100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 350 - 28/12/2012]
NOVES TECNOLOGIES: Recurs contra articles de la Llei modificació de diverses lleis en matèria audiovisual URBANISME: Recurs contra articles de la Llei de modificació del Text refós de la Llei d'urbanisme
ECONOMIA: Procediments en matèria de tutela financera dels ens locals MEDI AMBIENT: Subvencions a ens locals de Catalunya per al desenvolupament d'actuacions contra el canvi climàtic
COMERÇ: Mesures urgents de liberalització del comerç i de determinats serveis LEGALITAT: Lluita contra l'ocupació irregular i el frau a la Seguretat Social

NOVES TECNOLOGIES: Recurs contra articles de la Llei modificació de diverses lleis en matèria audiovisual

El Ple del TC, per providència d’11 de desembre actual, ha acordat admetre a tràmit el recurs d’inconstitucionalitat núm. 6687-2012, promogut pel president del Govern, contra els articles 7, 9 i 10 de la Llei de Catalunya 2/2012, de 22 de febrer, de modificació de diverses lleis en matèria audiovisual. I es fa constar que el president del Govern ha invocat l’article 161.2 de la Constitució, la qual cosa produeix la suspensió de la vigència i aplicació dels preceptes impugnats des de la data d’interposició del recurs —27 de novembre de 2012—, per a les parts del procés, i des de la publicació del corresponent edicte al BOE per als tercers.
> Més informació > Tornar al Sumari

URBANISME: Recurs contra articles de la Llei de modificació del Text refós de la Llei d'urbanisme

El Ple del TC, per provisió d’11 de desembre actual, ha acordat admetre a tràmit el recurs d’inconstitucionalitat núm. 6777-2012, promogut pel president del Govern, contra els articles 59 i 64.4 i l’apartat setè de la disposició addicional sisena de la Llei de Catalunya 3/2012, de 22 de febrer, de modificació del Text refós de la Llei d’urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost. I es fa constar que el president del Govern ha invocat l’article 161.2 de la Constitució, la qual cosa produeix la suspensió de la vigència i aplicació dels preceptes impugnats des de la data d’interposició del recurs —30 de novembre de 2012—, per a les parts del procés, i des de la publicació del corresponent edicte en el Butlletí Oficial de l’Estat per als tercers.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Procediments en matèria de tutela financera dels ens locals

Aquesta resolució modifica els annexos de l’Ordre ECF/137/2007, de 27 d’abril, per incorporar els canvis introduïts per la disposició final 18a de la Llei 2/2012, de 29 de juny, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2012, en el càlcul de les ràtios legals que determinen el règim d’autorització de l’endeutament dels ens locals.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Subvencions a ens locals de Catalunya per al desenvolupament d'actuacions contra el canvi climàtic

L’ordre aprova les bases reguladores de les subvencions a ens locals de Catalunya per al desenvolupament d’actuacions contra el canvi climàtic que figuren com annex. Poden ser objecte de les subvencions les actuacions per reduir les emissions difuses de gasos amb efecte d’hivernacle en el sector de la mobilitat que es detallen a continuació, i l’elaboració de Programes municipals d’adaptació al canvi climàtic: Actuacions de reducció de les emissions difuses de gasos amb efecte d’hivernacle en el sector de la mobilitat. adquisició de vehicles elèctrics o híbrids nous matriculables per a la flota municipal; construcció i senyalització de carrils bici; adquisició de bicicletes i/o adquisició i instal•lació d’aparcaments de bicicletes; i elaboració de Programes municipals d’adaptació al canvi climàtic. Igualment l’ordre també derogada l’Ordre MAH/244/2008, de 15 de maig, per la qual s’aproven les bases reguladores de les subvencions a ens locals per promoure accions de sostenibilitat local (DOGC núm. 5140, de 28.5.2008).
> Més informació > Tornar al Sumari

COMERÇ: Mesures urgents de liberalització del comerç i de determinats serveis

Miitjançant aquesta llei s’eliminen tots els supòsits d'autorització o llicència municipal prèvia, motivats en la protecció del medi ambient, de la seguretat o de la salut públiques, lligats a establiments comercials i uns altres que es detallen en l'annex amb una superfície de fins a 300 metres quadrats. Es considera que no són necessaris controls previs per tractar-se d'activitats que, per la seva naturalesa, per les instal•lacions que requereixen i per la dimensió de l'establiment, no tenen un impacte susceptible de control a través de la tècnica de l’autorització, la qual se substitueix per un règim de control ex post basat en una declaració responsable. La flexibilització s'estén també més enllà de l'àmbit d'aplicació de la reforma de la Llei 2/2011, de 4 de març, i afecta també totes les obres lligades al condicionament d'aquests locals que no requereixin de la redacció d'un projecte d'obra de conformitat amb la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació. D'aquesta manera, es podrà iniciar l'execució d'obres i instal•lacions i l'exercici de l'activitat comercial i de serveis amb la presentació d'una declaració responsable o comunicació prèvia, segons el cas, en la qual l'empresari declara complir els requisits exigits per la normativa vigent i disposar dels documents que s'exigeixin, a més d'estar en possessió del justificant del pagament del tribut corresponent quan sigui preceptiu. El control administratiu es passarà a realitzar a posteriori aplicant-se el règim sancionador vigent en matèria de comerç interior, ordenació del sòl i urbanisme, protecció de la salut, del medi ambient i del patrimoni històric artístic. La substitució de la llicència per altres actes de control ex post no suposarà en cap cas minva alguna dels ingressos fiscals dels ajuntaments o dels organismes que expedissin amb anterioritat les llicències prèvies d'obertura. I en aquest sentit es modifica el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, a aquest efecte. De conformitat amb les mesures previstes en aquesta llei, amb vista a la supressió de llicències, i per aplicació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, qualsevol norma, disposició o acte, adoptat per qualsevol òrgan de les administracions autonòmiques o locals que contravingui o dificulti l'aplicació d'aquest règim, podrà ser declarat nul de ple dret, sense perjudici de l'exigència, si escau, de la corresponent responsabilitat patrimonial a l'administració pública incomplidora. L'eliminació de llicències d'obertura i activitat es consagra en un total de cinc articles, en els quals es regula l'objecte, àmbit d'aplicació, no exigibilitat de llicències municipals prèvies a l'obertura d'establiment, règim de declaració responsable i subjecció al règim general de control. Aquest contingut a més es completa amb tres disposicions addicionals. En la primera, es disposa, d'una part, l'elaboració de models de comunicació prèvia i declaració responsable tipus a fi de que facilitin la cooperació administrativa i, d'una altra, el desenvolupament d'una ordenança tipus en matèria de llicències municipals. En la segona de les disposicions addicionals s'atorga habilitació a les entitats de col•laboració privades per a la comprovació dels requisits dels declarants. En la tercera es disposa l'aplicació de la present llei a les instal•lacions de xarxes públiques de comunicacions electròniques. S'introdueix també una disposició transitòria, en la qual es fixa el règim aplicable als procediments iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquesta llei, i una disposició derogatòria. La llei recull també catorze disposicions finals que tenen per objecte modificar la Llei reguladora de les hisendes locals perquè la reforma que s'emprèn en matèria de llicències no perjudiqui el règim fiscal de les primeres; modificar la Disposició transitòria segona de la Llei 18/2009, de 23 de novembre, per la qual es modifica el text articulat de la Llei sobre tràfic, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, aprovat pel Reial decret Legislatiu 339/1990, de 2 de març, en matèria sancionadora, de manera que, davant la impossibilitat de complir amb el termini originalment establert que expira el 25 de maig de 2012, s'ampliï fins al 25 de maig de 2014 el termini màxim del que puguin disposar les administracions locals per efectuar les notificacions en l'Adreça Electrònica Vial o, si escau, en el Tauló Edictal de Sancions de Tràfic, assegurant així, durant aquest temps, la validesa de les notificacions que segueixin practicant fins que disposin dels mitjans tècnics i pressupostaris necessaris per a la seva adhesió al nou sistema; també es modifica el Reial decret-llei 16/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions, en haver-se detectat un error material en la redacció donada pel seu article 5 a l'article 2 del Reial decret 823/2008, de 16 de maig, pel qual s'estableixen els marges, deduccions i descomptes corresponents a la distribució i dispensació de medicaments d'ús humà, que resulta necessari corregir immediatament, atès que el contingut de l'escala incorporada en el mateix fa inviable l'aplicació efectiva del règim de bonificacions previst per a les oficines de farmàcia; d'altra banda, es modifica la Disposició addicional primera del Reial decret-llei 12/2012, de 30 de març, pel qual s'introdueixen diverses mesures tributàries i administratives dirigides a la reducció del dèficit públic, reguladora de la declaració tributària especial, a fi de determinar el valor a efectes fiscals dels béns o drets que hagin estat objecte de declaració, al mateix temps que s'introdueixen certes cauteles amb la finalitat d'evitar situacions de desimposició. Es modifiquen a més la Disposició final segona de la Llei 26/2011, d'1 d'agost, d'adaptació normativa a la Convenció Internacional sobre els drets de les persones amb discapacitat, a l'efecte de l'elaboració d'un text refós, la Llei 16/2011, de 24 de juny, de contractes de crèdit al consum i la Llei 34/1988, d'11 de novembre, General de Publicitat. També es permet que el Govern pugui ampliar el catàleg de les activitats comercials i serveis, a l'efecte de la no exigibilitat de les llicències, així com el llindar de superfície previst en el Títol I d'aquesta llei; se salvaguarda, així mateix, la competència de les Comunitats Autònomes per ampliar aquest catàleg i llindar; es disposa que el Govern haurà de, en tot cas, revisar els mateixos en el termini d'un any des de l'entrada en vigor de la llei; s'habilita al Govern perquè dicti les disposicions necessàries per al desenvolupament i aplicació del Títol II d'aquesta llei; s'identifica els Títols competencials que atribueixen a l'Estat la competència per dictar el mateix; i es determina que la seva entrada en vigor es produirà l'endemà al de la seva publicació al BOE. Finalment, s'introdueix un annex en el qual s'identifiquen les agrupacions i grups d'activitats afectats del Reial decret 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'Impost sobre activitats econòmiques.
> Més informació > Tornar al Sumari

LEGALITAT: Lluita contra l'ocupació irregular i el frau a la Seguretat Social

La llei s'estructura en cinc articles, on s'inclou la modificació de diferents normes vigents per possibilitar la detecció dels supòsits d'ocupació irregular i frau a la Seguretat Social, així com la sanció i correcció dels mateixos.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic