100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 282 - 27/05/2011]
Intranets corporatives i portal dels empleats de les administracions públiques El codi de consum i la disciplina de mercat de competència local
ADMINISTRACIÓ LOCAL: Sessió de constitució de les corporacions municipals de Catalunya INFRAESTRUCTURES: Protecció de les infraestructures crítiques
PROTECCIÓ CIVIL: Segona revisió del Pla especial d'emergències per incendis forestals de Catalunya (INFOCAT)  

Intranets corporatives i portal dels empleats de les administracions públiques

Les intranets, xarxes d’accés restringit al personal d’una corporació, permeten disposar d’una eina de gestió i de comunicació ràpida, fiable i econòmica, que ofereix un gran avantatge competitiu. Tal com evolucionen actualment les tecnologies de la informació, podem afirmar que les intranets són eines clau i amb molt de futur a les organitzacions. Per aquest motiu, la Federació de Municipis de Catalunya organitza un curs que tindrà lloc els dies 17, 21 i 23 de juny, a Barcelona.
> Més informació > Tornar al Sumari

El codi de consum i la disciplina de mercat de competència local

L’objectiu general d'aquest curs, organitzat per l'FMC i que tindrà lloc els dies 2, 9 i 16 de juny, és donar a conèixer les novetats normatives que comporta la Llei 22/2010, del Codi de Consum de Catalunya, aprofundint en el sistema extrajudicial de resolució de conflictes, la regulació i obligacions de les oficines públiques d’informació i atenció a les persones consumidores, i el paper de l’Administració local en la disciplina de mercat.
> Més informació > Tornar al Sumari

ADMINISTRACIÓ LOCAL: Sessió de constitució de les corporacions municipals de Catalunya

L'article 195.1 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, estableix que les corporacions municipals es constitueixen en sessió pública el vintè dia posterior a la celebració de les eleccions, llevat que s'hagi presentat un recurs contenciós electoral contra la proclamació dels regidors electes, supòsit en què es constitueixen el quarantè dia posterior a les eleccions. Tanmateix, no fixa l'hora de celebració d'aquesta sessió constitutiva, la qual cosa fa necessària la determinació horària de celebració d'aquestes sessions, en defecte de normativa municipal específica o de l'hora que pugui haver fixat l'òrgan competent de la corporació municipal. Per aquest motiu, aquesta ordre determina que, els ajuntaments es constituiran, en sessió pública, el dia 11 de juny d'enguany, llevat que s'hagués presentat recurs contenciós electoral contra la proclamació dels/de les regidors/es electes, cas en què es constituiran el dia 1 de juliol. En aquells municipis on no existeixi cap normativa municipal específica o que no hagin fet convocatòria expressa de la sessió, amb caràcter supletori, s'estableix les 12 del migdia com a hora de celebració de la sessió constitutiva. En el cas que no assisteixin a la sessió constitutiva la majoria absoluta del nombre legal de regidors/ores electes, se celebrarà dos dies després a les 12 hores.
> Més informació > Tornar al Sumari

INFRAESTRUCTURES: Protecció de les infraestructures crítiques

Aquest reglament té per objecte desenvolupar el marc previst en la Llei 8/2011, de 28 d'abril, per la qual s'estableixen mesures per a la protecció de les infraestructures crítiques, a fi de concretar les actuacions dels diferents òrgans integrants del Sistema de protecció d'infraestructures crítiques així com els diferents instruments de planificació del mateix. El reglament consta de 36 articles estructurats en quatre títols. El Títol I conté les qüestions generals relatives al seu objecte i àmbit d'aplicació i dedica un article a la figura del Catàleg nacional d'infraestructures estratègiques, com a instrument de la Secretaria d'Estat de Seguretat del Ministeri de l'Interior, que aglutina totes les dades i la valoració de l’estat crític de les citades infraestructures i que serà emprat com a base per planificar les actuacions necessàries en matèria de seguretat i protecció de les mateixes, en nodrir-se de les aportacions dels propis operadors. El Títol II està plenament dedicat al sistema de protecció d'infraestructures crítiques, i desenvolupa, entre d’altres, les previsions legals relatives als òrgans creats per la llei, com el Centre nacional per a la protecció de les infraestructures crítiques (CNPIC), la Comissió nacional per a la protecció de les infraestructures crítiques i el Grup de treball interdepartamental per a la protecció de les infraestructures crítiques, concretant la composició, competències i funcionament de tots ells. El Títol III s'encarrega de la regulació dels instruments de planificació, centrant-se en cadascun dels plans, regulant amb major detall el seu el procés d'elaboració, aprovació i registre, així com els seus continguts materials. Finalment, el Títol IV està consagrat a la seguretat de les comunicacions i a les figures del responsable de seguretat i enllaç i del delegat de seguretat de la infraestructura crítica.
> Més informació > Tornar al Sumari

PROTECCIÓ CIVIL: Segona revisió del Pla especial d'emergències per incendis forestals de Catalunya (INFOCAT)

Les modificacions introduïdes al Pla INFOCAT són bàsicament de caire organitzatiu. S'han introduït les mesures en relació amb els incendis forestals recollides en la Resolució 662/VIII, del Parlament de Catalunya, per la qual s'aprova el Dictamen de la Comissió d'investigació sobre l'incendi forestal d'Horta de Sant Joan. S’ha inclòs un apartat de coordinació amb altres territoris limítrofs en matèria d'emergències recollint allò que disposa l’Estatut d’Autonomia de Catalunya per si davant d’una emergència és necessari gestionar mitjans i recursos. També s’han previst mecanismes de coordinació en cas d’un incendi forestal en terrenys confrontants amb aquests territoris. El nou INFOCAT preveu, a més, la coordinació amb el Pla estatal de protecció civil per a emergències per incendis forestals. S'ha actualitzat i ampliat el marc legal i la normativa de referència del pla per adequar-lo al nou marc competencial que ofereix el nou Estatut d'Autonomia de Catalunya i també, per exemple l'afectació del Decret 82/2010, de 29 de juny, pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures. En el cas de les urbanitzacions que, d’acord amb la normativa, requereixin un pla d'autoprotecció, el document haurà de recollir el conjunt de riscos al qual estan exposats, entre ells el d'incendi forestal. S'ha revisat la composició i definició del Consell assessor, al qual s’han incorporat representants de les àrees de telecomunicacions d’emergència (Xarxa Rescat) i del telèfon únic d’emergència 112. S'ha inclòs un punt específic per a la coordinació interna dels grups actuants, seguint un dels pilars d'aquesta revisió, és a dir, ordenar i clarificar el contingut del Pla. També s'han definit figures que ja eren una realitat a la pràctica però que el document encara no recollia: l'Àrea sanitària (espai medicalitzat per atendre als afectats en una zona segura i propera al lloc de l’emergència), el Centre de comandament de bombers i el Comitè tècnic de seguiment, que és el comitè tècnic format per personal operatiu que és convocat al CECAT quan hi ha la previsió d'unes condicions meteorològiques especialment favorables per a l'inici i propagació d'un gran incendi forestal, quan el Pla INFOCAT s'hagi activat en fase d’alerta per un risc extrem d'incendis forestals o a criteri de la direcció del pla. En la revisió s’ha inclòs gran part de les aportacions de la Direcció General de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments (DGPEIS) respecte al Grup d'intervenció (liderat per bombers) amb l'objectiu d'augmentar la seguretat en termes generals i, molt especialment, dels actuants, en les diferents fases de l'incendi. En aquest sentit, el nou redactat esdevé més restrictiu i deixa la possible intervenció només a aquelles persones que tenen reconeguda la formació i la capacitat per extingir incendis. S'incorpora també de forma destacada un punt dedicat als plans que han d’elaborar els consells comarcals, els anomenats plans d'assistència i suport, que poden ser elements importants per a municipis petits o amb pocs recursos. En aquest sentit, també s'ha afegit la figura dels centres de coordinació d'emergències comarcals. S'han incorporat també les possibles actuacions de la unitat mòbil de Protecció Civil de la DGPC, un vehicle tot terreny de gran capacitat (4 metres d’alçada i 9 de llargada), equipat amb la tecnologia necessària per funcionar com un centre de coordinació d’emergències, amb antena satèl•lit que garanteix les telecomunicacions en tot moment. És un vehicle polivalent que inclou un espai per celebrar reunions directives i un altre per als cossos operatius on poden treballar operadors de tots els cossos d’emergències vinculats a la gestió de l’emergència. Pel que fa a l'operativitat, sobretot s'ha fet una sistematització i s'ha completat el document amb els plans de recuperació i rehabilitació de l’entorn i dels serveis bàsics que es poden establir en una fase posterior a l'emergència i que es perllonga fins que s'han restablert els serveis mínims a la població de les zones afectades per l'emergència. La revisió del pla ha reforçat les funcions logístiques (els recursos destinats als membres dels cossos operatius d’emergències i a l'atenció als ciutadans, en especial als evacuats en cas que n’hi hagi) amb la clarificació de la composició del grup logístic i el reforç del paper de la DGPC. La revisió té lloc d’acord amb l’article 24 de la Llei 4/1997, de 20 de maig, de protecció civil, on s’indica que els plans han d’ésser adaptats als canvis de circumstàncies i han d’ésser revisats periòdicament, a fi de mantenir-ne plenament la capacitat operativa.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic