100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 317 - 16/03/2012]
Seminari Tècnic Local Jornada divulgativa dels treballs realitzats pels grups sobre Equipaments de proximitat i Plans Locals de Participació
Tècniques de negociació: gestió de conflictes i situacions de crisi Estratègia Smart City per als municipis de Catalunya
Seminari d’actualització de Funció Pública Local: reflexions al voltant de la reforma del mercat laboral Call for Papers: Els efectes no desitjats de la regulació i de l'actuació dels agents econòmics sobre la competència
ECONOMIA: Fons per al finançament dels pagaments a proveïdors ECONOMIA: Models de certificat, sol•licitud i pla d’ajust per al pagament als proveïdors de les entitats locals
OCUPACIÓ: Vigència transitòria de determinats articles del Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius SEGURETAT: Reglament del Consell de Seguretat de Catalunya

Seminari Tècnic Local

La Federació de Municipis de Catalunya convoca una nova edició del Seminari Tècnic Local, que tindrà lloc a partir del proper dia 20 d’abril de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

Jornada divulgativa dels treballs realitzats pels grups sobre Equipaments de proximitat i Plans Locals de Participació

La Comissió de Participació i Democràcia Local de la Federació de Municipis de Catalunya ha esdevingut un espai de reflexió i innovació en els elements de millora de la participació i la qualitat democràtica a partir de la feina realitzada pels seus responsables electes i tècnics. Fruit d’aquesta debat sobre els equipaments de proximitat i dels plans locals de participació durant l’anterior mandat, es van elaborar dos documents d’eminent valor pràctic pel món local i que cal compartir amb totes les persones interessades en la matèria. Aquesta jornada de retorn del treball realitzat, que tindrà lloc el dia 30 de març, ha de servir per reflexionar sobre aquest dos instruments de la participació i per mirar d’obrir noves propostes de millora democràtica dels nostres governs municipals.
> Més informació > Tornar al Sumari

Tècniques de negociació: gestió de conflictes i situacions de crisi

La Federació de Municipis de Catalunya organitza un curs amb l’objectiu de conèixer els elements clau del funcionament dels conflictes, de les situacions de crisi i de les negociacions (preparació, conducció i tancament); millorar la capacitat de negociar facilitant tècniques específiques; analitzar els punts forts i febles dels participants sobre negociació; aconseguir que cada professional millori l’eficàcia de la seva participació en les negociacions, elaborant un projecte de millora. Tindrà lloc a Barcelona els dies 12, 19 i 26 d’abril i 3, 10, 17 i 24 de maig de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

Estratègia Smart City per als municipis de Catalunya

El Cercle Tecnològic de Catalunya organitza aquesta jornada, amb la col·laboració entre d'altres entitats de la Federació de Municipis de Catalunya, que tindrà lloc al Viladecans Business Park, Edifici Brasil, el proper dia 27 de març de 2012. Es tractaran diverses qüestions, com : full de ruta per a l'smart city o models de ciutats intel·ligents.
> Més informació > Tornar al Sumari

Seminari d’actualització de Funció Pública Local: reflexions al voltant de la reforma del mercat laboral

Amb la promulgació del Reial decret llei 3/2012, de 10 de febrer, hi ha hagut un canvi molt significatiu en el model de relacions laborals vigent a l’Estat fins ara, amb una voluntat clara d’augmentar significativament la flexibilitat dels empresaris a l’hora de gestionar els recursos humans de la seva organització. L’objectiu d’implantar un nou mercat laboral basat en el concepte de la flexiseguretat és un dels reptes que planteja aquesta reforma per evitar la destrucció d’ocupació, una de les tares principals que pateix l’Estat avui dia. Davant d’aquest nou marc regulatori, la jornada, que està organitzada per la Federació de Municipis de Catalunya i que tindrà lloc a Barcelona el proper dia 30 de març de 2012, se centrarà a tractar de manera general les principals novetats introduïdes per una reforma del mercat laboral profunda i complexa.
> Més informació > Tornar al Sumari

Call for Papers: Els efectes no desitjats de la regulació i de l'actuació dels agents econòmics sobre la competència

Amb la voluntat de promoure la cultura de la competència, l'ACCO convoca un call for papers sobre els efectes no desitjats de la regulació i de l’actuació administrativa dels agents públics sobre la competència. L’actuació dels operadors que tenen una incidència en el mercat no sempre produeix els efectes esperats i, encara que els aconsegueixi, es poden donar efectes negatius no previstos ni desitjats que es podrien evitar. Quan un govern regula, una administració pública actua o un agent pren decisions amb la intenció d’assolir uns objectius determinats es poden crear, involuntàriament, efectes indirectes no desitjats que poden afectar la competència efectiva. El 21 d'abril de 2012 s'acaba el termini per enviar els resums dels casos.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Fons per al finançament dels pagaments a proveïdors

El Reial decret-llei estableix les condicions per a l'obtenció de recursos financers suficients per al finançament de les operacions d'endeutament que puguin concertar-se per al pagament d’obligacions pendents de les entitats locals i de les comunitats autònomes, que s'hagin acollit al mecanisme extraordinari de finançament per al pagament a proveïdors. Des del punt de vista operatiu, es permet que el pagament dels venciments es realitzi de manera agregada, simplificant tota l'operativa derivada de la multiplicitat d'operacions a realitzar en períodes de temps extremadament curts. Per tot plegat, es crea l'entitat de Dret públic “Fons per al Finançament dels Pagaments a Proveïdors”, amb personalitat jurídica i plena capacitat d'obrar; habilitada per a la concertació als mercats de capitals de tota classe d'operacions d'endeutament, les quals comptaran amb la garantia de l'Estat, així com per a la concertació amb les entitats locals i comunitats autònomes de les operacions de crèdit necessàries per al pagament de les seves obligacions. En aquest sentit, es preveu que el Fons satisfaci directament les obligacions pendents de pagament subrogant-se en el dret de crèdit enfront de l'Administració territorial deutora. L'eficàcia de totes aquestes mesures descansa, en l’exigència d’un compromís a les administracions territorials com a contrapartida del compliment de les obligacions que assumeixen, i per la possibilitat de retenció de la seva participació en els ingressos de l'Estat, tal com es preveu en el Reial decret-llei 4/2012, de 24 de febrer. Per això, les mesures adoptades van acompanyades de l'exigència d'una forta disciplina fiscal a les administracions territorials, desenvolupant-se les obligacions que s'estableixen en el Reial decret-llei 4/2012, de 24 de febrer, per a les Entitats locals i que podran ser extensibles a les comunitats autònomes que decideixin acollir-se a aquest mecanisme.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Models de certificat, sol•licitud i pla d’ajust per al pagament als proveïdors de les entitats locals

El Reial decret-llei 4/2012, de 24 de febrer, pel qual es determinen obligacions d'informació i procediments necessaris per establir un mecanisme de finançament per al pagament als proveïdors de les entitats locals, recull en el seu article 3 l'obligació de les entitats locals de remetre, fins al 15 de març de 2012, a l'òrgan competent del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, una relació certificada de totes les obligacions pendents de pagament que reuneixin els requisits establerts en l'article 2 de l'esmentat Reial decret-llei. Per al cas d'obligacions pendents de pagament no incloses en aquella relació certificada, els contractistes podran sol·licitar a l'entitat local deutora l'expedició d'un certificat individual en el qual es reconegui l'existència de l'obligació pendent de pagament. Aquest certificat individual s'expedirà per l'interventor en els termes i amb el contingut previst en l'esmentat reial decret-llei 4/2012, en el termini de 15 dies naturals des de l'entrada de la sol•licitud en el registre de l'entitat local. Transcorregut l'esmentat termini sense que s'hagués rebutjat la sol•licitud, s'entendrà reconegut el dret de cobrament per silenci positiu. Així mateix, el Reial decret-llei 4/2012 preveu que en els cinc primers dies hàbils de cada mes, l'interventor de l'entitat local comuniqui al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques una relació de les sol·licituds de certificats individuals presentats, els certificats expedits, els rebutjats i les sol·licituds no contestades, corresponents al mes immediat anterior. Les entitats locals permetran als contractistes consultar la seva inclusió en aquesta informació actualitzada i en cas d'estar inclosos podran conèixer la informació que els afecti amb respecte a la normativa de protecció de dades de caràcter personal. En aquest sentit, aquesta ordre aprova el model de sol·licitud del certificat individual de reconeixement de l'existència d'obligacions pendents de pagament a càrrec de les entitats locals (inclòs en l'annex I); el model de certificat individual de reconeixement de l'existència d'obligacions pendents de pagament a càrrec de les entitats locals (inclòs en l'annex II); i el model de pla d'ajust previst (inclòs a l'annex III).
> Més informació > Tornar al Sumari

OCUPACIÓ: Vigència transitòria de determinats articles del Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius

El Reial decret-llei 3/2012, de 10 de febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, ha donat nova redacció als articles 51 i 47 del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, referents als procediments d'acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes de treball i reducció de jornada. La principal novetat de la nova regulació ha consistit en l'eliminació de l'autorització administrativa (anteriorment exigida per procedir a la realització d'acomiadaments col·lectius o de mesures de suspensió de contractes o reducció de jornada per part de l'empresari). Tanmateix, la nova regulació manté la necessitat que es realitzi un període de consultes amb els representants dels treballadors en els procediments d'acomiadament col·lectiu i també en els de suspensió de contractes o reducció de jornada. Igualment es manté la intervenció de l'autoritat laboral com a garant de l'efectivitat d'aquest període de consultes, si bé elimina el caràcter decisori de la mateixa. L’aplicabilitat immediata de la nova regulació a partir de la data d'entrada en vigor del Reial decret-llei 3/2012, segons s'indica la seva disposició final setzena, ha fet que hagin sorgit alguns dubtes. L’apartat 2 de la disposició final quinzena del Reial decret-llei 3/2012 encomana al Govern l'elaboració d'un reglament de procediment sobre acomiadaments col·lectius i de suspensió de contractes i reducció de jornada, amb la finalitat de desenvolupar les seves previsions. D'altra banda, la disposició derogatòria única del Reial decret-llei 3/2012 no contempla la derogació explícita del Reial decret 801/2011, de 10 de juny, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments de regulació d'ocupació i d'actuació administrativa en matèria de trasllats col·lectius, si ben lògicament han d'entendre's derogats, conforme a l'assenyalat al seu apartat 2, tots aquells aspectes d'aquest reglament que s'oposin o contradiguin el que es disposa en la nova redacció dels articles 47 i 51 de l'Estatut dels Treballadors, però no aquells que no resultin afectats per la nova regulació, com són aquells relatius a la documentació que ha d'acompanyar l'empresari en la comunicació d'inici del període de consultes o en el desenvolupament del període de consultes, entre d’altres. Davant els dubtes sorgits i per raons de seguretat jurídica, s'ha elaborat aquesta ordre que determina quins articles del Reial decret 801/2011, de 10 de juny s’entenen vigents després de l’aprovació del Reial decret llei 3/2012. És a dir, aquesta ordre es aplicable als procediments dels articles 47 i 51 de l'Estatut dels Treballadors iniciats amb posterioritat a l'entrada en vigor del Reial decret-llei 3/2012, de 10 de febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, fins que no s’aprovi el Reglament de procediment d'acomiadaments col·lectius i de suspensió de contractes i reducció de jornada a què fa referencia la disposició final quinzena del Reial decret llei 3/2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

SEGURETAT: Reglament del Consell de Seguretat de Catalunya

El Consell, d’acord amb l’article 6 de la Llei 4/2003, és l’òrgan consultiu i de participació superior a Catalunya en matèria de seguretat, sens perjudici de les funcions i de les competències dels òrgans que la legislació vigent estableix en els sectors de la seguretat pública i la policia, la protecció civil, la seguretat viària i la seguretat privada. Pel que fa a la seva composició, el citat precepte preveu que el Consell és presidit pel/per la conseller/a del departament competent en matèria de seguretat pública i es compon, en els termes fixats pel seu Reglament, de representants de les entitats ciutadanes, de les administracions locals, de la Generalitat i, si així ho acorda l’Estat, de l’Administració de l’Estat i de la judicatura i la fiscalia. A més, el Consell ha de comptar amb la participació, en els termes fixats pel seu Reglament, de representants específics de la Comissió de Protecció Civil de Catalunya, de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària, de la Comissió contra la Violència en Espectacles Esportius, del Consell Assessor d’Espectacles Públics i Activitats Recreatives, del Consell de Coordinació de la Seguretat Privada i de la Comissió de Control dels Dispositius de Videovigilància de Catalunya. El Consell de Seguretat de Catalunya s’adscriu al departament competent en matèria de seguretat pública, el qual li ha de prestar el suport tècnic que necessiti per al compliment de les funcions que té encomanades. Atesa l’experiència de funcionament del Consell des de l’entrada en vigor del citat decret, es considera convenient aprovar un nou reglament que substitueixi l’anterior amb l’objectiu d’ajustar les funcions del Consell a les que específicament li atribueix la Llei 4/2003 i de simplificar la configuració de la seva composició i el seu règim d’organització i funcionament. Pel que fa a les funcions del Consell, aquestes es recullen d’acord amb el text de l’article 6 de la Llei 4/2003, que les defineix de manera detallada i que són conèixer, analitzar, estudiar i avaluar la situació de la seguretat a Catalunya a partir de les dades i estudis aportats pel departament competent en matèria de seguretat pública i promoure i proposar mesures de millora, a través d’informes, comissions d’estudi o grups de treball, per a ser presentades davant els organismes i administracions públiques competents en aquest àmbit. En relació amb la composició, el reglament amplia el nombre de membres permanents del Consell i dóna estabilitat a la presència dels actors públics i privats més rellevants en matèria de seguretat. Així, sobre la base de les vocalies permanents previstes en el Decret 262/2007, s’afegeix al Consell com a vocals permanents a responsables polítics i autoritats dels serveis de seguretat pública i d’altres administracions públiques, a més de representants d’entitats i dels òrgans de participació ciutadana previstos en la Llei 4/2003. A més, per tal d’incorporar les opinions i reflexions que exigeixi l’evolució sociopolítica, cultural i econòmica del país, es preveu la possibilitat de convidar al Consell, entre altres, a representants de la societat civil organitzada, institucions i administracions públiques o centres de recerca. Finalment, amb l’objectiu de simplificar i facilitar la tasca del Consell, el reglament preveu un règim d’organització i funcionament senzill que, atribueix al Consell diverses potestats d’autoorganització que el permeten actuar amb flexibilitat si les circumstàncies ho requereixen. En aquest sentit, la principal facultat que disposa el Consell és que es pot dotar a si mateix de normes de funcionament intern. A més, també es preveu que el Consell pugui acordar la constitució de comissions d’estudi i de grups de treball, temporals o permanents, en funció de les matèries a tractar, els resultats de les quals s’han d’elevar al Consell. Així mateix, la presidència del Consell, sota determinades condicions, pot crear grups de treball amb caràcter d’urgència. En darrer lloc, cal assenyalar que, sense perjudici de les funcions pròpies de la presidència del Consell per convocar i fixar l’ordre del dia de les sessions, les vocalies del Consell també poden exercir aquesta capacitat si ho sol·liciten en els termes establerts.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic