100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 257 - 19/11/2010]
Curs de Policia i Joventut Introducció a la planificació i gestió dels plans de protecció civil municipals
Barreres 0 Salut mental i municipi
Noves tecnologies i participació ciutadana. Societat civil i eines de comunicació Certamen de poesia contra la violència de gènere
Repensar polítiques urbanes 30 anys després CULTURA: Canvis en les subvencions per a la recerca i de difusió de la memòria històrica 2010 i en les subvencions per recuperar i posar en valor el patrimoni memorial democràtic 2009-2010
CULTURA: Reconeixement del caràcter religiós, cultural o tradicional de les manifestacions festives amb ús de pirotècnica ECONOMIA: Creació de l’Oficina del Contribuent
FONS EUROPEUS: Canvis en les bases per seleccionar projectes Feder 2007-2013, eix 4, “Viure al Poble” i es convoca la presentació de sol•licituds 2010-2013 FONS EUROPEUS: Canvis en les bases per seleccionar projectes de municipis de fins a 2.000 habitants, Feder 2007-2013, eix 4, programa Viure al Poble i es convoca la presentació de sol•licituds.
FORMACIÓ: Homologació d'accions formatives i creació de la Comissió tècnica de responsables de formació FORMACIÓ: Curs superior de direcció pública local
HABITATGE: Regulació dels habitatges d'ús turístic MEDI AMBIENT: Canvis en les subvencions per a la realització d'actuacions d'ordenació ambiental de la il·luminació exterior durant l'any 2010
MEDI AMBIENT: Canvis en les subvencions per al finançament d'actuacions a la zona d'influència socioeconòmica del parc nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici per a l'any 2010 MEDI AMBIENT: Protecció contra la contaminació acústica
SEGURETAT: Condicions per a l’associació de municipis amb la finalitat de prestar serveis de Policia local SEGURETAT: Codi d'ètica de la policia de Catalunya
TREBALL: Canvis en els ajuts per a la realització del Programa d'Experiència Professional per a l'ocupació juvenil a Catalunya (Programa Suma't)  

Curs de Policia i Joventut

En aquest curs, organitzat per la Federació de Municipis de Catalunya i que tindrà lloc a Mollet del Vallès del 29 de novembre al 3 de desembre, es treballarà des d’una doble perspectiva, d’una banda, s’analitzarà i conceptualitzarà la idea de joventut, i es farà un diagnòstic de la situació actual a Catalunya, i, de l’altra, s’explicaran els diferents àmbits d’actuació en què els cossos policials poden incidir a l’hora de treballar amb la població jove.
> Més informació > Tornar al Sumari

Introducció a la planificació i gestió dels plans de protecció civil municipals

Organitzat per l'Àrea de Formació de la Federació de Municipis de Catalunya, aquest curs que tindrà lloc els dies 22, 24 i 26 de novembre, té l’objectiu, entre d’altres, que els participants adquireixen els coneixements, habilitats i actituds necessàries per al desenvolupament de les funcions de nivell bàsic de planificació i gestió dels plans de protecció civil municipal i saber localitzar i interpretar la normativa bàsica reguladora de la planificació i la gestió d’emergències.
> Més informació > Tornar al Sumari

Barreres 0

Primeres jornades d'inclusió de persones amb discapacitat als centres esportius públics i privats. En aquestes jornades hi col·labora, entre d'altres entitats, la Federació de Municipis de Catalunya, amb l'objectiu de proporcionar models de bones pàctiques inclusives tant en l'àmbit dels centres esportius públics com dels privats, donant a conèixer recursos que afavoreixen la inclusió de persones amb discapacitats motrius, sensorials i intel•lectuls i oferint un marc de reflexió sobre la inclusió i la normalització social mitjanaçant les activiats físiques proposades. Tindran lloc els dies 26 i 27 de novembre de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

Salut mental i municipi

Seminari per la sensibilització i formació en salut mental, organitzat per la Fundació Congrés Català de Salut Mental, que tindrà lloc del 3 al 17 de desembre de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

Noves tecnologies i participació ciutadana. Societat civil i eines de comunicació

XI Conferència de l'Observatori Internacional de la Democràcia Participativa, amb la col·laboració, entre d'altres, de la Federació de Municipis de Catalunya. Tindrà lloc a Lleida els dies 6, 7 i 8 d’abril de 2011.
> Més informació > Tornar al Sumari

Certamen de poesia contra la violència de gènere

Aquest certamen està convocat pel Ministeri d'Igualtat, amb l'objectiu de sensibilitzar i prevenir contra la violència de gènere comptant amb la col·laboració i la implicació de la població jove. El 26 de novembre s'acaba el termini per rebre les obres.
> Més informació > Tornar al Sumari

Repensar polítiques urbanes 30 anys després

Organitzat pel Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo, el curs pretén mirar endavant per identificar i aprofundir en les polítiques que haurien de protagonitzar l'agenda urbana els propers anys davant el gran canvi econòmic, tecnològic i social que travessem. El curs està pensat per oferir aquestes reflexions a electes locals, tècnics, especialistes i persones interessades en els espais i governs locals. Tindrà lloc a Barcelona els dies 24, 25 i 26 de novembre de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Canvis en les subvencions per a la recerca i de difusió de la memòria històrica 2010 i en les subvencions per recuperar i posar en valor el patrimoni memorial democràtic 2009-2010

Es modifiquen les bases 14.4 i 6 de l'Ordre IRP/542/2009, de 9 de desembre, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per a la realització d'activitats commemoratives, de recerca i de difusió de la memòria històrica per a l'any 2010, i en conseqüència, s’estableix respectivament, que els beneficiaris de la subvenció tindran fins al 31 de gener de l'any 2011 per presentar la documentació justificativa, i que subvencionaran les actuacions establertes a la base 4 i que es realitzin entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2010. D’altra banda, es modifiquen les bases 12.2 i 7 de l'Ordre IRP/33/2009, de 6 de febrer, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a projectes adreçats a recuperar i posar en valor el patrimoni memorial democràtic per als anys 2009-2010, i s’estableix, respectivament, que els beneficiaris de les subvencions disposaran d'un termini que finalitzarà el 31 de gener de 2011 per presentar la justificació corresponent de les inversions realitzades, i que se subvencionaran les actuacions establertes a la base 2 que es realitzin entre l'1 de gener de 2009 i el 31 de desembre de 2010.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Reconeixement del caràcter religiós, cultural o tradicional de les manifestacions festives amb ús de pirotècnica

Mitjançant aquesta resolució es reconeix d'ofici, a efectes de l'establert a la Instrucció Tècnica Complementària 18 del Reial decret 563/2010, de 7 de maig, pel qual s'aprova el Reglament d'articles pirotècnics i cartutxeria, el caràcter religiós, cultural o tradicional, a nivell autonòmic, de la manifestació festiva denominada “correfoc” o “cercavila de foc”, tot i existir altres denominacions de caràcter local. També es reconeix el caràcter religiós, cultural o tradicional, a nivell local o autonòmic, de les festes, manifestacions, celebracions comunitàries i elements festius amb utilització de material pirotècnic que, d'acord amb el Decret 389/2006, de 17 d'octubre, del patrimoni festiu de Catalunya, o norma que el substitueixi, consten inscrits al Catàleg del Patrimoni Festiu de Catalunya.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Creació de l’Oficina del Contribuent

Es crea l'Oficina del Contribuent, i es configura com a àrea funcional adscrita a la Secretaria General del Departament competent en matèria d'economia i finances, que té per objecte la defensa dels drets i garanties de la ciutadania en les seves relacions amb l'Administració tributària de Catalunya. Seran funcions de l’oficina, entre d’altres, rebre i tramitar les queixes o suggeriments formulats per la ciutadania per millorar el funcionament, la forma de prestació o la qualitat dels serveis prestats en l'àmbit del departament competent en matèria d'Economia i Finances, per l'Agència Tributària de Catalunya, la Direcció General de Tributs i la Junta de Finances.
> Més informació > Tornar al Sumari

FONS EUROPEUS: Canvis en les bases per seleccionar projectes Feder 2007-2013, eix 4, “Viure al Poble” i es convoca la presentació de sol•licituds 2010-2013

Es modifica l'article 3.1 de l'Ordre GAP/53/2010, d'1 de febrer, per la qual s'aproven les bases reguladores per seleccionar projectes de municipis susceptibles de cofinançament pel Feder Catalunya 2007-2013, eix 4, mitjançant el programa Viure al Poble, que passa a tenir la redacció següent: “L'import global destinat a aquesta convocatòria pel programa Viure al Poble, Feder Catalunya 2007-2013, eix 4, és de dotze milions cinc-cents mil euros (12.500.000 euros). El Departament de Governació i Administracions Públiques aportarà un ajut complementari, de caràcter pluriennal, d'un milió dos-cents cinquanta mil euros (1.250.000 euros), que es correspon al 5% de la despesa subvencionable del total del projecte, a càrrec de la partida pressupostària GO 03 D/760.0001/713 “Corporacions Locals”, distribuït de la manera següent: 250.000 € durant l'anualitat 2011; 400.000 € durant l'anualitat 2012, 450.000 € 2013 i 150.000 durant l'anualitat 2014”.
> Més informació > Tornar al Sumari

FONS EUROPEUS: Canvis en les bases per seleccionar projectes de municipis de fins a 2.000 habitants, Feder 2007-2013, eix 4, programa Viure al Poble i es convoca la presentació de sol•licituds.

Es modifica l'article 3.1 de l'Ordre GAP/188/2009, de 14 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores per seleccionar projectes de municipis amb una població de dret de fins a 2.000 habitants susceptibles de cofinançament pel Feder Catalunya 2007-2013, eix 4, mitjançant el programa Viure al Poble, que passa a tenir la redacció següent: “L'import global destinat a aquesta convocatòria pel programa Viure al Poble, Feder Catalunya 2007-2013, eix 4, és de 12.500.000 euros. El Departament de Governació i Administracions Públiques aportarà un ajut complementari, de caràcter pluriennal, d'1.250.000 euros, que es correspon amb el 5% de la despesa subvencionable del total del projecte, a càrrec de la partida pressupostària GO 03 D/760.0001/713 “Corporacions Locals”, distribuït de la manera següent: 46.578,96 € durant l'anualitat 2010; 400.000,00 € durant l'anualitat 2011; 503.421,04 € durant l'anualitat 2012, i 300.000,00 € durant l'anualitat 2013”.
> Més informació > Tornar al Sumari

FORMACIÓ: Homologació d'accions formatives i creació de la Comissió tècnica de responsables de formació

Mitjançant aquest decret s'habilita l'EAPC per tal que homologui les activitats de reciclatge, de perfeccionament o de formació adreçades al personal que presta serveis a les administracions públiques catalanes, que són realitzades per altres institucions, amb l'objectiu de reconèixer-hi els mateixos efectes que les activitats docents impartides per l'EAPC, i es regula el procediment d'homologació, amb la fixació dels criteris i requisits exigibles per a l'avaluació i, si és el cas, la determinació de la idoneïtat de les esmentades accions formatives. Mitjançant aquest decret es crea també la Comissió tècnica de responsables de formació i se’n determinen la composició, la presidència, les funcions, la durada i les normes de funcionament.
> Més informació > Tornar al Sumari

FORMACIÓ: Curs superior de direcció pública local

Es tracta d’un curs adreçat a titulats que prestin serveis en corporacions locals en llocs de responsabilitat de nivell directiu en les diferents àrees de gestió de l’organització, o que prestin serveis en altres administracions públiques l’activitat professional dels quals estigui vinculada amb les disciplines objecte del curs. Amb aquesta acció formativa es pretén donar resposta a les necessitats de formació, des d’una perspectiva multidisciplinar, de les persones que desenvolupin llocs de responsabilitat en el nivell directiu de les corporacions locals. El curs tindrà una durada total de 300 hores lectives de les quals 255 seran presenciables i 45 on line. El contingut complet del programa consta dels mòduls monogràfics relacionats en l’annex I. Les persones que desitgin participar en el curs hauran de presentar abans del 23 de desembre de 2010, la sol•licitud que figura a la pàgina web de l’INAP (http://www.inap.es) entrant en: «Formación» i a continuació en «Formación en Administración Local».
> Més informació > Tornar al Sumari

HABITATGE: Regulació dels habitatges d'ús turístic

Aquest decret desenvolupa l’article 19 de la Llei del dret a l’habitatge. Es defineix l’habitatge d'ús turístic com aquell, l'ús del qual els propietaris, amb l'autorització de l'administració competent, cedeixen a tercers en condicions d'immediata disponibilitat per a una estada de temporada, en règim de lloguer o sota qualsevol altra forma que impliqui contraprestació econòmica. Es considera estada de temporada tota ocupació de l'habitatge per un període de temps continu igual o inferior a tres mesos. Estaran sotmesos a l'àmbit d'aplicació d'aquest decret tots els habitatges que se cedeixin a tercers de forma reiterada, dins el període d'un any, en les condicions definides anteriorment. L’habitatge on es produeixin estades de temporada exigeix que la persona titular estigui habilitada per l'ajuntament corresponent. Els propietaris o propietàries són les persones titulars de l'habilitació. Això no obstant, la destinació d'un habitatge a l'ús turístic no és possible si està prohibit per l'ordenació d'usos del sector on es trobi o limitada pels estatuts de la comunitat en edificis sotmesos al règim de propietat horitzontal. Els ajuntaments han de regular per ordenança municipal el procediment d'atorgament de la llicència d'habitatge d'ús turístic i hauran de trametre a l'Administració de la Generalitat de Catalunya les altes d'habitatges d'ús turístic habilitats en el seu terme municipal, així com les baixes produïdes, amb caràcter immediat. Aquestes comunicacions es realitzaran preferentment a través de l'extranet de les administracions públiques catalanes, gestionada pel Consorci Administració Oberta Electrònica de Catalunya, d'acord amb el que preveu el Decret 56/2009, de 7 d'abril, per a l'impuls i el desenvolupament dels mitjans electrònics en l'Administració de la Generalitat. Les dades subministrades pels ajuntaments s'inscriuen en el Registre de Turisme de Catalunya, als efectes estadístics, de planificació i coordinació turística pertinents. Es considerarà il·legal l'habitatge d'ús turístic que no estigui emparat per l'habilitació municipal preceptiva. Un cop constatada l'existència d'un habitatge d'ús turístic il·legal, i sens perjudici de la incoació del corresponent expedient sancionador, s'ordenarà el cessament de l'activitat fins que se n'obtingui l'habilitació municipal pertinent. Les administracions competents han de col·laborar entre elles per optimitzar les tasques d'inspecció i control de l'activitat d'habitatge d'ús turístic. A aquests efectes, els ajuntaments poden sol·licitar l'auxili de la Generalitat de Catalunya en tasques d'inspecció relacionades amb l'activitat d'habitatge d'ús turístic. Les activitats sotmeses a aquest decret que estiguin en funcionament a l'empara d'habilitacions municipals atorgades amb anterioritat a la seva entrada en vigor han d'obtenir la corresponent habilitació municipal en el termini màxim de quatre anys des de l'entrada en vigor d'aquest decret. Transcorregut aquest termini, han de cessar les activitats que no hagin obtingut la corresponent habilitació municipal adequada a aquest decret. Els ajuntaments hauran de regular l'activitat d'habitatge d'ús turístic en el termini màxim d'un any des de l'entrada en vigor d'aquest decret, sens perjudici de les restriccions o limitacions que a aquest efecte puguin determinar en exercici de les seves facultats d'ordenació urbanística.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Canvis en les subvencions per a la realització d'actuacions d'ordenació ambiental de la il·luminació exterior durant l'any 2010

Mitjançant aquesta resolució s’amplia el termini d'execució de les subvencions per a la realització d'actuacions d'ordenació ambiental de la il·luminació exterior durant l'any 2010 previst a la Resolució MAH/493/2010, de 10 de febrer, que queda establert fins al 31 de desembre de 2010, inclòs. Així mateix, s’amplia també el termini de justificació de les subvencions per a la realització d'actuacions d'ordenació ambiental de la il·luminació exterior durant l'any 2010 previst a la Resolució MAH/493/2010, de 10 de febrer, que queda establert fins al 28 de febrer de 2011, inclòs.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Canvis en les subvencions per al finançament d'actuacions a la zona d'influència socioeconòmica del parc nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici per a l'any 2010

S’amplien els terminis d'execució i de justificació de les subvencions per al finançament d'actuacions a la zona d'influència socioeconòmica del parc nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici per a l'any 2010, previstos a la Resolució MAH/176/2010, de 21 de gener (DOGC núm. 5559, de 3.2.2010), que queda establert fins al 31 de desembre de 2010, inclòs.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Protecció contra la contaminació acústica

Detectats determinats errors en el decret que aprova el Reglament de la Llei de protecció contra la contaminació acústica i que afecten als seus annexos, se’n detalla la corresponent correcció.
> Més informació > Tornar al Sumari

SEGURETAT: Condicions per a l’associació de municipis amb la finalitat de prestar serveis de Policia local

Aquesta ordre determina les condicions perquè dos o més municipis limítrofs, que pertanyin a una mateixa comunitat autònoma i que no disposin separadament de recursos suficients per a la prestació dels serveis de policia local puguin associar-se per a l’execució de les funcions assignades a les policies locals, de conformitat amb allò previst a la disposició addicional cinquena de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. Per poder fer ús d’aquesta possibilitat, la suma de les poblacions dels municipis associats no podrà superar els 40.000 habitants. Per a la prestació conjunta dels serveis de policia local previstos en aquesta ordre, els municipis interessats hauran de subscriure el corresponent acord de col·laboració. En tot cas, amb caràcter previ a la subscripció d’aquest acord caldrà obtenir l’autorització de la Secretaria d’Estat de Seguretat del Ministeri de l’Interior o de la comunitat autònoma corresponent.
> Més informació > Tornar al Sumari

SEGURETAT: Codi d'ètica de la policia de Catalunya

Segons proclama el seu preàmbul, “El Codi d’ètica serà un instrument òptim per facilitar la identificació de les dimensions ètiques de l’actuació policial, afavorir-ne una millor comprensió i trobar-hi la solució més eficient”. El Codi d’ètica s’aplica a les autoritats administratives i policials del sistema de seguretat pública i als membres dels cossos de les policies de Catalunya (policia de la Generalitat de Catalunya- mossos d’esquadra i les policies locals). Segons declara el seu preàmbul, el Codi d’ètica de la policia de Catalunya té com a finalitats les següents: 1) promoure un model de seguretat pública basat en la protecció dels drets, en la seguretat jurídica per al seu lliure exercici i en la seguretat material que l’estat social i democràtic de dret està obligat a garantir; 2) enunciar i desenvolupar els principis d’actuació de les policies de Catalunya, com a servei públic fonamentat en el respecte a la dignitat i els drets que se’n deriven; 3) enunciar i desenvolupar els drets i deures i les normes ètiques de conducta que en deriven; 4) contribuir a la seguretat jurídica com a dret de les persones membres de les policies pel que fa a les normes que en regulen l’actuació; 5) fer accessibles a la ciutadania les normes bàsiques d’actuació de les policies; 6) promoure les bones pràctiques i la inserció del judici de valor ètic en l’actuació policial) i 7) incorporar la dimensió ètica en l’organització policial, en les seves estructures i recursos materials i humans. Pel que fa a la seva estructura i contingut, el Codi inclou un extens conjunt de principis organitzadors i rectors de l’actuació policial, fent especial atenció al principi de no-discriminació. En aquest sentit, es recull un conjunt de drets i deures policials, alhora que també inclou determinats articles relatius a la formació del personal de les policies i als principis referents a la responsabilitat de les persones membres i cossos de policia de Catalunya. La vulneració dels principis del Codi d’ètica comporta determinades conseqüències jurídiques, però que en cap cas són sancionadores, perquè la facultat d’imposar sancions correspon a òrgans diferents al Comitè d’ètica. Per altra banda, el Comitè si que té encomanat el “seguiment” de “l’aplicació” del Codi d’ètica (article 2.1.a) del Decret 230/2007) i en compliment d’aquesta funció pot sol•licitar “de les autoritats i els òrgans competents en la matèria totes les queixes i denúncies que rebin constitutives d’incompliments del Codi d’ètica...” (article 3 del Decret 230/2007). Per altra banda, al costat de les funcions pròpiament consultives i promocionals, el Comitè té l’obligació d’”elaborar un informe públic anual sobre el grau de compliment del Codi d’ètica policial...” (apartat f) de l’article 2.1 del Decret 230/2007). És a dir, el Comitè d’ètica ha d’avaluar, en funció del volum i la naturalesa de les actuacions meritòries, felicitacions, queixes i denúncies ciutadanes, com l’han acceptat els cossos policials i com ha incidit en l’augment de la seva credibilitat i eficàcia davant de la ciutadania. Cal remarcar que el Comitè no té funcions inspectores pròpiament, però tanmateix té iniciativa per sol·licitar informació sobre el compliment del Codi, i no té per missió rebre queixes ciutadanes, però, si en rep, ha de donar-los el tràmit que correspongui i, si escau, remetre-les a les autoritats sancionadores (apartat d) de l’article 2.1 del Decret 230/2007).
> Més informació > Tornar al Sumari

TREBALL: Canvis en els ajuts per a la realització del Programa d'Experiència Professional per a l'ocupació juvenil a Catalunya (Programa Suma't)

Aquesta ordre té per objecte modificar els articles 4.1, 7, 17.1, 20.3 i 22.2 de l'Ordre TRE/500/2010, de 25 d'octubre, per la qual s'estableixen les bases que han de regir la concessió d'ajuts per a la realització del Programa d'experiència professional per a l'ocupació juvenil a Catalunya (Programa Suma't). Es modifica així mateix, el termini de presentació de sol·licituds que estableix l'article 36.2 de l'Ordre TRE/500/2010, de 25 d'octubre, el qual s'amplia fins el dia 22 de novembre de 2010, inclòs.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic