aquesta norma. S’estableixen determinades obligacions per a les entitats locals de classificació de cada zona o aglomeració del territori d’acord amb el que estableix la Llei 34/2007 i aquest reial decret; d’informació al Ministeri de Medi Ambient i Medi rural i marí, i a l’Administració autonòmica davant situacions en què se superin determinats límits definits en l’annex I del reial decret en estacions de mesurament que quedin sota la seva gestió. Finalment, s’estableix que les entitats locals, en els termes de l’article 16 de la Llei 34/2007, podran elaborar els seus propis plans de millora de qualitat de l’aire.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
SEGURETAT: Codi d'ètica de la policia de Catalunya
|
Es deixa sense efecte la Resolució IRP/3648/2010, de 12 de novembre, pel qual s'aprova el Codi d'ètica de la policia de Catalunya i es ratifica la vigència de l'aplicació de la Instrucció per a la incorporació i aplicació del Codi Europeu d'Ètica de la Policia adoptat per la Recomanació REC(2001)10 del Comitè de Ministres del Consell d'Europa en relació amb l'actuació i la intervenció de la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra. Aquesta resolució produirà efectes l'endemà de la seva publicació al DOGC.
|
> Més informació
|
> Tornar al Sumari
|
 |
|
 |