100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 342 - 31/10/2012]
Impacte de les darreres sentències en matèria de taxes locals sobre telefonia mòbil Domini escènic de les intervencions
TREBALL: Aportacions econòmiques a realitzar per les empreses amb beneficis que realitzin acomiadaments col·lectius que afectin treballadors de cinquanta o més anys Formes de prestació, contractació, control i avaluació dels serveis locals
Jornada sobre el caràcter educatiu i integrador de l'esport per reforçar la cohesió social Habilitats directives
Gestió activa de l’endeutament i la tresoreria i aspectes pràctics de la contractació pública a l’administració local Torna la indústria. Estan preparades les ciutats?
Presentació del setè volum de la col·lecció Estudis de Relacions Laborals: Els òrgans de representació del personal funcionari: delegats i juntes de personal. Una visió crítica ECONOMIA: Índexs de preus de l'energia actualitzats, per a octubre, novembre i desembre de 2011 i índexs de mà d'obra i materials per als mesos de gener, febrer i març de 2012
RELACIONS INSTITUCIONALS: Acord de la Subcomissió de seguiment normatiu, prevenció i solució de conflictes de la Comissió bilateral Generalitat-Estat en relació amb la Llei de simplificació i millora de la regulació normativa TREBALL: Acomiadament col·lectiu, suspensió de contractes i reducció de jornada

Impacte de les darreres sentències en matèria de taxes locals sobre telefonia mòbil

La jornada, organitzada per l'FMC, tindrà lloc el dimarts 13 de novembre, a la seu del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (carrer de Montalegre, núm. 5, de Barcelona)
> Més informació > Tornar al Sumari

Domini escènic de les intervencions

La Federació de Municipis de Catalunya organitza per als dies 12 i 14 de novembre de 2012, un curs per tal de potenciar les habilitats escèniques dels participants i proporcionar eines per a millorar les intervencions en termes de l’ús de la veu, la gesticulació, l’ús de l’espai escènic i el control del pànic.
> Més informació > Tornar al Sumari

TREBALL: Aportacions econòmiques a realitzar per les empreses amb beneficis que realitzin acomiadaments col·lectius que afectin treballadors de cinquanta o més anys

La disposició addicional setzena de la Llei 27/2011, d'1 d'agost, d'actualització, adequació i modernització del sistema de Seguretat Social, va establir l'obligació d'efectuar aportacions econòmiques al Tresor Públic per part de les empreses que efectuessin acomiadaments col·lectius que afectessin treballadors de cinquanta o més anys, quan en aquells acomiadaments concorreguessin una sèrie de circumstàncies. La disposició addicional setzena de la Llei 27/2011, d'1 d'agost, ha resultat afectada per la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, la qual ha definit nous requisits i límits que determinen la subjecció al pagament de l'aportació, ampliant el nombre potencial d'empreses obligades i, d'altra banda, incloent com a element integrant de l'aportació les prestacions per desocupació percebudes pels treballadors de cinquanta o més anys afectats per mesures de regulació temporals d'ocupació els contractes de la qual de treball siguin extingits l'any següent. Tenint en compte aquesta modificació legal, aquest reial decret té per objecte regular el procediment per a la liquidació i el pagament de les aportacions, incorporant aquells aspectes instrumentals i les qüestions tècniques necessàries perquè els òrgans competents puguin liquidar i recaptar el pagament de les mateixes. La norma s'estructura en tres capítols, si bé els dos primers es refereixen a qüestions ja regulades en la Llei, com per exemple: les qüestions substantives relatives al supòsit de fet que determina el pagament de l'aportació i els elements concernents a la seva quantificació. Cal destacar també la modificació de la lletra b) de l'article 2.1 del Reial decret 1369/2006, de 24 de novembre, pel qual es regula el programa de renda activa d'inserció per a aturats amb especials necessitats econòmiques i dificultat per trobar ocupació, que contempla la disposició final segona, que queda redactada en els termes següents: «b. Ser demandante de empleo inscrito ininterrumpidamente como desempleado en la oficina de empleo durante 12 o más meses. A estos efectos, se considerará interrumpida la demanda de empleo por haber trabajado un período acumulado de 90 o más días en los 365 anteriores a la fecha de solicitud de incorporación al programa. Durante la inscripción como demandante de empleo a que se refiere el párrafo anterior deberá buscarse activamente empleo, sin haber rechazado oferta de empleo adecuada ni haberse negado a participar, salvo causa justificada, en acciones de promoción, formación o reconversión profesionales u otras para incrementar la ocupabilidad. La salida al extranjero interrumpe la inscripción como demandante de empleo a estos efectos. No se considerará interrumpida la inscripción cuando el solicitante acredite que la salida al extranjero se ha producido por matrimonio o nacimiento de hijo, fallecimiento o enfermedad grave del cónyuge o parientes hasta el segundo grado de consanguinidad o afinidad o por el cumplimiento de un deber inexcusable de carácter público y personal, y siempre que la estancia haya sido igual o inferior a 15 días. Asimismo, tampoco interrumpirá la inscripción la salida a países del Espacio Económico europeo y Suiza para la búsqueda o realización de trabajo, perfeccionamiento profesional o cooperación internacional, y siempre que la estancia sea inferior a 90 días. En los supuestos en que se interrumpa la demanda de empleo, se exigirá un periodo de 12 meses ininterrumpido desde la nueva inscripción.»
> Més informació > Tornar al Sumari

Formes de prestació, contractació, control i avaluació dels serveis locals

Aquest curs, organitzat per l’FMC, pretén aportar coneixements pràctics sobre cadascun dels eixos de treball requerits pels serveis locals, per a un tractament complet i integral dels mateixos. Se celebrarà a Barcelona els dies 5, 6 i 7 de novembre de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

Jornada sobre el caràcter educatiu i integrador de l'esport per reforçar la cohesió social

Jornada organitzada per la Federació de Municipis de Catalunya, amb la col·laboració de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs. tindrà lloc en aquesta localitat el proper dia 7 de novembre
> Més informació > Tornar al Sumari

Habilitats directives

Els dies 6, 8, 13 i 15 de novembre, la Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs adreçat principalment a personal de l’àmbit econòmic dels ens locals. Interventors, tresorers, etc.
> Més informació > Tornar al Sumari

Gestió activa de l’endeutament i la tresoreria i aspectes pràctics de la contractació pública a l’administració local

Els secretaris, interventors i personal de les àrees d’economia i finances de les entitats locals es troben amb la necessitat de gestionar activament l’endeutament i la tresoreria. Així mateix, han d’aprofundir en el coneixement de la Llei de Contractes i en les particularitats de la seva aplicació, i definir de manera més ajustada les condicions contractuals a través de l’anàlisi de les incidències més comunes produïdes en els diversos tipus de contracte. És per això que l’FMC ha programat aquest curs, que se celebrarà a Barcelona els dies 5, 7, 12, 14, 19, 21, 26 i 28 de noviembre i 3 i 5 de desembre de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

Torna la indústria. Estan preparades les ciutats?

La Direcció d'Estudis i Prospectiva - Centre d'Estudis Territorials, de la Diputació de Barcelona organitza aquestes jornades amb l'objectiu de refer el relat sobre la indústria com a sector econòmic en transformació permanent, superant les visions tradicionals basades en anàlisis sectorials i posant sobre la taula, des d'una perspectiva crítica, els impactes i les principals implicacions territorials d'un sector clau per al desenvolupament local. Tindran lloc a Barcelona els dies 5, 6 i 7 de novembre de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

Presentació del setè volum de la col·lecció Estudis de Relacions Laborals: Els òrgans de representació del personal funcionari: delegats i juntes de personal. Una visió crítica

El CEMICAL (Centre d'Estudis, Mediació i Conciliació a l'Administració Local), del qual la Federació de Municipis de Catalunya és membre de la seva junta de govern, presenta aquesta publicació, l'autor de la qual és Joan Mauri Majós. L’acte tindrà lloc a Barcelona el proper 9 de noviembre de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Índexs de preus de l'energia actualitzats, per a octubre, novembre i desembre de 2011 i índexs de mà d'obra i materials per als mesos de gener, febrer i març de 2012

Segons determina l'article 91.4 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, el Comitè superior de preus de contractes de l'Estat ha elaborat els índexs de preus de mà d'obra i els de materials, aplicables a la revisió de preus de contractes celebrats per les administracions públiques, corresponents als índexs de preus de l'energia per a octubre, novembre i desembre de 2011 i els índexs de mà d'obra i materials per als mesos de gener, febrer i març de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

RELACIONS INSTITUCIONALS: Acord de la Subcomissió de seguiment normatiu, prevenció i solució de conflictes de la Comissió bilateral Generalitat-Estat en relació amb la Llei de simplificació i millora de la regulació normativa

La resolució fa públic l’Acord de la Subcomissió de seguiment normatiu, prevenció i solució de conflictes de la Comissió bilateral Generalitat-Estat, de data 21 de març de 2012, pel qual la Generalitat de Catalunya modificarà l’apartat primer de la disposició addicional setena de la Llei 4/2003, de 7 d’abril, d’ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya, que fou incorporat per l’article 79 de la Llei de Catalunya 10/2011, de 29 de desembre, de forma que queda redactat conforme al text següent: “D’acord amb les atribucions de coordinació dels serveis de seguretat privada amb la policia de les institucions pròpies de Catalunya que són competència de la Generalitat, el personal de seguretat privada, quan presti serveis per garantir la seguretat de les infraestructures i serveis de transport públic de Catalunya per compte de l’Administració o d’entitats del sector públic de Catalunya a càrrec de l’Administració o d’entitats del sector públic o empreses operadores, i sempre que el desenvolupament de les funcions que se’n derivin del servei contractat per l’Administració o ens públic d’acord amb la legislació vigent de contractació pública, tindrà la condició d’agent de l’autoritat com a col·laborador dels cossos policials de Catalunya, en els termes previstos en la normativa estatal”.
> Més informació > Tornar al Sumari

TREBALL: Acomiadament col·lectiu, suspensió de contractes i reducció de jornada

La disposició final dinovena, apartat 2, de la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, va encomanar al Govern l'aprovació d'un reglament de procediment d'acomiadaments col·lectius i de suspensió de contractes i de reducció de jornada. En compliment d'aquest mandat legal i d'acord amb les importants modificacions que s'han incorporat tant en els procediments d'extinció col·lectiva de contractes de treball com en els de suspensió de contractes i reducció de jornada per causes econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció o derivades de força major, aquest reial decret té com a principals objectius els següents: 1. Adequar els procediments d'acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada a les incorporades per la reforma laboral al Text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, que transita d'un procediment administratiu en sentit estricte dirigit a l'obtenció d'una autorització administrativa que condicionava la possibilitat de l'adopció d'unes mesures laborals concretes per part de l'empresari, acomiadaments col·lectius o suspensions de contractes o reducció de jornada, a una altra classe de procediment, essencialment diferent i amb diferent finalitat, que consisteix en la negociació d'un període de consultes entre l'empresa i els representants dels treballadors en relació amb les esmentades mesures laborals i en el qual la participació de l'autoritat laboral, tot i que es manté, és una altra i diversa respecte de la configurada per la regulació estatutària anterior. 2. Garantir l'efectivitat del període de consultes dels procediments, que cobra una importància de primer ordre en la nova regulació una vegada eliminada l'autorització administrativa prèvia, si bé aquesta efectivitat del període de consultes es conjuga amb la necessària celeritat i agilitat dels procediments. Per a això, es regula el nou paper de l'autoritat laboral i les seves funcions de vigilància i control, però també com a ajuda a les parts per buscar solucions als problemes derivats de les mesures laborals a adoptar. 3. Fixar la informació a subministrar als representants dels treballadors per part de l'empresa com a mitjà per garantir un adequat coneixement dels mateixos sobre les causes que originen el procediment i permetre'ls una adequada participació en la seva solució. 4. Regular el pla de recol·locació externa dels procediments d'acomiadament col·lectiu com a obligació legal i indeclinable de l'empresari, dotant al mateix d'efectivitat i assegurant el seu compliment com a mesura indispensable per permetre transicions ràpides i adequades entre ocupacions i per mantenir als treballadors al mercat de treball el major temps possible, evitant la seva expulsió indeguda. 5. Establir les peculiaritats del procediment de l'acomiadament en el sector públic i específicament en l'àmbit de les Administracions Públiques, d'acord amb l'establert en la disposició addicional vintena de l'Estatut dels Treballadors. Aquesta regulació es troba al Títol III del reglament. Aquest reglament deroga el seu predecessor aprovat per Reial decret 801/2011, de 10 de juny. No obstant això, el reglament actual per tal de donar continuïtat i coherència a la pràctica jurídica i a l'experiència de les empreses, intenta recollir tot el que de l'anterior continua sent vàlid i compatible amb la nova regulació dels procediments d'acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada. La norma s'estructura en tres títols, el primer referit als procediments d'acomiadament col·lectiu i suspensió de contractes i reducció de jornada per causes econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció, i el segon, el que regula aquests mateixos procediments quan deriven de força major. La diferència essencial és que mentre els procediments derivats de força major tenen per finalitat l'obtenir un pronunciament de l'autoritat laboral consistent en la constatació del fet constitutiu de la mateixa i són, per això, procediments administratius, els primers no persegueixen una resposta d'una autoritat administrativa, com succeïa en la regulació anterior, sinó sobretot establir les peculiaritats d'un procés essencialment bipartit, i en el qual l'autoritat laboral no juga un paper decisori, com succeïa fins a l'entrada en vigor del Reial decret-llei 3/2012, de 10 de febrer.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic