100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 233 - 30/04/2010]
Fonaments i recursos per a la gestió de l’eficiència energètica municipal Seminari d'actualització de Funció Pública Local
Gestió de la comunicació en els procesos participatius de la ciutadania Eines per a l’anàlisi de projectes de dessalatge i reutilització d’aigua
Com generar una relació de compromís i confiança amb el ciutadà L'administració deliberativa. La col·laboració, el diàleg i la transparència com a eines de gestió pública
Curs d’habilitats de secretària II Fòrum d’autoritats locals de la perifèria
Màster Interuniversitari en Joventut i Societat 2010-2011 Les polítiques d'usos del temps: eines per a l'anàlisi i la intervenció des de l'àmbit local
De Tot Cat La Guàrdia Civil al servei dels ajuntaments
ADMINISTRACIÓ LOCAL: Creació del municipi de la Canonja ADMINISTRACIÓ LOCAL: Carta municipal de Barcelona
CULTURA: Subvencions a la programació realitzada de música en viu de caràcter professional CULTURA: Modificació de les bases de subvencions per adaptacions legals
ECONOMIA: Serveis de pagament ECONOMIA: Pla general de comptabilitat pública
ECONOMIA: Forma en què les corporacions locals de Catalunya han de retre a la Sindicatura de Comptes el Compte general per mitjans telemàtics PROTECCIÓ CIVIL: Pla especial d'emergències per allaus a Catalunya
TERRITORI: Subvencions per pal•liar els danys produïts pels incendis forestals i altres catàstrofes naturals TREBALL: Ampliació en les subvencions perr a la realització de plans extraordinaris d'ocupació locals (Projecte Impuls-Treball)

Fonaments i recursos per a la gestió de l’eficiència energètica municipal

Per tal d’augmentar el nivell i la profunditat de la formació en eficiència energètica dels responsables municipals i per donar coneixements i eines per a les decisions dels càrrecs electes, gerents i altres directius o tècnics implicats en la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat al municipi, la Federació de Municipis organitza aquest curs que tindrà lloc els dies 25 de maig i 1, 8, 15, 22 , 29 de juny de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

Seminari d'actualització de Funció Pública Local

Curs organitzat per la Federacio de Municipis de Catalunya, que se celebrarà a Barcelona el dia 20 de maig. Reflexions al voltant de les noves eines de selecció: la selecció per competències i els nous instruments de selecció adequats a les previsions de l’EBEP.
> Més informació > Tornar al Sumari

Gestió de la comunicació en els procesos participatius de la ciutadania

Per tal de conèixer les claus i les eines de la gestió comunicativa, aplicades específicament als processos de participació ciutadana i per tal de fer més eficients i útils les decisions, la Federació de Municipis de Catalunya ha programat aquest curs que se celebrarà a Barcelona els dies 31 de maig i 3 i 4 de juny de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

Eines per a l’anàlisi de projectes de dessalatge i reutilització d’aigua

La Federació de Municipis organitza un curs amb l’objectiu d’analitzar tècnicament i econòmica els problemes relacionats amb l'avaluació de projectes sobre fonts alternatives d'aigua i plantejar i discutir una metodologia específica d'avaluació de projectes hidràulics, fonamentada en una visió multidisciplinària i interdisciplinària. Tindrà lloc a Sabadell els dies 31 de maig i 2, 7 i 9 de juny.
> Més informació > Tornar al Sumari

Com generar una relació de compromís i confiança amb el ciutadà

Aquest curs vol mostrar la importància d’identificar les necessitats del ciutadà o ciutadana per tal de desenvolupar processos de comunicació actius, que fomentin el diàleg i la confiança a dues bandes. L’organitza la Federació de Municipis de Catalunya i tindrà lloc a Barcelona els dies 17, 20, 27 i 28 de maig de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

L'administració deliberativa. La col·laboració, el diàleg i la transparència com a eines de gestió pública

Amb l’objectiu de donar a conèixer el concepte de particiapció ciutadana i d’administració pública deliberativa, entre d’altres qüestions, la Federació de Municipis de Catalunya celebra un curs que tindrà lloc els dies 10, 11 i 14 de maig, a la seu de l’entitat.
> Més informació > Tornar al Sumari

Curs d’habilitats de secretària

Adreçat al personal de l’Administració local amb tasques de secretaria, la Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs que se celebrarà a Barcelona els dies 4, 6, 11, 13, 18, 20 i 25 de maig.
> Més informació > Tornar al Sumari

II Fòrum d’autoritats locals de la perifèria

Tindrà lloc els dies 10, 11 i 12 de juny, a Getafe, i serà la seva segona edició. És una trobada per debatre les problemàtiques i oportunitats de les ciutats i la seva aposta per una posada en marxa de polítiques socials, democràtiques, sostenibles i inclusives.
> Més informació > Tornar al Sumari

Màster Interuniversitari en Joventut i Societat 2010-2011

Començarà l’1 d’octubre i està organitzat per la Universitat de Girona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona, la Universitat de Lleida, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Rovira i Virgili, en conveni amb la Secretaria de Joventut i l'Agència Catalana de la Joventut.
> Més informació > Tornar al Sumari

Les polítiques d'usos del temps: eines per a l'anàlisi i la intervenció des de l'àmbit local

Aquest curs, organitat per l'Àrea d'Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona, té per finalitat presentar aquest àmbit de política pública emergent i oferir un espai de coneixement i reflexió a l'entorn de les polítiques dels nous usos del temps. Tindrà lloc a Barcelona del 4 al 25 de maig.
> Més informació > Tornar al Sumari

De Tot Cat

Fira-mercat destinada a promoure els productes i serveis que incorporen la llengua catalana. Se celebrarà a Girona els dies 4, 5 i 6 de juny.
> Més informació > Tornar al Sumari

La Guàrdia Civil al servei dels ajuntaments

Jornada adreçada al personal interessat dels ajuntaments, principalment les regidories de seguretat ciutadana i cultura locals. Tindrà lloc el dia 5 de maig, en horari de matí, a Sant Andreu de la Barca.
> Més informació > Tornar al Sumari

ADMINISTRACIÓ LOCAL: Creació del municipi de la Canonja

La singularitat de la Canonja, basada en la permanència històrica com a municipi independent, la voluntat expressada reiteradament pels habitants d'aquest terme, l'acord dels seus òrgans representatius i de govern i el caràcter de l'annexió imposada el 1964 fan del tot necessari restablir la condició de municipi a la Canonja. En aquest sentit, el restabliment del municipi de la Canonja s'estableix en virtut del que disposen l'article 137 de la Constitució espanyola, el capítol sisè del títol segon de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i, en particular, els articles 83 i 88 del mateix Estatut, amb relació al principi de diferenciació, com a instrument que configura la potestat legislativa. Finalment, es dicta d'acord amb el capítol primer del títol segon del text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, del 28 d'abril, en particular d'acord amb els articles 17, 18 i 19 i les normes de desplegament. L'objecte d'aquesta llei és la creació del municipi de la Canonja per segregació d'una part del terme municipal de Tarragona. El nom del nou municipi, que adopta la denominació històrica del terme i de l'entitat municipal descentralitzada en què estava constituït, és la Canonja, que n'és la capital. El municipi de la Canonja s'adscriu a la comarca del Tarragonès i a la província de Tarragona. Aquesta llei entra en vigor en el termini de sis mesos des de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
> Més informació > Tornar al Sumari

ADMINISTRACIÓ LOCAL: Carta municipal de Barcelona

L’objecte d’aquesta modificació és incorporar-hi la regulació del Consell econòmic i social de Barcelona com a òrgan municipal de naturalesa consultiva i caràcter general, en el qual participen els agents socials i econòmics més representatius de la ciutat de Barcelona. La present llei afegeix un títol, el VIII, a la Llei 22/1998, del 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona, sobre el Consell econòmic i social de Barcelona.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Subvencions a la programació realitzada de música en viu de caràcter professional

L'objecte d'aquesta línia de subvencions és donar suport a la programació realitzada de música en viu de caràcter professional en les modalitats següents: subvencions a empreses i entitats sense afany de lucre per a la programació d'activitats de música en viu i subvencions a ajuntaments i ens que en depenen per a la programació de festivals de música. Les activitats de música en viu s'han d'haver iniciat a partir de l'1 de gener de l'any anterior al de la publicació de la convocatòria i han d'haver finalitzat entre l'1 d'octubre de l'any anterior al de la publicació de la convocatòria i el 30 de setembre de l'any de publicació de la convocatòria. Les subvencions no són compatibles amb altres ajuts pel mateix projecte de l'Institut Català de les Indústries Culturals, del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya i organismes dependents. Les subvencions que es concedeixen d'acord amb aquestes bases són compatibles amb altres ajuts pel mateix projecte de la resta de la Generalitat i organismes dependents, així com d'altres administracions públiques i entitats públiques o privades, i amb altres ingressos o recursos per a la mateixa finalitat. Per a la programació d'activitats de música en viu poden optar a les subvencions les empreses de caràcter privat domiciliades a Catalunya o en un estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu amb establiment permanent a Catalunya, així com les entitats privades sense afany de lucre domiciliades a Catalunya. Per a la programació de festivals de música poden optar a les subvencions els ajuntaments i ens que en depenen, incloses les societats mercantils amb capital social íntegrament o majoritàriament públic.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Modificació de les bases de subvencions per adaptacions legals

L’objecte de la present resolució és modificar els acords de la Junta de Govern de la Institució de les Lletres Catalanes que aproven les bases que han de regir la concessió de diverses subvencions, entre elles, de les contingudes en la Resolució CMC/1174/2009, d'1 d'abril, per la qual es dóna publicitat a l'Acord de la Junta de Govern de la Institució de les Lletres Catalanes pel qual s'aproven les bases que han de regir la concessió de subvencions per a activitats literàries (publicada al DOGC núm. 5371, de 4-5-2009). Les modificacions es centren en la documentació requerida per a la sol·licitud de les subvencions.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Serveis de pagament

Advertida una errada en la Llei 16/2009, de 13 de novembre, de serveis de pagament, publicada en el BOE núm. 275, de 14 de novembre de 2009, mitjançant la present disposició es procedeix a efectuar l'oportuna correcció.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Pla general de comptabilitat pública

S’aprova, amb el caràcter de pla comptable marc per a totes les administracions públiques, el pla general de comptabilitat pública, el text del qual es publica mitjançant aquesta ordre. Aquest pla té com a objectius els següents: En primer lloc, s’ha d’adaptat a les NIC-SP emeses per la IFAC, en aquells aspectes que s’han considerat necessaris per avançar en el procés de normalització comptable. Amb l’adaptació a les NIC-SP es millora la qualitat de la informació comptable, tot incloent informació que recolzi la presa de decisions de gestió i dels usuaris externs i que faciliti una adequada rendició dels comptes. Al mateix temps s’aconsegueix una millora en la comparabilitat de la informació i s’incrementa la transparència de la informació comptable. D’altra banda, per aconseguir la normalització comptable amb el PGC, s’ha pres com a model el PGC aprovat per Reial decret 1514/2007, amb les especialitats pròpies de les entitats del sector públic al qual va adreçat. Un altre objectiu que s’ha perseguit amb aquest pla és incrementar la informació proporcionada pels comptes del PGCP’94. Per a les entitats que apliquen el PGCP’94, el resultat del compte econòmic patrimonial no constitueix un indicador suficient per avaluar la gestió, com passa en l’àmbit de les empreses; la informació financera i pressupostària ha de ser complementada amb informació addicional que permeti recolzar l’adopció de decisions per a la gestió. En aquesta línia, s’ha inclòs, per primera vegada en la memòria dels comptes anuals informació de costos per activitats i uns indicadors pressupostaris, financers i de gestió, que contribuiran a millorar la qualitat de la informació comptable en el sector públic. El pla general de comptabilitat pública es divideix en els següents parts: - primera part: marc conceptual de la comptabilitat pública; segona part: normes de reconeixement i valoració; tercera part: comptes anuals; quarta part: quadre de comptes; cinquena part: definicions i relacions comptables.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Forma en què les corporacions locals de Catalunya han de retre a la Sindicatura de Comptes el Compte general per mitjans telemàtics

L’objecte de la present resolució és publicar al DOGC l'Acord del Ple de la Sindicatura de Comptes de Catalunya de 13 d'abril de 2010, amb els seus quatre annexos, pel qual s'aprova la forma en què les corporacions locals de Catalunya han de retre a la Sindicatura de Comptes el Compte general per mitjans telemàtics. L’esmentat acord regula el format del Compte general en el model bàsic de comptabilitat local, en el model simplificat de comptabilitat local i en el model normal de comptabilitat local. També es regulen altres característiques formals dels fitxers, així com la integritat dels fitxers en format xml. Finalment, s’estableix que l'Acord del Ple de la Sindicatura de Comptes de Catalunya del 6 de febrer de 2007 és d'aplicació a la tramesa dels comptes generals corresponents als exercicis 2006 i 2007; l'Acord del Ple de la Sindicatura de Comptes de Catalunya del 24 de març de 2009 és d'aplicació a la tramesa dels comptes generals de l'exercici 2008, i el present Acord és d'aplicació a la tramesa dels comptes generals de l'exercici 2009 i successius.
> Més informació > Tornar al Sumari

PROTECCIÓ CIVIL: Pla especial d'emergències per allaus a Catalunya

L'article 18.1 de la Llei 4/1997, de 20 de maig, de protecció civil de Catalunya, preveu que els plans especials estableixen les emergències generades per riscos concrets la naturalesa dels quals requereix uns mètodes tècnics i científics adequats per avaluar-los i tractar-los; l'apartat 2 d'aquest precepte afegeix que són objecte de plans especials, en els àmbits territorials que ho requereixin, les emergències produïdes per riscs d'inundacions, sísmics, químics, de transport de mercaderies perilloses, d'incendis forestals i volcànics i els altres que determini el Govern, com en aquest cas, els riscos d'allaus. Per altra banda, el Pla de protecció civil de Catalunya (PROCICAT), aprovat pel Decret 161/1995, de 16 de maig, és un pla territorial que recull la previsió de resposta a les emergències produïdes per a tots els riscs no recollits als plans d'emergència especials elaborats per la Generalitat de Catalunya. Per contra, els plans especials són els que organitzen la protecció civil enfront d'un risc concret; per tant, es fan per un àmbit i un risc concrets. Així, el Pla especial d'emergències per risc d'allaus (ALLAUCAT) constitueix un pla especial amb finalitat de disposar d'una planificació d'emergències que permeti afrontar i gestionar eficaçment les incidències i emergències que es puguin produir en l'àmbit del risc d'allaus. Ha d'establir l'estructura de resposta, l'operativa i els procediments necessaris per gestionar qualsevol emergència associada a les allaus, amb la finalitat de minimitzar el risc, garantir la seguretat de les persones i la protecció dels béns, infraestructures i el medi ambient. L’objecte de la present disposició és aprovar el Pla especial d'emergències per allaus a Catalunya que es pot consultar a través de la següent pàgina web del Departament: http://dirip.intranet/protecciocivil/plans/espCat/allaucat/Document_Pla_Allaucat.pdf.
> Més informació > Tornar al Sumari

TERRITORI: Subvencions per pal•liar els danys produïts pels incendis forestals i altres catàstrofes naturals

L'11 de març de 2010 es va publicar al BOE núm. 61 la Llei 3/2010, de 10 de març, per la qual s'aproven mesures urgents per pal·liar els danys produïts pels incendis forestals i altres catàstrofes naturals ocorreguts en diverses comunitats autònomes durant els mesos d'abril, juny, juliol i agost de 2009. El 23 de març de 2010 es va publicar al BOE núm. 71 el Reial decret 344/2010, de 19 de març, pel qual s'amplia l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2010, de 10 de març. La finalitat de la present ordre és establir el procediment que s'ha de seguir per a la concessió i tramitació de les subvencions previstes en la Llei 3/2010, de 10 de març, així com per al subministrament d'informació sobre l'estat d'execució de les obres i el control de l'aplicació d'aquelles a la seva finalitat. Les subvencions establertes en aquesta ordre s'aplicaran als termes municipals i nuclis de població de les comunitats autònomes de Canàries, Aragó, Catalunya, Andalusia, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Extremadura, Galícia, Madrid, Comunitat Valenciana, Illes Balears, Regió de Múrcia, País Basc, la Rioja i la Ciutat de Ceuta, que es recullen en l'Annex del Reial decret 344/2010, de 19 de març, i possibles ampliacions pels quals s'incrementi l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2010, de 10 de març. Les subvencions es destinaran a projectes relatius a obres de reparació o restitució d'infraestructures, equipaments i instal·lacions i serveis de titularitat municipal i de les mancomunitats, així com de les xarxes de distribució i dipòsits d'aigua dels consells insulars de l'aigua i a la xarxa viària de les diputacions provincials i consells insulars. Les sol·licituds de finançament es presentaran per ajuntaments, mancomunitats, diputacions provincials, consells i consells insulars interessats i, si escau, comunitats autònomes uniprovincials. La subvenció de l'Estat serà de fins al 50 per cent de l'import de les obres. La resta de l'import de les obres haurà de finançar-se mitjançant aportacions dels ajuntaments afectats, mitjançant les subvencions que puguin concedir les diputacions provincials i les comunitats autònomes, en consideració a l'àmbit territorial de cada entitat, o de qualsevol altra entitat pública o privada. L'import de les subvencions regulades en aquesta ordre en cap cas podrà ser de tal quantia que, en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres Administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'obra. Les entitats locals afectades procediran a l'execució de les obres subvencionades, havent de quedar totalment acabades en el termini d'un any a comptar de la data del lliurament de la subvenció. En el termini d'un mes a comptar del dia 29 d'abril de 2010, els ajuntaments, mancomunitats, diputacions provincials, consells i consells insulars interessats i, si escau, comunitats autònomes uniprovincials, d'ofici, o a instància dels òrgans de govern competents de les entitats incloses en l'àmbit d'aplicació d'aquesta ordre, podran presentar, una sol·licitud per cada projecte d'obra susceptible de ser subvencionada, a través de l'aplicació informàtica disponible a aquests efectes en l'adreça electrònica del Ministeri de Política Territorial (www.mpt.es).
> Més informació > Tornar al Sumari

TREBALL: Ampliació en les subvencions perr a la realització de plans extraordinaris d'ocupació locals (Projecte Impuls-Treball)

L'article 14.1 de l'Ordre TRE/84/2010, de 22 de febrer, per la qual s'estableixen les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de subvencions a entitats locals per a la realització de plans extraordinaris d'ocupació locals (Projecte Impuls-Treball) estableix que el termini de presentació de sol·licituds de subvenció del pla extraordinari d'ocupació local és el següent: a) Per als projectes municipals en els quals sigui l'ajuntament o l'entitat dependent o vinculada amb competències en matèria d'ocupació i/o desenvolupament local la que sol·liciti la subvenció i per als projectes comarcals: 45 dies. b) Per als projectes municipals en els quals la subvenció sigui sol·licitada per un ajuntament o entitat dependent o vinculada, en representació d'una agrupació sense personalitat jurídica pròpia, de municipis i/o entitats locals o per una entitat local de Catalunya d'àmbit supramunicipal, així com pels casos d’adhesió a projectes comarcals: dos mesos. Aquests terminis són comptadors des de l'endemà de la publicació al DOGC de l'Ordre TRE/84/2010, de 22 de febrer, és a dir, des del dia 24 de febrer de 2010. Atès que el termini establert per als projectes municipals en els quals la subvenció sigui sol·licitada per un ajuntament o entitat dependent o vinculada, en representació d'una agrupació sense personalitat jurídica pròpia, de municipis i/o entitats locals o per una entitat local de Catalunya d'àmbit supramunicipal, així com per als casos d’adhesió a projectes comarcals és insuficient, la present ordre amplia fins al dia 26 d'abril de 2010, inclòs, el termini màxim per a la presentació de sol·licituds per als projectes indicats.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic