100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 163 - 14/11/2008]
Experiències comercials de diversos ajuntaments Implantació d’un sistema de gestió de prevenció de riscos laborals OHSAS 18001
El repte de la integració de persones nouvingudes a Catalunya Altres models i altres formes de gestió dels serveis educatius
Taller de policia administrativa: qualitat ambiental Primeres Jornades de Participació Ciutadana en l'àmbit de la Infància i la Joventut
Ciutats creatives: L'impacte de la cultura en el territori i en l'economia de les ciutats Plans i altres accions de promoció municipal de l'accessibilitat
Estratègies i polítiques per gestionar la baixa densitat. De la contenció a la gestió Cinquenes Jornades de Signatura Electrònica
ANTIFRAU: Oficina Antifrau de Catalunya ESPORTS: Registre de clubs i associacions esportives
FONS EUROPEUS: Projectes susceptibles de cofinançament del Feder i termini de presentació de sol·licituds per al període 2007-2013, Eix 1 Economia del coneixement i innovació i desenvolupament empresarial MEDI AMBIENT: Pla de renovació d'electrodomèstics, de calderes i d'aparells d'aire condicionat a Catalunya
MEDI AMBIENT: Actuacions a la zona d'influència socioeconòmica del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici per a l'any 2009 NOVES TECNOLOGIES: Ajuts en espècie per a la creació de nous punts TIC destinats a corporacions locals
PRESIDÈNCIA: Presidència de la Generalitat i del Govern SALUT: Calendari de vacunacions sistemàtiques
SEGURETAT: Competències en matèria de seguretat privada  

Experiències comercials de diversos ajuntaments

En els darrers anys els ajuntaments han anat reconeixent en el comerç un sector estratègic per a l’economia i la vitalitat social del seu municipi. Per això, i arran de les normatives que s’han anat establint a escala autonòmica, molts s’han implicat en plans de dinamització, han realitzat o s’estan plantejant realitzar programes d’orientació d’equipaments comercials (POEC) o, senzillament, d’ordenació de les implantacions comercials dins del municipi, o bé han reformat ordenances i polítiques municipals que afecten el sector, tot això amb l’objectiu de tenir municipis amb una oferta comercial atractiva per als habitants i que alhora sigui motor de l’economia. Aquests processos no estan exempts de dificultats i, donada la diversitat de situacions de partida de cada municipi, hi ha moltes experiències que poden aportar idees útils i que poden ser compartides per diferents municipis. Per aquest motiu, la Federació de Municipis de Catalunya ha programat un curs destinat principalment als responsables municipals de comerç, tant polítics com tècnics, que estiguin immersos o hagin d’abordar processos de canvi, que se celebrarà a Terrassa els dies 25 de novembre i 2 de desembre.
> Més informació > Tornar al Sumari

Implantació d’un sistema de gestió de prevenció de riscos laborals OHSAS 18001

Amb l’objectiu de conèixer el sistema de gestió de prevenció de riscos laborals normalitzats i la seva relació amb la llei de prevenció, conèixer els requisits de la norma OHSAS 18001, definir les fases d’implantació d’un SGPRL i establir els requisits d’auditoria, revisió i millora contínua del SGPRL, la Federació de Municipis de Catalunya ha organitzat un curs per als propers dies 15, 17 i 18 de desembre, a Barcelona.
> Més informació > Tornar al Sumari

El repte de la integració de persones nouvingudes a Catalunya

Els estrangers arribats fa poc temps a Catalunya reben mes ajuts que la població autòctona? La presència d’immigrants extracomunitaris treu valor a un carrer o barri? El personal de les entitats locals que en la seva tasca diària atén persones arribades recentment es pot fer aquestes i moltes altres preguntes, per la qual cosa necessita un espai de reflexió per exposar les seves inquietuds i trobar-hi un suport específic. És per això que la Federació de Municipis de Catalunya organitza ur curs, que tindrà lloc a Barcelona, els dies 1, 3 i 4 de desembre.
> Més informació > Tornar al Sumari

Altres models i altres formes de gestió dels serveis educatius

Actualment ens trobem que, en la posada en marxa de nous serveis educatius i també en la seva continuïtat, els municipis demanen altres maneres de gestionar aquests serveis que no els siguin tan costoses, i per tant la paraula externalització de serveis cada vegada sona més. Si bé hi ha altres serveis adreçats a la persona que ja han començat a canviar els seus sistemes de gestió, pel que fa als serveis educatius tot just se n’està començant a parlar. En conseqüència, aquest curs, organitzat per la Federació de Municipis de Catalunya, vol aprofitar aquest moment per posar sobre la taula els avantatges i inconvenients d’aquestes altres formes de gestió. Tindrà lloc a Barcelona els dies 20 i 25 de novembre i 4 de desembre.
> Més informació > Tornar al Sumari

Taller de policia administrativa: qualitat ambiental

La Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs amb l’objectiu d’aplicar la normativa sobre medi ambient en les inspeccions policials treballant des de l’experimentació de casos pràctics oferint una visió general de quin és el paper de l'Administració local en la protecció del medi ambient. Tindrà lloc a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, de Mollet del Vallès del 18 al 20 de novembre en horari de matí.
> Més informació > Tornar al Sumari

Primeres Jornades de Participació Ciutadana en l'àmbit de la Infància i la Joventut

L'objectiu general de les jornades és debatre i reflexionar sobre models i experiències de participació ciutadana en l'àmbit de la joventut i la infància, fent un èmfasi especial en les experiències realitzades des de les administracions locals, que són les més properes a la ciutadania. Tindran lloc a Montcada i Reixac els dies 28 i 29 de novembre i estan organitzades per l’Ajuntament de Montcada, amb la col·laboració de la Federació de Municipis de Catalunya, entre d’altres entitats.
> Més informació > Tornar al Sumari

Ciutats creatives: L'impacte de la cultura en el territori i en l'economia de les ciutats

Amb l'objectiu de reunir professionals de la gestió cultural per intercanviar reflexions i pràctiques sobre l'acció cultural en el món local, debatre sobre l'impacte i les relacions de la cultura i les indústries culturals amb el territori, l'economia i la competitivitat de les ciutats, promoure el diàleg i el debat del sector cultural amb els sectors de l'urbanisme i la promoció econòmica local, impulsar el desenvolupament de la innovació en l'agenda local de la cultura i potenciar la centralitat de la cultura en les polítiques locals, la Fundació Kreanta, amb la col·laboració, entre d'altres, de l'Ajuntament de Sitges i de la Federació de Municipis de Catalunya, organitza aquestes jornades que tindran lloc a Sitges els dies 26 i 27 de novembre, al Centre de Disseny de Sitges.
> Més informació > Tornar al Sumari

Plans i altres accions de promoció municipal de l'accessibilitat

La Diputació promou anualment unes jornades tècniques en matèria d’accessibilitat que han esdevingut el punt de trobada de tècnics, professionals i responsables polítics que, dia a dia, treballen en l’àmbit de les polítiques de mobilitat local. Aquest any, des de l’Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària de la Diputació de Barcelona s’organitza la IV jornada tècnica, que tindrà lloc el dia 18 de novembre a Barcelona.
> Més informació > Tornar al Sumari

Estratègies i polítiques per gestionar la baixa densitat. De la contenció a la gestió

El Centre Ernest Lluch del Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo de Barcelona organitza a Barcelona, els dies 12, 13 i 14 de novembre, un curs de tardor, amb el patrocini de la Diputació de Barcelona,amb l'objectiu final de posar en comú les experiències de gestió de la baixa densitat que s'estan començant a assajar i així oferir eines i recursos als governs locals per articular respostes a la proliferació dels paisatges residencials fora dels límits de les ciutats compactes.
> Més informació > Tornar al Sumari

Cinquenes Jornades de Signatura Electrònica

Les Jornades de Signatura Electrònica, organitzades anualment per l’Agència Catalana de Certificació, són el punt de trobada dels rresponsables de l’àmbit públic (polítics, càrrecs electes, directius, etc.) i de l’àmbit privat (presidents, directors generals, directors TIC, directors jurídics, etc.). Tindran lloc al Palau de Congressos de Fira de Barcelona, el 18 i 19 de novembre del 2008.
> Més informació > Tornar al Sumari

ANTIFRAU: Oficina Antifrau de Catalunya

Mitjançant aquesta llei es crea l'Oficina Antifrau de Catalunya (OAC), entitat de dret públic amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, que s'adscriu al Parlament de Catalunya. L'oficina actua amb independència de les administracions públiques en l'exercici de les seves funcions i es relaciona amb el Govern i amb els ens locals d'acord amb el que estableix aquesta llei. La seva finalitat és prevenir i investigar possibles casos concrets d'ús o destinació il·legals de fons públics o qualsevol altre aprofitament irregular derivat de conductes que comportin conflicte d'interessos o l'ús en benefici privat d'informacions derivades de les funcions pròpies del personal al servei del sector públic. Són també finalitats de l'OAC assessorar i fer recomanacions per a adoptar mesures contra la corrupció, les pràctiques fraudulentes i les conductes que atemptin contra la integritat i la transparència en l'exercici de les funcions públiques, tot cooperant amb les autoritats competents i col·laborant en la formació en aquest àmbit del personal al servei del sector públic, i també impulsar totes les mesures que siguin pertinents per a assolir la transparència en la gestió del sector públic. L'àmbit d'actuació és el sector públic de Catalunya, integrat per l'Administració de la Generalitat, els ens locals i les universitats públiques, inclosos en tots els casos llurs organismes, les entitats vinculades i les empreses públiques que en depenen. L'OAC, amb relació als ens locals i a les universitats públiques, actua respectant els principis d'autonomia local i universitària garantits per la Constitució i l'Estatut d'autonomia de Catalunya.
> Més informació > Tornar al Sumari

ESPORTS: Registre de clubs i associacions esportives

Mitjançant el Decret 145/1991, de 17 de juny, es va regular la constitució, les classes i el registre de clubs i associacions esportives i es va aprovar el Reglament del seu règim i funcionament intern. L’existència d’un nou ventall normatiu i l'experiència de més de 17 anys d'aplicació del Decret 145/1991, de 17 de juny, fan necessària l’adequació de l’esmentat decret a la realitat jurídica actual de l'associacionisme i a la dinàmica real del món esportiu durant aquests darrers anys. Mitjançant el Decret 215/2008, de 4 de novembre, es modifiquen els preceptes del Decret 145/1991 que regulen les condicions que ha de complir la constitució d’un club esportiu (art. 4), els membres que han d’integrar els consells o les juntes directives (art. 17) i la durada del seu mandat (art. 19).
> Més informació > Tornar al Sumari

FONS EUROPEUS: Projectes susceptibles de cofinançament del Feder i termini de presentació de sol·licituds per al període 2007-2013, Eix 1 Economia del coneixement i innovació i desenvolupament empresarial

Aquestes bases tenen com a objecte establir els requisits i el procediment per a la selecció d'un projecte dels ens locals amb una població de dret de més de 200.000 habitants susceptible de cofinançament pel Feder (Programa operatiu de Catalunya 2007-2013 objectiu de competitivitat regional i ocupació) que consten a la base 5. Poden ser ens beneficiaris d'aquesta convocatòria de l'Eix 1 els municipis amb una població de dret de més de 200.000 habitants. Considerant l'especificat d'aquesta convocatòria destinada a municipis de més de 200.000 habitants i tenint en compte que es seleccionarà un sol projecte, es possibilita que les operacions s'assignin a les categories de l'Eix 1 previstes en l'annex 4 del Reglament (CE) 1083/2006. El termini de presentació de sol·licituds per al procés de selecció serà el que estableixi la corresponent convocatòria. En cap cas els ens beneficiaris podran presentar més de dues sol·licituds per convocatòria. Les sol·licituds s'han de presentar per escrit en el Registre General del Departament de Governació i Administracions Públiques (Via Laietana, 26, Barcelona) o per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Pla de renovació d'electrodomèstics, de calderes i d'aparells d'aire condicionat a Catalunya

Aquesta ordre té per objecte aprovar les bases reguladores per portar a terme el Pla de renovació d'electrodomèstics, de calderes i d'aparells d'aire condicionat a Catalunya, mitjançant l'atorgament d'ajuts als titulars que canviïn l'electrodomèstic, la caldera o l'aparell d'aire condicionat d'acord amb els terminis i amb les condicions establertes. Aquesta ordre també fa pública la convocatòria per a la presentació de sol·licituds per a l'any 2008. L'objectiu és millorar l'eficiència energètica i reduir el consum d'energia a les llars catalanes, així com potenciar l'ús racional de l'energia entre els ciutadans de Catalunya mitjançant la renovació d'electrodomèstics, calderes i aparells d'aire condicionat. Caldrà que els electrodomèstics i aparells d'aire condicionat siguin de categoria energètica A o superior. En el cas de les calderes, l'objecte és la substitució de calderes domèstiques, per reduir el seu consum energètic. Caldrà que les calderes siguin de condensació. El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà de la publicació d'aquesta ordre al DOGC i finalitzarà el 31 de desembre de 2008.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Actuacions a la zona d'influència socioeconòmica del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici per a l'any 2009

Les subvencions previstes en aquesta convocatòria es regeixen per les bases reguladores aprovades per l'Ordre MAH/458/2008, de 16 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions destinades al finançament d'actuacions a la zona d'influència socioeconòmica del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, publicada al DOGC núm. 5250, de 4 de novembre de 2008. El termini de presentació de sol·licituds és d'un mes a comptar de la publicació de la present resolució al DOGC. Les sol·licituds s'han de presentar en model normalitzat, acompanyades de la documentació prevista a la base 6 de l'Ordre MAH/458/2008, de 16 d'octubre, a qualsevol de les dependències que consten a l'annex d'aquesta resolució, o pels mitjans que preveu l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. El model normalitzat de sol·licitud es pot obtenir a les dependències que consten a l'annex d'aquesta resolució o, a través d'Internet, a l'adreça electrònica següent: http://mediambient.gencat.net/cat/inici.jsp.
> Més informació > Tornar al Sumari

NOVES TECNOLOGIES: Ajuts en espècie per a la creació de nous punts TIC destinats a corporacions locals

Els punts TIC són punts públics d'accés a Internet, amb un horari mínim d'obertura, en els quals l'usuari o usuària rep l'assistència de personal específic (el dinamitzador o la dinamitzadora) i pot fer un ús personal de l'equipament. El propòsit dels punts TIC és actuar com a dinamitzadors en la introducció dels ciutadans i ciutadanes a la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), mitjançant la realització d'actuacions de divulgació i formatives amb l'objectiu de minimitzar el risc de fractura digital entre la població. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts els ens locals de Catalunya, ajuntaments, consells comarcals, diputacions, consorcis municipals i mancomunitats, i entitats que en depenguin. Els punts TIC objecte d'aquesta convocatòria s'han d'ubicar en municipis de menys de 25.000 habitants que no disposin d'un equipament d'aquestes característiques o bé que tot i tenir-ne, resultin insuficients per a l'atenció adequada de les necessitats de la ciutadania del municipi. Les sol·licituds s'han de presentar en el termini d'un mes des de l'endemà de la data de publicació d'aquesta ordre en el DOGC.
> Més informació > Tornar al Sumari

PRESIDÈNCIA: Presidència de la Generalitat i del Govern

Els canvis en el marc institucional que defineix el títol II de l'Estatut del 2006 han determinat la necessitat d'aprovar la llei present i de derogar la Llei 3/1982, per bé que es manté transitòriament, fins a l'aprovació de la Llei electoral, la vigència de la regulació del règim d'incompatibilitats i de les causes d'inelegibilitat contingudes en l’esmentada llei. La Llei de la presidència de la Generalitat i del Govern té per objecte regular l'elecció, l'estatut personal i les atribucions del president o presidenta de la Generalitat i la composició, l'organització, el funcionament i les atribucions del Govern, de conformitat amb els articles 67.5 i 68.3 de l'Estatut. No es regula la institució parlamentària ja que l'Estatut vigent elimina la reserva de llei en aquesta matèria, que queda atribuïda íntegrament i exclusivament al Reglament del Parlament.
> Més informació > Tornar al Sumari

SALUT: Calendari de vacunacions sistemàtiques

S'estableix el calendari de vacunacions sistemàtiques, que es transcriu a l'annex d'aquest decret. La vacuna contra el virus del papil·loma humà (VPH) s'administra en una única cohort a les preadolescents que tenen entre 11 i 12 anys d'edat. S'avança l'administració de la primera dosi de la vacuna triple vírica (TV) als 12 mesos d'edat. La vacuna contra la varicel•la (VVZ) s'administra als i les preadolescents entre 11 i 12 anys susceptibles de contraure la malaltia. El Programa pilot de vacunació antihepatítica A+B (VHA+B), creat pel Decret 60/1999, de 9 de març, pel qual s'estableix el calendari de vacunacions sistemàtiques, continuarà vigent fins al curs escolar 2013-2014, inclòs. S'inclouen en el calendari de vacunacions sistemàtiques les vacunes per a persones adultes antitetànica i antidiftèrica (Td), antipneumocòccica-23 valent (Pn23) i antigripal (G), que actualment s'administren segons recomanacions o en forma de programes de vacunes.
> Més informació > Tornar al Sumari

SEGURETAT: Competències en matèria de seguretat privada

Mitjançant aquest decret s'assumeixen les competències que han estat atorgades a la Generalitat de Catalunya a través de l'Estatut d'autonomia en matèria de seguretat privada i algunes de les quals es materialitzen en els termes que preveu el Conveni entre el Ministeri de l’Interior i el Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació en matèria de seguretat privada de 27 de desembre de 2007, aprovat per la Junta de Seguretat, la qual cosa es concreta en la modificació de la regulació de l'exercici d'aquestes funcions i la determinació dels òrgans competents que preveuen el Decret 272/1995, de 28 de setembre, i el Decret 110/2006, de 25 d'abril, de modificació de l'anterior.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic