100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 301 - 11/11/2011]
Organització política i administrativa Plans d’accessibilitat municipals i altres eines de gestió de l’accessibilitat
Urbanisme i paisatge Taller de negociació per a gestors públics
Gestionar els riscos de corrupció: una responsabilitat directiva Reinnova (II Congrés internacional d'innovació en la gestió i tractament dels residus municipals)
Presentació de l'aplicació per mesurar la dimensió econòmica de l'esport a escala local Segona Jornada GEOLO-MUN
Tercer Sector i Contractació Pública Els governs locals i els reptes de la Unió Europea - XVII Jornades sobre la UE
BENESTAR: Canvis en les subvencions del Departament de Benestar Social i Família per a l'any 2011 BENESTAR: Criteris comuns per a la conceptualització, elaboració i avaluació de bones pràctiques en el Sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència
ECONOMIA: Deutes amb empreses i autònoms contrets per les entitats locals ECONOMIA: Text refós de la Llei d'auditoria de comptes
FUNCIÓ PÚBLICA: Calendari de dies inhàbils per a 2012 HABITATGE: Fitxer comú d'inspeccions tècniques dels edificis d'habitatges de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya
INFORMACIÓ: Reutilització de la informació del sector públic, per a l'àmbit del sector públic estatal URBANISME: Valoracions de la Llei del sòl

Organització política i administrativa

L’administració local s’ha considerat tradicionalment com l’administració més propera al ciutadà i a la seva realitat més immediata. Els nous sistemes de comunicació afavoreixen un seguiment més en temps real dels projectes del municipi. Les noves experiències participatives de la ciutadania en els projectes obren noves vies d’implicació social amb els afers públics. És per aquest motiu que l’FMC ha organitzat aquest curs, a Barcelona, que tindrà lloc el 28 i 30 de novembre i 12 i 14 de desembre de 2011.
> Més informació > Tornar al Sumari

Plans d’accessibilitat municipals i altres eines de gestió de l’accessibilitat

La Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs els dies 28 i 30 de novembre, centrat en les necessitats i els instruments disponibles que es requereixen des dels governs locals pel que fa a l’accessibilitat, per a una bona gestió municipal de l’accessibilitat. La redacció del pla d’accessibilitat només és el punt de partida. La millora de l’accessibilitat municipal ha de tenir una continuïtat i una transversalitat amb altres actuacions molt més visibles en termes d’eficàcia i d’eficiència, cosa que moltes vegades no representa més que harmonitzar i conjuntar esforços que s’estan realitzant, però amb un guió de continguts ben orientats, pensats com a manuals de bones pràctiques.
> Més informació > Tornar al Sumari

Urbanisme i paisatge

Per tal de conèixer la realitat complexa de les regions urbanes actuals i també els processos, les dinàmiques i les problemàtiques que la configuren, de l’escala global a la local; conèixer els mecanismes d’organització política, de gestió dels serveis, de participació ciutadana i d’elaboració de plans, projectes i programes que permeten millorar la realitat urbana i la seva aplicació pràctica; i adquirir una visió integral de la ciutat contemporània a través del caràcter transversal i multidisciplinari de la formació, la Federació de Municipis de Catalunya organitza un curs que se celebrarà els dies 22 i 29 de novembre i 13 i 15 de desembre a Barcelona..
> Més informació > Tornar al Sumari

Taller de negociació per a gestors públics

La Federació de Municipis de Catalunya ha programat un curs per als dies 21, 22 i 23 de novembre, a Barcelona, destinat als gestors públics de les entitats locals que han de portar a terme, dintre de les seves responsabilitats, processos de negociació.
> Més informació > Tornar al Sumari

Gestionar els riscos de corrupció: una responsabilitat directiva

Aquest curs, organitzat per l’FMC per al proper dia 21 de novembre, és el primer mòdul de l’itinerari per a directius, Integritat i directius públics, dissenyat per l’Oficina Antifrau de Catalunya. La finalitat d’aquest curs és sensibilitzar els directius sobre la responsabilitat que tenen en la integritat professional dels seus equips de treball, i sobre com el seu lideratge i la seva actuació diària contribueixen a conformar l'ètica institucional de les organitzacions per a les quals treballen.
> Més informació > Tornar al Sumari

Reinnova (II Congrés internacional d'innovació en la gestió i tractament dels residus municipals)

Com en les passades edicions, aquest congrés pretén ser la platfaforma d'intercanvi de coneixements i experiències que aglutini tots els actos que treballen al voltant del sector residu. Té lloc a Sabadell els diez 17 i 18 de noviembre i està organitzat pel Consorci per a la Gestió de Reidus del Vallès Occidental i l'Agència de Residus de Catalunya, juntament amb el "Institutot para la Sostenibilidad de los Recursos" i la Fundacio Fòrum Ambiental.
> Més informació > Tornar al Sumari

Presentació de l'aplicació per mesurar la dimensió econòmica de l'esport a escala local

Organitzada per la FEMP, la Diputació de Barcelona i Presidència del Govern, tindrà lloc a Madrid el 14 de novembre de 2011 al matí.
> Més informació > Tornar al Sumari

Segona Jornada GEOLO-MUN

El proper 13 de desembre se celebrarà al Parc Científic i Tecnològic de la Universitat de Girona aquesta jornada que, com ja sabeu, pretén facilitar la presa de consciència de la importància de la GEOLOGIA aplicada a diverses parcel•les d’especial transcendència social i econòmica.
> Més informació > Tornar al Sumari

Tercer Sector i Contractació Pública

“El valor afegit del Tercer Sector en la prestació de serveis públics”. Jornada organitzada a Barcelona el proper dia 1 de desembre en horari de matí.
> Més informació > Tornar al Sumari

Els governs locals i els reptes de la Unió Europea - XVII Jornades sobre la UE

La Direcció de Relacions Internacionals de la Diputació de Barcelona organitza cada any les Jornades sobre la Unió Europea. L’objectiu de les Jornades és impulsar un espai de reflexió política al voltant dels principals temes d’actualitat europea i el seu impacte en els governs locals. Així, es presta una especial atenció a la manera com aquests es posicionen i quin paper juguen els ajuntaments davant els reptes europeus. Enguany tindran lloc el proper dia 28 de noviembre de 2011.
> Més informació > Tornar al Sumari

BENESTAR: Canvis en les subvencions del Departament de Benestar Social i Família per a l'any 2011

S’amplia l’import global de la convocatòria per a la concessió de subvencions del Departament de Benestar Social i Família per a ajuntaments de menys de vint mil habitants dins l'exercici 2011, en els termes següents: - Programes de subvencions en matèria d'atenció a la infància i l'adolescència: amb càrrec a la partida pressupostària BE 06 D/460000100/318D/0000 es preveu passar d’un import inicial de 360.000,00 euros a un import final de 1.087.000,00 euros. Aquesta partida podrà tenir un nou increment del 18% del seu import, d'acord amb l'article 92.4 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (modificat per l'article 55.6 de la Llei 7/2011, del 27 de juliol, de mesures fiscals i financeres). - Programa de subvencions en matèria de família: amb càrrec a la partida pressupostària BE 05 D/460000100/313A/0000 es preveu passar d’un import inicial de 36.000,00 euros a un import final de 229.326,47 euros. Amb càrrec a la partida pressupostària BE05 D/460000100/313A/2010 es preveu passar d’un import inicial de 0,00 a un import final de 30.000,00 euros. - Programa de subvencions per al desenvolupament de programes i accions d'acollida i d'integració de persones estrangeres immigrades i catalanes retornades: amb càrrec a la partida pressupostària BE 07 D/ 460000100/3140/0000 es preveu passar d’un import inicial de 300.000,00 euros a un import final de 1.000.000,00 euros.
> Més informació > Tornar al Sumari

BENESTAR: Criteris comuns per a la conceptualització, elaboració i avaluació de bones pràctiques en el Sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència

És funció del Consell territorial del Sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència el desenvolupament d'una Guia de bones pràctiques. Per això, a través de la comissió delegada s'ha impulsat l'elaboració d'aquesta guia, previ establiment d'uns criteris comuns per a la conceptualització, elaboració i avaluació de bones pràctiques en l'àmbit del Sistema per a l’autonomia i atenció a la dependència. El present document pretén ser un referent tècnic a l'hora d'identificar planificar, desenvolupar i difondre les bones pràctiques en l'aplicació de la Llei per a l'autonomia i atenció a la dependència a través d'un catàleg disponible en la plataforma informàtica comuna del Sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència, afavorint la transferència de les mateixes i compartint aquest treball entre les administracions públiques i amb entitats col·laboradores.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Deutes amb empreses i autònoms contrets per les entitats locals

La Subcomissió de seguiment normatiu, prevenció i solució de conflictes de la Comissió bilateral Generalitat-Estat, en la reunió de 30 de setembre de 2011 va acordar iniciar negociacions per resoldre les discrepàncies competencials suscitades en relació amb els articles 17.1.c), 18.1, 19.2, 21, 22, 23.1, lletres a), d) i e) i 2, la disposició addicional tercera, les disposicions transitòries primera i segona i la disposició final primera 1, lletres c) i d) del Reial decret llei 8/2011, d'1 de juliol, de mesures de suport als deutors hipotecaris, de control de la despesa pública i cancel•lació de deutes amb empreses i autònoms contrets per les entitats locals, de foment de l'activitat empresarial i impuls de la rehabilitació i de simplificació administrativa, i designar un grup de treball per proposar a la Subcomissió la solució que procedeixi.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Text refós de la Llei d'auditoria de comptes

Aquest reglament, quant a la seva estructura, segueix la mateixa sistemàtica i ordenació de matèries que la continguda en el text refós de la Llei d'auditoria de comptes que desenvolupa, amb l'excepció d'aquells preceptes legals que no precisen de desenvolupament reglamentari.
> Més informació > Tornar al Sumari

FUNCIÓ PÚBLICA: Calendari de dies inhàbils per a 2012

Els dies inhàbils de les comunitats autònomes i les entitats locals es recullen, especificat per mesos i per comunitats autònomes, en l'annex adjunt a la resolució.
> Més informació > Tornar al Sumari

HABITATGE: Fitxer comú d'inspeccions tècniques dels edificis d'habitatges de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya

Es crea un fitxer comú on hi figurin les dades dels informes de la inspecció tècnica dels edificis d'habitatges, les de les inspeccions administratives realitzades i les dades relatives als certificats d'aptitud emesos. L'òrgan administratiu responsable d'aquest fitxer comú és l'Agència de l'Habitatge de Catalunya. En relació amb ell, se n'estableix la denominació, la finalitat i els usos previstos; les persones i col·lectius afectats o obligats a subministrar les dades de caràcter personal; el procediment de recollida dades i la seva procedència; l'estructura bàsica del fitxer i la descripció del tipus de dades de caràcter personal que conté; el sistema de tractament; les cessions i les transferències internacionals de dades que es prevegin a països tercers; l'òrgan administratiu responsable i l'òrgan davant el qual es poden exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, i les mesures de seguretat aplicables. Quant a la procedència de les dades, cal tenir en compte que aquestes s'obtenen directament de la persona interessada, del tècnic o tècnica competent a qui hagi estat encarregada la inspecció tècnica de l'edifici d'habitatges, o bé dels ens locals interessats a atorgar els certificats d'aptitud.
> Més informació > Tornar al Sumari

INFORMACIÓ: Reutilització de la informació del sector públic, per a l'àmbit del sector públic estatal

Aquest Reial decret desenvolupa el contingut d'una llei que reconeix la importància de la informació generada des de les instàncies públiques per l'interès que posseeix per a les empreses i afavorir així la reutilització de la informació pública, que figura com un dels objectius polítics establerts per a l'Administració electrònica. El seu principal objectiu és desenvolupar la llei en tot allò relatiu al règim jurídic de la reutilització dels documents reutilitzables i el règim aplicable a documents reutilitzables subjectes a drets de propietat intel·lectual o que continguin dades personals.
> Més informació > Tornar al Sumari

URBANISME: Valoracions de la Llei del sòl

L’objectiu del Reglament de valoracions de la Llei del sòl és millorar el funcionament del mercat del sòl, fer-ho més transparent i eficient, combatent eventuals pràctiques especulatives en la utilització del mateix. El reglament estableix criteris que afectaran les valoracions de sòl -i els immobles que en ell estiguin situats- de les transaccions en les quals té algun tipus d'intervenció una administració pública, i no aquelles del mercat lliure que es regeixen per les seves pròpies normes. Només s'aplicarà en supòsits de reparcel·lacions, expropiacions, vendes i substitucions forçoses, així com en els casos de responsabilitat patrimonial de les administracions públiques. El text incorpora metodologies concretes aplicables a cada situació i fórmules matemàtiques específiques, amb l'objectiu d'introduir el major rigor en les valoracions, eliminant marges d'error derivats de la inexistència d'aquestes fórmules. Destaca el desenvolupament dels mètodes de valoració, d'acord amb el criteri d'estimar quantitativament el valor de substitució dels immobles per altres similars en la mateixa situació, sense consideració, per tant, de les possibles expectatives urbanístiques. Així, en el sòl rural, s'abandona el mètode de comparació, no només perquè molt poques vegades concorren els requisits necessaris per assegurar la seva objectivitat, sinó també perquè amb això s'eliminen elements especulatius en la valoració d'aquests sòls. Això no implica que no es tinguin en compte factors importants que, sense considerar les citades expectatives urbanístiques, influeixen en el valor d'aquest sòl, com ara el factor localització. En el sòl urbanitzat s'estableixen mètodes de valoració que donen lloc a taxacions dels immobles sempre actualitzades i equivalents a les que podrien obtenir-se, mitjançant el mètode de comparació, al propi mercat. L'aplicació d'aquest mètode s'estendrà als immobles existents sobre aquests sòls. És rellevant també la substitució en els sòls rurals de la renda de la terra per la renda de l'explotació, en la qual aquests sòls i la pròpia agricultura, emmarcada en la Política agrària comunitària, ofereixen una àmplia gamma de tipus d'explotació. A això s'uneix el desenvolupament de les possibilitats de la renda potencial, que permetrà incloure en la valoració la millora tecnològica i econòmica lligada a la modernització, així com la totalitat del valor potencial productiu del territori rural. Finalment, destaca la utilització de criteris basats en la informació del mercat per a la valoració dels immobles en situació d'urbanitzats. El mètode de comparació amb el mercat, que ja formava part de la legislació anterior, ara s'acomoda plenament al compliment de l'objectiu previst per la Llei de sòl que es tingui en compte l'aixecament previ de les càrregues urbanístiques que corresponguin per part dels seus titulars, així com també el compliment previ dels deures respectius.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic