100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 284 - 10/06/2011]
Intervenció administrativa en la gestió urbanística Intranets corporatives i portal dels empleats de les administracions públiques
Màster interuniversitari Joventut i Societat ACCIÓ SOCIAL: Acord de la Subcomissió de seguiment normatiu, prevenció i solució de conflictes de la Comissió bilateral Generalitat-Estat
ADMINISTRACIÓ: Reestructuració del Departament d'Empresa i Ocupació CIRCULACIÓ: Pla de seguretat viària a Catalunya per als anys 2011-2013
CONSUM: Acord de la Subcomissió de seguiment normatiu, prevenció i solució de conflictes de la Comissió bilateral Generalitat-Estat CULTURA: Subvencions per a les programacions culturals que incloguin activitats de caràcter professional en l'àmbit de la música, les arts escèniques i/o les arts visuals
DONES: Subvencions per finançar les despeses derivades de l'elaboració, la implementació o el desenvolupament de polítiques de dones exercici 2011 ENSENYAMENT: Calendari escolar dels curs 2011-2012 per als centres educatius no universitaris de Catalunya

Intervenció administrativa en la gestió urbanística

Les administracions en general i específicament els ajuntaments han de vetllar perquè les transformacions territorials, urbanes i les edificacions siguin desenvolupades dins del marc legal existent, i en aquest context s’emmarca la sèrie de procediments de control i sanció que s’entenen com a intervenció administrativa en l’urbanisme. Tots aquests procediments estan reglats i tenen unes limitacions que garanteixen els drets dels propietaris de sòl i dels habitants davant de possibles males pràctiques dels ajuntaments, per això és important conèixer els conceptes bàsics, els procediments i els supòsits d’aplicació de les mesures preventives i sancionadores existents. Per això, l’FMC ha programat aquest curs que se celebrarà a Barcelona el 28 i 30 de juny i el 5 de juliol de 2011.
> Més informació > Tornar al Sumari

Intranets corporatives i portal dels empleats de les administracions públiques

Les intranets, xarxes d’accés restringit al personal d’una corporació, permeten disposar d’una eina de gestió i de comunicació ràpida, fiable i econòmica, que ofereix un gran avantatge competitiu. Tal com evolucionen actualment les tecnologies de la informació, podem afirmar que les intranets són eines clau i amb molt de futur a les organitzacions. Per aquest motiu, la Federació de Municipis de Catalunya organitza un curs que tindrà lloc els dies 17, 21 i 23 de juny, a Barcelona.
> Més informació > Tornar al Sumari

Màster interuniversitari Joventut i Societat

S'ha obert ja el període de preinscripció a aquest màster que tindrà lloc a Girona per al curs 2011-2012 (la preinscripció finalitza el 30 de juny). La Federació de Municipis de Catalunya forma part del seu consell assessor.
> Més informació > Tornar al Sumari

ACCIÓ SOCIAL: Acord de la Subcomissió de seguiment normatiu, prevenció i solució de conflictes de la Comissió bilateral Generalitat-Estat

La subcomissió, en la seva reunió de 3 de maig de 2011, ha adoptat el següent Acord en relació amb la Llei de Catalunya 25/2010, de 29 de juliol, del Llibre Segon del Codi Civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família: Ambdues parts consideren resoltes les discrepàncies competencials manifestades en relació amb l'article 211.1, apartats 1 i 2, en apreciar que sense perjudici de la competència exclusiva que, de conformitat amb el previst a l'article 129 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya correspon a la Generalitat en matèria de dret civil, l'Estat té competència exclusiva per establir la regla d'adquisició i pèrdua de la personalitat en virtut del previst en els articles 149.1.1ª i 149.1.8ª de la Constitució espanyola.
> Més informació > Tornar al Sumari

ADMINISTRACIÓ: Reestructuració del Departament d'Empresa i Ocupació

El decret aprova la nova estructura del Departament d'Empresa i Ocupació, que s'estructura en els òrgans següents: la Secretaria General; la Secretaria d'Ocupació i Relacions Laborals; la Direcció General d'Indústria; la Direcció General de Comerç; la Direcció General de Turisme; i la Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial. Resten adscrits al departament els organismes següents: l’Agència catalana del consum; l'Agència de suport a l'empresa catalana (ACC1Ó); l’Institut d'investigació aplicada de l'automòbil (IDIADA); el Laboratori general d'assaigs i investigacions (LGAI); l'Agència catalana de turisme; l'Institut català de l'energia (ICAEN); el Centre de telecomunicacions i tecnologies de la informació (CTiTI); i el Servei d'ocupació de Catalunya (SOC), mitjançant la Secretaria d'Ocupació i Relacions Laborals. Igualment, resta adscrit al departament, mitjançant la Secretaria d'Ocupació i Relacions Laborals, el Consell de relacions laborals. El Consell de treball, econòmic i social de Catalunya es relaciona amb el Govern de la Generalitat mitjançant el Departament d'Empresa i Ocupació -el Departament instrumentarà aquesta relació a través de la Secretaria General-. I finalment, resten vinculats al departament el Consorci de comerç, artesania i moda de Catalunya i el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya.
> Més informació > Tornar al Sumari

CIRCULACIÓ: Pla de seguretat viària a Catalunya per als anys 2011-2013

Aquest pla conté 28 línies estratègiques i 76 accions amb l’objectiu prioritari d’assolir una reducció de com a mínim el 15% dels morts i ferits greus registrats el 2010. Preveu crear l’oficina de la víctima i elaborar el Pla estratègic 2010-2020, que avaluarà l’estat actual de la seguretat viària i establirà les estratègies a seguir en la propera dècada. És un document transversal impulsat pel Servei Català de Trànsit (SCT), en què participen diverses entitats públiques i privades vinculades al món de la seguretat viària a través de la Comissió catalana de trànsit i seguretat viària (CCTSV). El propòsit de reduir l’accidentalitat a Catalunya dóna continuïtat a la línia de treball seguida en els plans anteriors, per bé que el document aprovat avui marca una nova fita en fixar també l’atenció en els ferits greus, un indicador que ha de permetre configurar una radiografia més fidedigna i real de les conseqüències de la sinistralitat viària. A més, cal destacar que aquest objectiu de descens de sinistralitat fixat per al 2013 és plenament compatible amb les orientacions de la política de seguretat viària de la UE per al període 2011–2020, que fixa per al 2020 la reducció del 50% dels morts respecte al 2010. Totes les mesures adoptades en el marc del pla aprovat pel Govern no només tenen en comú l’objectiu de reduir la sinistralitat viària, sinó també el de continuar desenvolupant i avançant en el canvi cultural que rebutja socialment els comportaments de risc en el trànsit i que aposta per una mobilitat segura i responsable. El PSV dóna continuïtat a les mesures ja implantades en anys anteriors i que han donat bons resultats pel que fa al control de la velocitat excessiva o inadequada, l’ús dels accessoris de seguretat passiva o el consum d’alcohol o drogues. A banda, però, el pla focalitza l’atenció a elaborar plans específics d’intervenció per a nous àmbits que s’han definit com a prioritaris i que són els següents: els vehicles de dues rodes; les interseccions; els atropellaments; i la definició d’un entorn periurbà.
> Més informació > Tornar al Sumari

CONSUM: Acord de la Subcomissió de seguiment normatiu, prevenció i solució de conflictes de la Comissió bilateral Generalitat-Estat

La subcomissió, en la reunió duta a terme el 19 d'abril de 2011, ha adoptat un Acord en relació amb la Llei de Catalunya 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de Consum de Catalunya. Amb aquest acord ambdues parts les consideren resoltes en raó a la necessària comprensió de l'esmentat article de conformitat amb les competències assumides per la Generalitat de Catalunya i de les reservades constitucionalment a l'Estat. i de conformitat als compromisos següents: a) L'article 252-4 de la Llei de Catalunya 22/2010, estableix unes obligacions específiques per a un tipus de serveis que la Llei denomina bàsics. Únicament als prestadors d'aquests serveis bàsics l'apartat .2 de l'esmentat precepte exigeix, en el moment de la contractació, facilitar una adreça física a Catalunya, on la persona consumidora pugui ser atesa de forma ràpida i directa respecte de qualsevol queixa o reclamació sobre el servei, sempre que l'atenció a la persona consumidora no es dugui a terme al mateix establiment on s'hagi contractat. Únicament també als contractes de tals serveis bàsics, l'apartat .3 del mateix article exigeix informar del lloc on els usuaris poden tramitar les queixes o reclamacions davant el prestador del servei bàsic i del procediment per fer-ho. b) Ambdues parts coincideixen a apreciar que, els serveis bàsics que defineix l'article 251-2 de la Llei de Catalunya 22/2010, de 20 de juliol, únicament podran quedar subjectes a l'obligació establerta en els apartats 2 i 3 de l'article 252-4 de l'esmentada Llei en la mesura que es corresponguin amb els serveis a què es refereixen els articles 2.2 i 13 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, de conformitat amb els termes previstos en la mateixa, i sens perjudici del disposat en les normes bàsiques estatals que fixen les condicions per a l'accés a les activitats de serveis i el seu exercici.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Subvencions per a les programacions culturals que incloguin activitats de caràcter professional en l'àmbit de la música, les arts escèniques i/o les arts visuals

S'obre convocatòria per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, a ajuntaments i ens públics vinculats o dependents, per a les programacions culturals que incloguin activitats de caràcter professional en l'àmbit de la música, les arts escèniques i/o les arts visuals que es duguin a terme a municipis de Catalunya de menys de 8.000 habitants, corresponents a l'any 2011. Les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen per les bases reguladores que conté l'annex de l'Ordre CMC/156/2008, de 3 d'abril, (DOGC núm. 5115 de 21.04.2008), modificades per l'Ordre CMC/154/2010, de 3 de març (DOGC núm. 5593, de 23.3.2010) i per la normativa general de subvencions El termini de presentació de sol•licituds és d'un mes a comptar de la publicació d'aquesta resolució al DOGC.
> Més informació > Tornar al Sumari

DONES: Subvencions per finançar les despeses derivades de l'elaboració, la implementació o el desenvolupament de polítiques de dones exercici 2011

Aquesta resolució obre la convocatòria per a la concessió de subvencions de l'Institut Català de les Dones per a ens locals, dins l'exercici 2011. Les subvencions previstes en aquesta convocatòria es regeixen per la Resolució BSF/1083/2011, de 3 de maig, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de subvencions a ens locals per finançar les despeses derivades de l'elaboració, implementació o desenvolupament de polítiques de dones (DOGC núm. 5874, de 9.5.2011), i per la legislació vigent en matèria de subvencions. El termini màxim de presentació de sol·licituds i de la documentació necessària és de 30 dies naturals, a comptar de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al DOGC. Les actuacions objecte d'aquests ajuts s'han de dur a terme durant l'any natural de la convocatòria, tenint en compte, en qualsevol cas, el termini màxim de justificació previst a les bases reguladores. El termini màxim per resoldre i notificar és de sis mesos a comptar de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut el termini esmentat sense que s'hagi conclòs el procediment, les entitats interessades poden entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu. El termini de presentació de la justificació finalitzarà el 26 de gener de l'any següent al de la convocatòria.
> Més informació > Tornar al Sumari

ENSENYAMENT: Calendari escolar dels curs 2011-2012 per als centres educatius no universitaris de Catalunya

Aquesta ordre s'aplica a tots els centres educatius no universitaris de Catalunya, públics i privats, llevat d'aquells que per la seva singularitat tinguin un calendari específic autoritzat. Als centres educatius públics i privats, el segon cicle d'educació infantil, els ensenyaments obligatoris i postobligatoris començaran les classes el dia 12 de setembre, a excepció dels cicles formatius de grau superior, els ensenyaments de règim especial, de les escoles oficials d'idiomes i dels centres i aules de formació de persones adultes, que les començaran no més tard del dia 19 de setembre, i tots les acabaran el dia 22 de juny. La preparació del curs i l'aprovació d'horaris s'ha d'haver efectuat en els dies anteriors a la data d'inici de les classes. Els centres podran programar, per a l'alumnat que inicia el segon cicle d'educació infantil, un inici de curs diferent del previst amb caràcter general amb l'autorització prèvia del director o de la directora dels serveis territorials. Les activitats d'avaluació dels alumnes i de les alumnes del segon curs de batxillerat i del darrer curs dels cicles formatius de grau superior s'han de programar a cada centre segons les necessitats derivades de la seva inscripció al procediment d'accés als estudis universitaris. En tot cas, els processos d'avaluació ordinària de l'alumnat de segon curs de batxillerat han d'acabar com a molt tard el dia 1 de juny. Les proves extraordinàries de l'educació secundària obligatòria i del primer curs de batxillerat es realitzaran entre el 4 i el 5 de setembre del 2012. Per als cicles formatius i el segon curs de batxillerat les proves extraordinàries es faran al mes de juny després de les proves ordinàries. Per a l'alumnat dels ensenyaments reglats de segon cicle d'educació infantil i d'educació primària, inclòs el d'educació especial, de tots els centres educatius de Catalunya, públics i privats, l'horari escolar comprèn normalment horari de matí i tarda i s'ha de desenvolupar entre les 8.30 i les 18 hores. L'alumnat dels ensenyaments reglats de segon cicle d'educació infantil i d'educació primària, inclòs el d'educació especial, dels centres educatius de Catalunya, públics i privats, farà un total de 5h lectives diàries, de les quals 3 o 3,5 seran al matí i 1,5 o 2 a la tarda. L'horari lectiu no acabarà abans de les 16.00h. Així mateix, s'ha de respectar un marge mínim de dues hores de descans al migdia per a l'alumnat que asseguri el bon funcionament del servei de menjador escolar i la coordinació del professorat. Amb caràcter general, als centres públics de segon cicle d'educació infantil i primària, inclosos els d'educació especial, l'horari lectiu és de 9 h a 12.30 h i de 15 h a 16.30 h. Els centres públics d'altres titularitats s'han d'ajustar al que estableixin els convenis signats entre el Departament d'Ensenyament i la titularitat. En els centres públics de titularitat del Departament d'Ensenyament, es programaran, d'acord amb la dotació de recursos assignada i en horari escolar no lectiu, unes hores de suport personalitzat per aquells alumnes que ho requereixin i segons els criteris establerts pel Departament. En aquells centres públics que el departament determini, es complementarà l'horari lectiu amb una hora diària per a tots els alumnes, a fi desenvolupar les habilitats que afavoreixen l'assoliment de les competències bàsiques. Als centres d'ensenyament secundari l'horari escolar comprèn normalment horari de matí i tarda. En l'educació secundària obligatòria la concreció de l'horari individual i la programació d'activitats generals de centre (reunions de professorat, esports, etc.) no poden comportar més de dues tardes lliures setmanals per a cada alumne o alumna. El batxillerat es pot organitzar en jornada intensiva. La formació professional inicial s'organitzarà preferentment en sessions de matí o tarda, per tal de facilitar la formació de l'alumnat en centres de treball i l'accés de les persones treballadores. Els ensenyaments de règim especial d'esports i artístics es poden organitzar en sessions de matí i tarda, en horari intensiu de matí o tarda o en altres horaris que prèviament hagi autoritzat el director o la directora dels serveis territorials corresponent. Tenen la consideració de període de vacances escolars: Nadal: del 23 de desembre de 2011 al 8 de gener de 2012, ambdós inclosos. L'endemà de la festivitat de Reis serà considerat festiu a efectes escolars. I Setmana Santa: del 2 al 9 d'abril de 2012, ambdós inclosos. Així mateix, tenen la consideració de dies festius els que determini la disposició corresponent del Departament d'Empresa i Ocupació i els dos dies de festa local. En el marc d'aquest calendari escolar, cada centre educatiu pot establir cinc dies festius de lliure disposició, que no poden coincidir amb els d'inici i final de les classes, s'han de preveure en la programació general del centre i s'han de comunicar als serveis territorials. Aquests cinc dies es distribuiran equitativament entre els tres trimestres. Excepcionalment, els serveis territorials podran autoritzar la proposta per part de la direcció dels centres de 5 dies de lliure disposició consecutius en un mateix trimestre, amb l'aprovació prèvia del consell escolar del centre. Els consells escolars municipals, un cop determinats els calendaris de festivitats locals, nacionals i estatals, fixaran els dies que convindria que adoptessin tots els centres del mateix municipi. Es deroga l'Ordre EDU/44/2010, de 8 de febrer, per la qual s'estableix el calendari escolar per als cursos 2010-2011 i 2011-2012 per als centres educatius no universitaris de Catalunya, en tot allò que es refereix al curs 2011-2012.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic