100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 316 - 09/03/2012]
Seminari d’actualització de Funció Pública Local: reflexions al voltant de la reforma del mercat laboral Call for Papers: Els efectes no desitjats de la regulació i de l'actuació dels agents econòmics sobre la competència
Societat, Cultura i Turisme – Any Europeu 2012: per un envelliment actiu i amb solidaritat intergeneracional BENESTAR: Targeta acreditativa de la discapacitat
ECONOMIA: Pagament als proveïdors de les entitats locals ECONOMIA: Classificació catalana d’ocupacions 2011

Seminari d’actualització de Funció Pública Local: reflexions al voltant de la reforma del mercat laboral

Amb la promulgació del Reial decret llei 3/2012, de 10 de febrer, hi ha hagut un canvi molt significatiu en el model de relacions laborals vigent a l’Estat fins ara, amb una voluntat clara d’augmentar significativament la flexibilitat dels empresaris a l’hora de gestionar els recursos humans de la seva organització. L’objectiu d’implantar un nou mercat laboral basat en el concepte de la flexiseguretat és un dels reptes que planteja aquesta reforma per evitar la destrucció d’ocupació, una de les tares principals que pateix l’Estat avui dia. Davant d’aquest nou marc regulatori, la jornada, que està organitzada per la Federació de Municipis de Catalunya i que tindrà lloc a Barcelona el proper dia 30 de març de 2012, se centrarà a tractar de manera general les principals novetats introduïdes per una reforma del mercat laboral profunda i complexa.
> Més informació > Tornar al Sumari

Call for Papers: Els efectes no desitjats de la regulació i de l'actuació dels agents econòmics sobre la competència

Amb la voluntat de promoure la cultura de la competència, l'ACCO convoca un call for papers sobre els efectes no desitjats de la regulació i de l’actuació administrativa dels agents públics sobre la competència. L’actuació dels operadors que tenen una incidència en el mercat no sempre produeix els efectes esperats i, encara que els aconsegueixi, es poden donar efectes negatius no previstos ni desitjats que es podrien evitar. Quan un govern regula, una administració pública actua o un agent pren decisions amb la intenció d’assolir uns objectius determinats es poden crear, involuntàriament, efectes indirectes no desitjats que poden afectar la competència efectiva. El 21 d'abril de 2012 s'acaba el termini per enviar els resums dels casos.
> Més informació > Tornar al Sumari

Societat, Cultura i Turisme – Any Europeu 2012: per un envelliment actiu i amb solidaritat intergeneracional

El Campus de la Mediterrània presenta la seva primera activitat del 2012 sota el títol ANY EUROPEU 2012: per un envelliment actiu i amb solidaritat intergeneracional. L’objectiu general del curs és proporcionar uns coneixements bàsics sobre l'envelliment actiu i la solidaritat intergeneracional. Tindrà lloc a Vilanova i la Geltrú els dies 12 i 13 de març de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

BENESTAR: Targeta acreditativa de la discapacitat

Mitjançant l’Ordre ASC/512/2009, de 18 de novembre, de la targeta acreditativa de la discapacitat, es va crear la targeta i es van regular els criteris de concessió. La finalitat de la creació de la targeta acreditativa de la discapacitat és donar testimoni fefaent i servir de document probatori de la condició de discapacitat de la persona titular, però s’estableix que en cap cas substitueix la resolució de reconeixement de grau. Pel que fa a la seva expedició, l’ordre disposa que hi tenen dret totes aquelles persones que ja tenen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% i que la demanin expressament presentant la corresponent sol•licitud. Actualment, s’ha generalitzat a tot l’Estat la creació d’aquest tipus de document i cada cop són més les comunitats autònomes que han creat les seves pròpies targetes. Per aquest motiu, i per donar un tractament homogeni a totes elles, des de la Comissió Estatal de Coordinació i Seguiment de la Valoració del Grau de Discapacitat de l’IMSERSO s’ha exhortat totes les comunitats per tal de unificar els criteris de regulació de les targetes. Per altra banda, després de l’experiència de dos anys de vigència de l’ordre per la qual es crea la targeta, i atenent la necessitat d’adequar les condicions de concessió a la realitat social actual, es considera convenient modificar el procediment d’expedició amb l’emissió d’ofici de la corresponent targeta per a aquelles persones que per primera vegada sol•liciten la valoració de la situació de discapacitat, o bé per a aquelles que han vist modificat el seu grau o barems com a conseqüència d’una revisió després de l’entrada en vigor d’aquesta ordre. Per tal de facilitar la regulació de la targeta acreditativa de la discapacitat i les seves condicions d’expedició es considera oportuna la publicació d’una nova ordre que reculli totes les recents modificacions.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Pagament als proveïdors de les entitats locals

Mitjançant en el Reial decret-llei 5/2009, de 24 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per facilitar a les entitats locals el sanejament de deutes pendents de pagament amb empreses i autònoms; i, en el Reial decret-llei 8/2011, d'1 de juliol, de mesures de suport als deutors hipotecaris, de control de la despesa pública i cancel·lació de deutes amb empreses i autònoms contretes per les entitats locals, de foment de l'activitat empresarial i impuls de la rehabilitació i de simplificació administrativa, el Govern de l’Estat va aprovar mesures de pagament pels proveïdors de les entitats locals. En aquest sentit, es va instrumentar: un operació especial d'endeutament i una línia d'avals de l'Institut de Crèdit Oficial per al sanejament de deutes de les entitats locals; i, posteriorment, una línia de crèdit per a la cancel·lació de deutes de les entitats locals amb empreses i autònoms. L'escassa eficàcia d'aquelles mesures i, en aquests moments, la greu situació de falta de liquiditat dels ens locals han portat al Govern de l’Estat a adoptar immediatament un seguit de mesures urgents i de caràcter extraordinari. La greu situació de crisi econòmica ha generat una forta caiguda de l'activitat econòmica i correlativament una forta baixada en la recaptació de recursos per part de les entitats locals. Això està ocasionant retards acumulats en el pagament de les obligacions que han contret amb els seus proveïdors, amb la consegüent incidència negativa en la liquiditat de les empreses. D'altra banda, segueixen mantenint-se exigents restriccions d'accés al crèdit el que unit als retards esmentats dificulta el finançament de les empreses i la seva competitivitat. Per tot plegat, es fa necessari l’aprovació d'un mecanisme àgil de pagament i cancel·lació de deutes amb proveïdors d'entitats locals i del seu finançament. Aquest mecanisme ha de permetre: subministrar liquiditat a les empreses; i, recolzar, financerament, a les entitats locals afrontant el pagament a llarg termini dels seus deutes. Podran acollir-se a l'esmentat mecanisme: 1. Els proveïdors (art .2.4 RDL) que tinguin obligacions pendents de pagament amb entitats locals o qualsevol dels seus organismes i entitats dependents (art. 2.3 RDL). 2. A més aquestes obligacions pendents de pagament han de reunir diversos requisits concurrents: ser vençudes, líquides i exigibles; anteriors a 1 de gener de 2012; i, que es tracti de contractes inclosos en l'àmbit d'aplicació del Reial decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic. El funcionament del mecanisme requereix d'una informació financera fiable s'estableixen: obligacions d'informació a càrrec de les entitats locals (abans del 15 de març de 2012 en les condicions que determina l’art. 3.1 RDL) , i, un procediment per al seu compliment. Aquest procediment s'inicia mitjançant un instrument de remissió d'informació, certificada per part de les entitats locals al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, que permetrà identificar el volum real de deute amb els seus proveïdors. A partir d'aquest moment, les entitats locals podran ben satisfer els seus deutes o bé acudir a una operació financera. Aquest mecanisme de finançament porta aparellada una operació d'endeutament a llarg termini i l'obligació per part de les entitats locals d'aprovar un pla d'ajust (art. 7.2 RDL), que ha de respondre a uns criteris bàsics a fi de garantir la sostenibilitat financera de l'operació. El pla d'ajust haurà de ser valorat favorablement pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques perquè quedi autoritzada la concertació de l'operació d'endeutament. La concreció de les condicions del mecanisme de finançament es determinarà per un Acord de la Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics que s'aprovarà de forma immediata. En tot cas, el mecanisme de finançament podrà desenvolupar-se en fases temporals successives que no excediran de l'any 2012. En els articles 3 a 6 s'estableixen obligacions de subministrament d'informació per a les entitats locals, mitjançant les corresponents certificacions. Així mateix, es reconeix la facultat de consulta de la informació remesa per part dels proveïdors i s'estableix una obligació per a les entitats locals d'expedir certificacions individuals a requeriment dels proveïdors per fer valer els seus drets de cobrament. Per tancar la regulació d'aquestes matèries es recullen les conseqüències de l'incompliment de les obligacions d'expedició de la documentació anterior. L'article 7 estableix el contingut del pla d'ajust que necessàriament hauran d'aprovar les entitats locals que pretenguin concertar l'operació d'endeutament a llarg termini i, en definitiva, acollir-se al mecanisme de finançament que regula el Reial decret-llei. L'esmentat pla haurà de ser valorat pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, i, a més, haurà de ser la referència ineludible per a l'elaboració dels pressupostos generals de les entitats locals en els exercicis que es corresponguin amb el període d'amortització d'aquella operació d'endeutament. Els articles 8 a 10 desenvolupen les línies generals i fonaments del mecanisme de finançament, que es concretaran de forma imminent mitjançant Acord de la Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics. Així mateix, es regulen els efectes extintius que tindrà l'abonament de les obligacions pendents de pagament. Els dos últims articles, 11 i 12, recullen la garantia de la participació de les entitats locals en els tributs de l'Estat i l'habilitació precisa perquè, quan escaigui, s'executi aquella mitjançant la compensació de deutes a través de les retencions que correspongui aplicar en les transferències d'aquell recurs financer. El mecanisme de finançament al que es refereix el Reial decret-llei s'exclou, en una disposició addicional única, de l'àmbit d'aplicació de la disposició addicional única del text refós de la Llei General d'Estabilitat Pressupostària, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2007, de 28 de desembre. A més d'establir l'entrada en vigor pel dia 25 de febrer de 2012, en les disposicions finals s'habilita al Ministre d'Hisenda i Administracions Públiques per aprovar tant un model de sol·licitud dels certificats individuals als quals es refereix l'article 4, com un model de plans d'ajust.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Classificació catalana d’ocupacions 2011

S’aprova la Classificació catalana d’ocupacions 2011 (CCO-2011), la qual es publica a l’annex 1 del decret. La CCO-2011 és d’ús obligatori en els supòsits següents: 1) En l’àmbit de l’estadística oficial catalana inclosa en el Pla estadístic de Catalunya vigent i en els programes anuals d’actuació estadística que el desenvolupen; 2) En les relacions administratives en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, en els termes establerts per la legislació estadística catalana i d’acord amb el que disposa la legislació sobre política lingüística de l’Administració de la Generalitat de Catalunya; i 3) En tota la documentació administrativa derivada de l’activitat de les administracions públiques catalanes en la qual figurin ocupacions, independentment del seu aprofitament estadístic.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic