100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 325 - 11/05/2012]
Les compres en el sector públic: bones pràctiques per a l'estalvi i la contenció de la despesa Seminari d’actualització de Funció Pública Local
Bones pràctiques de gestió pública. Aplicació de sistemes de qualitat per aconseguir millores efectives Marató per la pobresa
Jornada sobre Trata d’éssers humans i protecció internacional III Jornada Barcelonès Jove: Treballar a l'estranger
MEDI AMBIENT: Mesures urgents en matèria de medi ambient TURISME: Línia de finançament a càrrec del Fons Financer de l'Estat per a la Modernització de les Infraestructures Turístiques (FOMIT)

Les compres en el sector públic: bones pràctiques per a l'estalvi i la contenció de la despesa

Aquest curs, organitzat per la Federació de Municipis de Catalunya per als propers dies 4, 5 i 6 de juny, proposa dur a terme una diagnosi dels trets més importants d’una gestió eficaç i eficient de les compres en el sector públic, enfocada a l'anàlisi de diferents aspectes inclosos en el sistema de gestió de les compres, des d'un punt legal, organitzatiu, de gestió econòmica, pressupostària, etc.
> Més informació > Tornar al Sumari

Seminari d’actualització de Funció Pública Local

Seminari que organitza la Federació de Municipis de Catalunya per al proper 31 de maig, que analitza les darreres novetats legislatives en matèria d’ocupació pública.
> Més informació > Tornar al Sumari

Bones pràctiques de gestió pública. Aplicació de sistemes de qualitat per aconseguir millores efectives

La Federació de Municipis ha programat aquest curs que se celebrarà a Barcelona els dies 21, 23 i 30 de maig, amb l’objectiu d’aportar mètodes per a la reflexió sobre els serveis públics i eines per a la gestió de la qualitat en la seva prestació. En concret, els assistents al curs aprendran a identificar quines són les orientacions dels canvis que més convenen a la seva organització per millorar el rendiment del treball; construir i gestionar la seva pròpia cartera de serveis; i configurar un estil de treball propi i aprendre a comunicar-lo al seu equip.
> Més informació > Tornar al Sumari

Marató per la pobresa

Davant l'evolució de la crisi i com està afectant la nostra societat, TV3, Catalunya Ràdio i La Fundació La Marató de TV3 tiren endavant una acció excepcional: la Marató per la pobresa, que se celebrarà el proper dia 27 de maig de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

Jornada sobre Trata d’éssers humans i protecció internacional

Amb l’objectiu de contribuir a la millora de les pràctiques d’identificació, protecció, atenció i derivació de les víctimes de TEH entre les persones sol·licitants d’asil i les persones refugiades a través del procediment de sol•licitud de protecció internacional, ACNUR i SICAR organitzen, amb el suport de Departament de Benestar Social i Família -a través de la Direcció General per a la Immigració i l’Institut Català de les Dones-, una jornada formativa sota el títol, Protecció Internacional i Víctimes de Trata d’Éssers Humans. La jornada tindrà lloc a l’auditori de la Direcció General per a la Immigració, al carrer Calàbria, 147 de Barcelona, el proper dia 16 de maig, de 9:30 a 13:30 hores. I està adreçada específicament a totes i tots els professionals tècnics que treballen directament amb persones víctimes de Trata d’Éssers Humans.
> Més informació > Tornar al Sumari

III Jornada Barcelonès Jove: Treballar a l'estranger

L'any 2001 el Consell Comarcal del Barcelonès va encetar una línia de treball per potenciar la mobilitat juvenil en Europa que va donar peu, l'any 2004, a la creació del Centre Europa Jove. Arran de la realitat juvenil dels darrers anys, el Centre Europa Jove ha estat facilitant assessorament, informació i formació als joves de la comarca del Barcelonès en matèria de mobilitat europea i internacional. Amb l'objectiu de continuar treballant en aquesta línia i de donar recolzament a aquest col·lectiu, el Consell Comarcal del Barcelonès organitza el proper divendres 18 de maig, a Santa Coloma de Gramenet, la III Jornada Barcelonès Jove, dedicada enguany a Treballar a l'estranger. El propòsit de la trobada, que reunirà informadors i orientadors juvenils, és oferir i compartir un seguit d'eines i recursos als professionals assistents, per tal de facilitar la seva tasca diària amb joves oferint assessorament.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Mesures urgents en matèria de medi ambient

L’objectiu de la reforma segons el preàmbul del Reial decret-llei és el de la simplificació administrativa, eliminant aquells mecanismes d'intervenció que per la seva pròpia complexitat resulten ineficaços, i que imposen demores difícils de suportar per als ciutadans i dificultats de gestió per a les administracions públiques. Aquesta reforma parteix, doncs, de la premissa que l'eficàcia de les normes ambientals no pot identificar-se amb la juxtaposició de plans, programes, autoritzacions, permisos i altres mesures de difícil aplicació real i pràctica. D'acord amb aquests objectius es modifica, entre d’altres: • La Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i la biodiversitat. Així, en aquells casos en què se solapin diverses figures de protecció, es disposa que es consolidaran i unificaran totes elles en un únic instrument de protecció. Al temps, es garanteix la compatibilitat de la protecció amb les necessitats de desenvolupament pròpies dels nuclis urbans, a través de la planificació dels espais naturals. També s’habilita perquè reglamentàriament s'institueixi un procediment per comunicar a la Comissió Europea les mesures compensatòries que s'adoptin en el marc del que es disposa en l'article 45.5 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre. • També s’introdueixen modificacions en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb la finalitat de simplificar i reduir les càrregues administratives. Així mateix, per eliminar la indeterminació i inseguretat jurídica, era indispensable delimitar les competències sancionadores de les entitats locals en aquesta matèria, disposant que les exerciran respecte dels residus la recollida dels quals i gestió els correspongui. En aquest sentit, es modifica l’art. 49.3 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, establint el següent: “En el supuesto de abandono, vertido o eliminación incontrolados de los residuos cuya recogida y gestión corresponde a las entidades locales de acuerdo con el artículo 12.5, así como en el de su entrega sin cumplir las condiciones previstas en las ordenanzas locales, la potestad sancionadora corresponderá a los titulares de las Entidades Locales.” • En prevenció que pogués produir-se una situació de sequera, i sense perjudici de les decisions que en aquest context hagin de prendre's, el reial decret-llei s'avança i introdueix una sèrie de mesures que pretenen aconseguir un ús més adequat de l'aigua, a través d'una gestió eficaç i coordinada en la qual es preservi com a principi fonamental el d'unitat de gestió de conca. Així, es regulen les masses d'aigua subterrània i el bon estat de les mateixes. • En la mateixa línia, incorpora mesures que incentiven, com a mecanisme potestatiu, la transformació dels drets d'aprofitament privats d'aigües a drets concessionals, amb l'objectiu, entre d’altres, de facilitar i millorar la gestió d'episodis meteorològics i hidrològics desfavorables. • D'altra banda, reforça la potestat sancionadora en matèria d'aigües. Així s'incorporen al text refós de la Llei d'aigües, sense perjudici de l'ulterior desenvolupament reglamentari, els criteris generals que es prendran en compte en la valoració del dany causat en el domini públic hidràulic, determinants per qualificar la infracció.
> Més informació > Tornar al Sumari

TURISME: Línia de finançament a càrrec del Fons Financer de l'Estat per a la Modernització de les Infraestructures Turístiques (FOMIT)

L’ordre obre la convocatòria i aprovar les bases reguladores de la línia de finançament a càrrec del Fons Financer de l’Estat per la Modernització de les Infraestructures Turístiques 2012. Aquest fons, regulat pel Reial decret 937/2010, de 23 de juliol, té per finalitat donar suport financerament als plans de renovació, modernització i reconversió integral de destinacions turístiques madures que es desenvolupin per les administracions locals i organismes dependents d’aquestes, i pels consorcis o altres ens creats amb la finalitat de portar a terme un pla de modernització i reconversió integral d’una destinació turística madura, amb la participació de l’Administració general de l’Estat. A aquestes bases els són aplicables el Reial decret 937/2010, de 23 de juliol, pel qual es regula el Fons Financer de l’Estat per a la Modernització de les Infraestructures Turístiques, el Text refós de la Llei de finances públiques, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. A càrrec del FOMIT es recolzaran financerament els plans de renovació i modernització de les destinacions turístiques madures que es desenvolupin paral·lelament per les administracions locals i per les empreses turístiques privades en el territori de Catalunya. Als efectes de l’aplicació de l’esmentat Reial decret 937/2010, de 23 de juliol, tindran la consideració de destinacions turístiques madures, en atenció als recursos i oferta turística reglada que disposen, les que reuneixin, almenys, tres de les següents característiques: sbrecàrrega urbanística i ambiental; sobreexplotació de recursos; obsolescència dels seus equipaments turístics; escassa inversió del sector turístic privat; i oferta i demanda turística estabilitzada o decreixent. Amb caràcter general, podran ser beneficiaris d’aquests préstecs: les entitats locals, els organismes autònoms locals, les entitats públiques empresarials locals i les societats mercantils locals. Els projectes d’inversió públics desenvolupats per una entitat local en el seu àmbit territorial seran finançats sempre que, en aquest àmbit, hi hagi inversions del sector turístic privat que es desenvolupin paral·lelament a les públiques i que la quantia neta representi com a mínim el 30% de l’import que es vulgui finançar. En tot cas, seran requisits indispensables per arribar a la condició de beneficiari d’un préstec a càrrec del FOMIT els següents: no incórrer en cap de les prohibicions per obtenir la condició de beneficiari recollides als apartats 2 i 3 de l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; acreditar davant l’òrgan concedent, haver obtingut l’autorització d’endeutament regulada a l’article 53 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, a l’article 23 del text refós de la Llei general d’estabilitat pressupostària aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2007, de 28 de desembre, i a l’article 25 del Reial decret 1463/2007, de 2 de novembre, pel qual s’aprova el reglament de desenvolupament de la Llei 18/2001, de 12 de desembre, d’estabilitat pressupostària, en la seva aplicació a les entitats locals; i no incórrer en la prohibició d’endeutament establerta a l’article 9.2 del Reial decret Llei 5/2009, de 24 d’abril, o estant-hi, no tenir romanent de tresoreria pendent de sanejament. A càrrec del FOMIT es podran atorgar préstecs d’amortització a llarg termini incloent períodes de carència i baixos tipus d’interès. Els préstecs podran arribar a un import del 100% de la inversió neta finançable, exclosos els impostos lligats a la inversió, amb un límit màxim de 6 milions d’euros i un mínim de 300.000,00 euros per beneficiari i any. Seran finançats aquells projectes orientats a la modernització de les destinacions turístiques madures, a la reforma o rehabilitació dels equipaments turístics municipals o els entorns urbans i naturals de la destinació, els quals podran contenir una o diverses de les següents actuacions: construcció, ampliació, renovació, o remodelació d’infraestructures públiques municipals; instal·lació, substitució o reparació d’equipaments turístics; establiment, ampliació o millora de serveis públics municipals que millorin l’oferta turística; i inversions dirigides a recuperar la qualitat ambiental i paisatgística de les destinacions i a reduir la densitat urbanística de les zones turístiques així com les que facilitin la modernització de les destinacions madures. En cap cas seran finançades les despeses corrents i de personal, reestructuracions de passiu o refinançaments, l’IVA o altres impostos lligats a la inversió, ni projectes ja executats. Les bases que regeixen aquesta convocatòria són les que figuren a l’annex de la mateixa ordre.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic