100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 252 - 15/10/2010]
Participació i urbanisme. Com desenvolupar processos participatius de qualitat en urbanisme Direcció de projectes web
Gestió pública competitiva en temps de crisi La web és cosa de tots. Com ho fem?
Com arribar al ciutadà gràcies als nous canals de comunicació en línia L'Organització Territorial a Catalunya: Perspectives de futur
Setenes Jornades de Signatura Electrònica Noves tecnologies i participació ciutadana. Societat civil i eines de comunicació
Formació de portaveus per a una comunicació eficaç Enfocaments i eines emergents en la gestió de RRHH a les administracions públiques
Dones migrades treballadores ECONOMIA: Fons estatal per a l'ocupació i la sostenibilitat local
ECONOMIA: Cost de producció de l’energia elèctrica i les tarifes d’últim recurs del quart trimestre de 2010 ECONOMIA: Modificació dels procediments en matèria de tutela financera dels ens locals
ELECCIONS: Normes complementàries per a la realització de les eleccions al Parlament de Catalunya de 2010 FESTES: Festes laborals per a l’any 2011

Participació i urbanisme. Com desenvolupar processos participatius de qualitat en urbanisme

La Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs, entre d’altres objectius, per tal de donar a conèixer el concepte de participació ciutadana i com aplicar-la a la pràctica urbanística, abordar la participació per cadascuna de les escales de planejament i/o intervencions i presentar metodologies que fomentin la innovació i la creativitat social. Trindrà lloc a Barcelona els dies 8, 15 i 22 de novembre.
> Més informació > Tornar al Sumari

Direcció de projectes web

La ràpida evolució d’Internet fa que l’entorn web hagi canviat espectacularment els darrers anys. Les webs actuals han de respondre a necessitats i tendències noves, i, en la majoria de casos, han d’afrontar processos de renovació i canvis a les organitzacions. La web és un element cada cop més necessari, i no només per a les empreses tecnològiques. És per això que la Federació de Municipis de Catalunya ha organitzat un curs que tindrà lloc a Barcelona els dies 8, 10 i 12 de novembre de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

Gestió pública competitiva en temps de crisi

Els propers dies 3, 5, 9, 10, 16, 17 i 24 de novembre, tindrà lloc a Barcelona un curs que organitza la Federació de Municipis de Catalunya per fomentar actituds i valors per al canvi i la modernització pública en un entorn de crisi econòmica i construir un marc de referència comú basat en l’aplicació generalitzada del mesurament i la responsabilitat (transparència i rendició de comptes). El curs s’adreça a responsables polítics, gerents i directius de l’Administració pública.
> Més informació > Tornar al Sumari

La web és cosa de tots. Com ho fem?

La Federació de Municipis de Catalunya ha programat un curs que tindrà lloc a Barcelona els dies 18, 20, 22, 25, 27 i 29 d’octubre, amb la finalitat de fer pràctiques reals en la edició activa de continguts, descobrir tot el que hi ha rere el gestor de continguts d’un web, conèixer els mòduls que es poden instal·lar al gestor de continguts d’un web, per fer-la dinàmica i viva, utilitzar els recursos que ens ofereix el mercat per implantar eines informàtiques i obrir l’Oficina d’atenció al ciutadà al web i confeccionar un pla d’acció personalitzat en cada cas.
> Més informació > Tornar al Sumari

Com arribar al ciutadà gràcies als nous canals de comunicació en línia

Per tal de millorar i consolidar la comunicació entre l’Administració pública i la ciutadania, la Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs que tindrà lloc a Barcelona els dies 18, 20 25 i 27 d’octubre de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

L'Organització Territorial a Catalunya: Perspectives de futur

Segona sessió a celebrar el 28 d'octubre de 2010 a la Pobla de Mafumet. Hi col·labora l'FMC
> Més informació > Tornar al Sumari

Setenes Jornades de Signatura Electrònica

Tindran lloc a Barcelona els dies 27 i 28 d’octubre: Taules rodones, tallers, assessorament, presentacions, bones pràctiques, activitats de dinamització, etc.
> Més informació > Tornar al Sumari

Noves tecnologies i participació ciutadana. Societat civil i eines de comunicació

XI Conferència de l'Observatori Internacional de la Democràcia Participativa, amb la col·laboració, entre d'altres, de la Federació de Municipis de Catalunya. Tindrà lloc a Lleida els dies 6, 7 i 8 d’abril de 2011.
> Més informació > Tornar al Sumari

Formació de portaveus per a una comunicació eficaç

Aquest curs, organitzat per l'IDEC, Universitat Pompeu Dabra, s'ocupa dels mitjans i públics professionals i ofereix un extens catàleg de tècniques a partir de l'anàlisi de les capacitats personals de comunicació de cada participant. Tindrà lloc a Barcelona del 16 al 18 de novembre de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

Enfocaments i eines emergents en la gestió de RRHH a les administracions públiques

Aquest curs planteja una introducció a diferents àmbits emergents en gestió de recursos humans a les administracions públiques, a través de la combinació de continguts de caràcter conceptual amb la presentació i discussió d'experiències destacades. Se celebrarà a Barcelona esl dies 9, 16 i 23 de novembre i l’organitza la Universitat Pompeu Fabra.
> Més informació > Tornar al Sumari

Dones migrades treballadores

L'Institut de Ciències Politiques i Socials organitza aquestl novè Seminari Ciutats i Persones, que aquest any està centrat en l’anàlisi de la situació de les dones migrades treballadores als pobles i ciutats de Catalunya i en les respostes polítiques locals que se’ls hi ofereixen. El matí del divendres 12 de novembre, a Barcelona, es dedicarà a analitzar en detall el fet migratori femení. Aquest seminari és el punt final d'un any de treball sobre el tema, que culmina amb el llibre que es repartirà i amb el debat entre les pròpies autores del volum.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Fons estatal per a l'ocupació i la sostenibilitat local

El govern de la Generalitat, per acord de 15 de juny de 2010, va sol·licitar al Consell de Garanties Estatutàries l’emissió d’un dictamen sobre el Reial decret llei 13/2009, de 26 d'octubre, pel qual es crea el Fons estatal per a l'ocupació i la sostenibilitat local, per tal d’analitzar en profunditat la seva conformitat o no amb la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, o amb qualsevol altre precepte del bloc de la constitucionalitat que el Consell de garanties Estatutàries estimi oportú de considerar. El govern de Catalunya, tot i reconèixer la competència de l'Estat per crear el fons com a dotació subvencional, en exercici de la seva potestat financera aplicada al règim local (art. 149.1.14 i .18 CE), i crear-lo mitjançant una decisió extraordinària a favor dels municipis adreçada a dinamitzar l'activitat econòmica i la creació d'ocupació, com a finalitats pròpies també de l'ordenació general de l'economia (art. 149.1.13 CE), va entendre que la regulació concreta del reial decret llei es poc respectuosa amb les competències assumides per la Generalitat de Catalunya en no reconèixer-li cap participació en la gestió de les subvencions del fons i desconèixer, per tant, la necessària participació de la Generalitat, com a mínim, com a canal de distribució dels fons. El consell considera que la norma que crea el fons s’ubicaria en la competència d’ordenació general de l’economia (art. 149.1.13 CE). S’assenyala, així mateix, que si bé l’Estat tindria competència per atorgar subvencions als municipis, les subvencions no són un títol competencial independent sinó que estan vinculades al repartiment competencial que es dedueix de la Constitució i dels Estatuts. Per tant, l’Estat en dictar la normativa de cada tipus de subvenció hauria de respectar les competències que sobre la matèria subvencionada tinguin les comunitats autònomes. I, en aquest sentit, l’Estat no hauria respectat les competències que té la Generalitat reconegudes en l’article 152.4, apartats a) i c) de l’Estatut d’autonomia. D’altra banda, no hi hauria cap motiu que justifiqués la gestió centralitzada del Fons que preveu el Reial decret llei 13/2009: la gestió estatal d’aquestes subvencions no seria imprescindible per assegurar l’efectivitat de les mesures que persegueix; és a dir, la realització dels projectes i l’impuls de l’ocupació es podrien aconseguir igualment si les comunitats autònomes participessin en la gestió de les subvencions. En definitiva, el Consell de Garanties Estatutàries conclou el següent: I. Serien contraris a l’article 114.3 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en relació amb l’article 152.4.a) del mateix Estatut els següents preceptes: l’article 3.1, que estableix els criteris de repartiment del fons; l’article 9.1, que es refereix al tipus d’obres, equipaments i inversions finançables; i la disposició final segona, que habilita al titular del Ministeri de Política Territorial a adoptar les disposicions necessàries per desenvolupar el Reial decret llei 13/2009. II. Serien contraris a l’article 114.3 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en relació amb l’article 152.4.c) de l’Estatut, els següents preceptes: l’article 1.2, que estableix que el fons es gestionarà per la Direcció General de Cooperació Local del Ministeri de Política Territorial; l’article 2.4, que estableix que es podran atendre amb càrrec a les dotacions del fons, les despeses que ocasioni a l’Administració de l’Estat la seva gestió; l’article 5, que es refereix a la verificació de l’aplicació dels recursos del fons a les finalitats a les quals anaven destinats; els paràgrafs segon i tercer de l’article 6.1,que estableix que s’entendrà per falta de justificació la no remissió al Ministeri de Política Territorial de determinada documentació; el paràgraf primer de l’article 6.3, que estableix que els expedients de reintegrament seran tramitats per la Direcció General de Cooperació local del Ministeri; l’article 7 que es refereix al seguiment dels projectes; l’article 8 que regula la creació de comissions informatives en el si de cada Delegació del Govern; l’article 10.7 que es refereix a la possibilitat que el Ministeri de Política Territorial autoritzi l’execució directa d’obres per part de l’ajuntament, quan aquest no superi els 200 habitants; l’article 11.1 que es refereix a l’import finançable; l’article 12.2 que regula la sol·licitud de finançament del fons; lLa disposició addicional segona, paràgrafs segon i tercer dels apartats 1 i 2, referida a les agrupacions i mancomunitats de municipis; la disposició addicional quarta que regula el deure d’informació del Ministeri de Política Territorial a les diputacions provincials i consells insulars; la disposició addicional setena que regula l’obligació d’obrir un compte diferenciat per a la gestió del fons; la disposició addicional vuitena referida a l’aportació d’informació per part de l’Agència estatal de l’Administració tributària i de la Tresoreria general de la Seguretat Social; i la disposició final tercera que regula el model de presentació de sol·licituds. III. Finalment, seria contrària a la Constitució, la disposició final primera del Reial Decret Llei 13/2009, la qual fa referència als títols competencials a l’empara dels quals s’hauria dictat aquest reial decret llei.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Cost de producció de l’energia elèctrica i les tarifes d’últim recurs del quart trimestre de 2010

Advertits alguns errors en la Resolució de 29 de setembre de 2010 per la qual s’estableix el cost de producció de l’energia elèctrica i les tarifes d’últim recurs aplicables durant el quart trimestre de 2010, publicada al BOE núm. 237, de 30 de setembre de 2010, es procedeix a efectuar l’oportuna rectificació.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Modificació dels procediments en matèria de tutela financera dels ens locals

Mitjançant aquesta resolució es modifiquen els annexos de l'Ordre ECF/138/2007, sobre procediments en matèria de tutela financera dels ens locals, per tal de preveure el format i les especificacions de la documentació que han de trametre els ens locals al Departament d'Economia i Finances en virtut de la disposició addicional sisena de la Llei 26/2009, del 23 de desembre, de mesures fiscals, financeres i administratives. S’afegeix, així, un apartat a l'annex 2 de l'esmentada ordre, que passa a ser l'apartat 6, de manera que els actuals apartats 6 i 7 passen a ser, respectivament, els apartats 7 i 8. L'apartat 6 queda redactat en els termes següents: “—6 Tramesa d'una còpia de les auditories financeres de determinats ens dependents ”D'acord amb la disposició addicional sisena de la Llei 26/2009, del 23 de desembre, de mesures fiscals, financeres i administratives, els ens locals de més de 50.000 habitants o amb un pressupost general superior a 50.000.000 d'euros, han de trametre al Departament d'Economia i Finances una còpia de les auditories financeres dels ens dependents previstos a l'article 1 d'aquesta Ordre que no estiguin sotmesos a fiscalització prèvia, en el termini normatiu previst per a retre el compte general. Addicionalment, el balanç i el compte de pèrdues i guanys auditats s'han de trametre en el format dels models PR-0 i PR-1S.1 (formulari 11).”
> Més informació > Tornar al Sumari

ELECCIONS: Normes complementàries per a la realització de les eleccions al Parlament de Catalunya de 2010

Havent observat una errada al text de l'esmentat Decret, tramès al DOGC i publicat al núm. 5729, pàg. 73023, de 6.10.2010, se’n detalla l'oportuna correcció, que afecta a l’apartat 6.1 relatiu a la presentació i proclamació de candidats.
> Més informació > Tornar al Sumari

FESTES: Festes laborals per a l’any 2011

La Direcció General de Treball disposa la publicació al BOE de la relació de festes d’àmbit nacional, de comunitat autònoma i de les ciutats de Ceuta i Melilla per a l’any 2011 que figuren en l’annex d’aquesta resolució.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic