100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 345 - 23/11/2012]
Jornada “Aplicació de la Llei d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera: nous reptes per a les entitats locals” Gestió local
Els nous criteris registrals per als establiments minoristes de l’alimentació Congrés Internacional d’Innovació en la gestió i tractament dels residus municipals: REINNOVA
ACCIÓ SOCIAL: Pla estratègic de polítiques de dones COMERÇ: Calendari d'obertura dels establiments comercials en diumenge i dies festius per als anys 2013, 2014 i 2015
HISENDA: Taxes en l'àmbit de l'Administració de Justícia i de l'Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses  

Jornada “Aplicació de la Llei d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera: nous reptes per a les entitats locals”

Jornada organitzada per la Federació de Municipis de Catalunya (Barcelona, 29 de novembre de 2012) amb l’objectiu de poder donar a conèixer als representants municipals, tant tècnics com polítics, tots aquells aspectes i mesures que afecten les competències dels governs locals en relació a l’aprovació dels seus pressupostos, i els informes de seguiment d’aquests pressupostos; l’elaboració i control dels plans de correcció dels desequilibris; i la tutela financera, entre d’altres.
> Més informació > Tornar al Sumari

Gestió local

Aquest curs, organitzat per la Federació de Municipis de Catalunya, vol contribuir a la millora de la gestió, oferint models i eines per donar resposta a les necessitats de les organitzacions públiques en aquest context de crisi. Tindrà lloc els dies 10, 14, 17 i 21 de desembre, en horari de matí, a Barcelona.
> Més informació > Tornar al Sumari

Els nous criteris registrals per als establiments minoristes de l’alimentació

La Federació de Municipis de Catalunya organitza aquesta jornada de formació, amb l’objectiu de donar a conèixer i facilitar la implementació a l’àmbit de l’Administració Local del document “Criteris registrals per als establiments minoristes d’alimentació de Catalunya”, aprovat per l’Agència de Salut Pública de Catalunya, en el primer trimestre del 2012, i actualitzat en la sessió de setembre del Consell d’Administració de l’ASPCAT. Tindrà lloc a l’FMC el proper 4 de desembre de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

Congrés Internacional d’Innovació en la gestió i tractament dels residus municipals: REINNOVA

REINNOVA SESSIONS debatrà el proper 13 de desembre de 2012 les estratègies “low cost” de tractament i valorització de residus
> Més informació > Tornar al Sumari

ACCIÓ SOCIAL: Pla estratègic de polítiques de dones

L’acord aprova el Pla estratègic de polítiques de dones del Govern de la Generalitat de Catalunya 2012-2015, que figura com annex. El pla defineix les línies d’intervenció, els processos de treball i les directrius que han d’orientar l’activitat dels poders públics catalans cap a la igualtat efectiva de dones i homes i donar resposta a les preocupacions, necessitats i aspiracions de les dones. Els objectius del pla són fer més eficaces totes les polítiques i actuacions governamentals incorporant la perspectiva de gènere, assolir la igualtat efectiva de dones i homes i prevenir i actuar contra la violència masclista per aconseguir eradicar-la definitivament. Els departaments del Govern són els encarregats de concretar les actuacions a desenvolupar per assolir aquests canvis socials a través dels seus plans operatius. Es tracta, per tant, d’una estratègia de treball dual. D’una banda, les polítiques transversals d’igualtat, a través del desenvolupament de la incorporació de la perspectiva de gènere a les polítiques públiques catalanes. I, de l’altra, les polítiques específiques d’igualtat establertes als programes operatius departamentals. Els objectius estratègics del pla són: 1. Augmentar les accions encaminades a aconseguir la plena igualtat entre dones i homes al conjunt de la societat catalana, en tots els àmbits i sectors. 2. Incrementar el valor i la visibilització de l’emprenedoria, la carrera professional i el talent femení al mercat de treball. 3. Millorar la coordinació interdepartamental i la cooperació interinstitucional en l’àmbit de la promoció de la igualtat entre dones i homes. 4. Millorar els mecanismes per prevenir, detectar i eradicar la violència masclista.
> Més informació > Tornar al Sumari

COMERÇ: Calendari d'obertura dels establiments comercials en diumenge i dies festius per als anys 2013, 2014 i 2015

Els vuit dies festius en que els establiments comercials de Catalunya poden romandre oberts al públic per als anys 2013, 2014 i 2015 d’acord amb el que estableix el Decret llei 4/2012, de 30 d’octubre, de mesures en matèria d’horaris comercials i determinades activitats de promoció, són els següents: Per a l’any 2013: 13 de gener, 7 de juliol, 12 d’octubre, 1 de novembre, 6, 8, 15 i 22 de desembre. Per a l’any 2014: 5 i 12 de gener, 6 de juliol, 12 d’octubre, 1 de novembre, 6, 8 i 21 de desembre. Per a l’any 2015: 4 i 11 de gener, 5 de juliol, 12 d’octubre, 1 de novembre, 6, 8 i 20 de desembre. Els ajuntaments, amb l’acord previ de l’òrgan competent, poden substituir fins a dues dates de cadascun dels calendaris anuals previstos per qualsevol diumenge o dia festiu, de caràcter general o local, llevat de les dates detallades a l’article 1.1.e) del Decret llei 4/2012. Els ajuntaments poden efectuar el canvi assenyalat amb efectes a tot el seu terme municipal, sempre que presentin, abans de l’últim dia de febrer dels anys 2013, 2014 i 2015, una comunicació a la Direcció General de Comerç, en la qual detallin quins dies són els substituïts i per quins se substitueixen en cada anualitat. Una vegada admès aquest canvi, els ajuntaments l’hauran de fer públic adequadament, per tal que els establiments comercials situats al seu terme municipal en prenguin coneixement. A instàncies del Departament d’Empresa i Ocupació, es publicarà al DOGC la relació dels ajuntaments que hagin efectuat els canvis autoritzats, així com les dates corresponents a les respectives substitucions. Els establiments comercials situats en els termes municipals dels ajuntaments que no hagin presentat cap comunicació a la Direcció General de Comerç no podran aplicar altre calendari que els generals que estableix aquesta ordre per als anys 2013, 2014 i 2015.
> Més informació > Tornar al Sumari

HISENDA: Taxes en l'àmbit de l'Administració de Justícia i de l'Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses

La llei estableix la taxa per l'exercici de la potestat jurisdiccional en els ordres civil, contenciós administratiu i social. La taxa té caràcter estatal i serà exigible en tot el territori espanyol en els supòsits previstos en la llei, sense perjudici de les taxes i altres tributs que puguin exigir les comunitats autònomes en l'exercici de les seves respectives competències financeres, els quals no podran gravar els mateixos fets imposables. Constitueix el fet imposable de la taxa l'exercici de la potestat jurisdiccional originada per l'exercici dels següents actes processals: a) La interposició de la demanda a tota classe de processos declaratius i d'execució de títols executius extrajudicials en l'ordre jurisdiccional civil, la formulació de reconvenció i la petició inicial del procés monitori i del procés monitori europeu. b) La sol·licitud de concurs necessari i la demanda incidental en processos concursals. c) La interposició de la demanda en l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu. d) La interposició del recurs extraordinari per infracció processal en l'àmbit civil. e) La interposició de recursos d'apel·lació contra sentències i de cassació en l'ordre civil i contenciós administratiu. f) La interposició de recursos de suplicació i de cassació en l'ordre social. g) L'oposició a l'execució de títols judicials. Les exempcions objectives de la taxa estan constituïdes per: a) La interposició de demanda i la presentació d'ulteriors recursos en relació amb els processos de capacitat, filiació i menors, així com els processos matrimonials que versin exclusivament sobre guarda i custòdia de fills menors o sobre aliments reclamats per un progenitor contra l'altre en nom dels fills menors. b) La interposició de demanda i la presentació d'ulteriors recursos quan es tracti dels procediments especialment establerts per a la protecció dels drets fonamentals i llibertats públiques, així com contra l'actuació de l'Administració electoral. c) La sol·licitud de concurs voluntari pel deutor. d) La interposició de recurs contenciós administratiu per funcionaris públics en defensa dels seus drets estatutaris. e) La presentació de petició inicial del procediment monitori i la demanda de judici verbal en reclamació de quantitat quan la quantia de les mateixes no superi dos mil euros. No s'aplicarà aquesta exempció quan en aquests procediments la pretensió exercitada es fon en un document que tingui el caràcter de títol executiu extrajudicial de conformitat amb el que es disposa en l'article 517 de la Llei 1/2000, de 7 de gener, d'enjudiciament civil. f) La interposició de recursos contenciosos administratius quan es recorri en casos de silenci administratiu negatiu o inactivitat de l'Administració. Des del punt de vista subjectiu, estan, en tot cas, exempts d'aquesta taxa: a) Les persones a les quals se'ls hagi reconegut el dret a l'assistència jurídica gratuïta, acreditant que compleixen els requisits per a això d'acord amb la seva normativa reguladora. b) El Ministeri Fiscal. c) L'Administració general de l'Estat, la de les comunitats autònomes, les entitats locals i els organismes públics dependents de totes elles. d) Les Corts Generals i les assemblees legislatives de les comunitats autònomes. En l'ordre social, els treballadors, siguin per compte d'altri o autònoms, tindran una exempció del 60 per cent en la quantia de la taxa que els correspongui per la interposició dels recursos de suplicació i cassació. La llei també modifica les lleis següents: • El paràgraf m) de l'article 13 de la Llei 8/1989, de 13 d'abril, de taxes i preus públics, que queda redactat com segueix: «m) Per l'exercici de la potestat jurisdiccional en els ordres civil, contenciós-administratiu i social.» • La Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa, de la qual es deroga l'apartat 3 de l'article 23. • La Llei 1/2000, de 7 de gener, d'enjudiciament civil, .de la qual es modifica en número 7, de l'apartat 1 de l'article 241 de la Llei 1/2000, de 7 de gener, d’enjudiciament civil, que passa a tenir la següent redacció: «7è. La taxa per l'exercici de la potestat jurisdiccional en els ordres civil, contenciós-administratiu i social, quan sigui preceptiva.» La llei entra en vigor l'endemà al de la seva publicació en el BOE. Si bé l'article 11 serà aplicable a partir de l'1 de gener de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic