100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 359 - 01/03/2013]
Seminari Tècnic Local Factors d’estrès en el treball
Curs sobre Qualificació i certificació de l'eficiència energètica d'edificis Primeres jornades europees en actualització en gestió de crisis i emergències
Màster en Prevenció de Riscos Laborals. Modalitat on-line ADMINISTRACIÓ: Creació de la Comissió d'experts per a la reforma de l'administració pública i el seu sector públic
ADMINISTRACIÓ AUTONÒMICA: Reestructuració del Departament de la Presidència CONSUM: Fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia en les relacions de consum
CULTURA: Ajuts a corporacions locals per a activitats culturals que fomentin la comunicació cultural any 2012 CULTURA: Autorització, revocació de l’autorització, inspecció i Registre d’entitats de gestió col·lectiva de drets de propietat intel·lectual de Catalunya
EDUCACIÓ: Mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu EDUCACIÓ: Ensenyaments comuns de l’educació infantil
EDUCACIÓ: Ensenyaments comuns de primària i validesa de les disposicions reglamentàries relatives als continguts i horaris de les àrees lingüístiques amb les quals es persegueix garantir el coneixement del castellà sense detriment de les llengües cooficials EDUCACIÓ: Ensenyaments mínims corresponents a l'ESO, constitucionalitat dels preceptes reglamentaris estatals sobre programes de qualificació professional inicial i ensenyament de les llengües pròpies (STC 88/1983)
EDUCACIÓ: Ordenació general de la formació professional del sistema educatiu i constitucionalitat dels preceptes reglamentaris estatals que regulen els mòduls de formació en centres de treball i de projecte (STC 111/2012) EDUCACIÓ: Preinscripció i matrícula de l’alumnat en els diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics, per al curs 2013-2014
FORMACIÓ: Acord de formació contínua a les administracions públiques (sentència). FUNCIÓ PÚBLICA: Reducció de les despeses de personal per a l’exercici pressupostari 2013
IMMIGRACIÓ: Subvencions a entitats locals per al desenvolupament de programes innovadors a favor de la integració d'immigrants JUSTÍCIA: Règim de taxes en l'àmbit de l'Administració de Justícia i sistema d'assistència jurídica gratuïta
MEDI AMBIENT: Protecció contra la contaminació acústica de Catalunya (sentència) MEDI AMBIENT: Ajuts per a la clausura total o parcial de dipòsits controlats per a residus municipals de titularitat pública i de punts d’abocament incontrolat de residus de construcció per a l’any 2010
OCUPACIÓ: Contracte per a la formació i l'aprenentatge i bases de la formació professional dual OCUPACIÓ: Mesures de suport a l'emprenedor i d'estímul del creixement i de la creació d'ocupació
SALUT: Mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions TRÀNSIT: S’informa de les administracions locals que publiquen al Tauló edictal de sancions de tràfic

Seminari Tècnic Local

Dins de l'àmbit del seu programa de formació, la Federació de Municipis de Catalunya organitza una nova edició del Seminari tècnic local. És el quinzè any en què aquest seminari, ja plenament consolidat entre els tècnics de l’Administració local, es posa a la vostra disposició amb l’objectiu de contribuir a la formació continuada. En aquests moments, difícils per a tots, també per a les administracions i els seus funcionaris, la formació té una rellevància especial. Per aquesta raó, la Federació de Municipis de Catalunya vol fer un esforç i augmentar-ne el nombre de sessions a vuit per donar resposta als objectius formatius del màxim nombre possible d’assistents. Conseqüentment, enguany, el seminari s’iniciarà el mes de març en lloc de fer-ho a l'abril com era habitual.
> Més informació > Tornar al Sumari

Factors d’estrès en el treball

L’estrès és una resposta cognitiva i emocional desajustada que depèn, no de les situacions que vivim, sinó de com vivim aquestes situacions. L’FMC ha cregut convenient organitzar aquest curs per tal que els assistents adquireixin recursos personals per gestionar de manera adequada aquelles situacions professionals i personals que abans eren causa d’estrès. El curs tindrà una vessant molt pràctica ja que els participants hauran de fer un pla de millora personal de la gestió de l’estrès. Tindrà lloc a l’FMC els dies 11, 13, 18 i 20 de març de 2013, en horari de matí.
> Més informació > Tornar al Sumari

Curs sobre Qualificació i certificació de l'eficiència energètica d'edificis

Organitzat per l'Àrea de Formació de la Federació de Municipis de Catalunya, és semipresencial i es portarà a terme els mesos de març i abril de 2013. Està adreçat principalment a responsables i tècnics de l'administració local que desenvolupen tasques relacionades amb la gestió ambiental i/o energètica d'edificis, instal·lacions i equipaments municipals.
> Més informació > Tornar al Sumari

Primeres jornades europees en actualització en gestió de crisis i emergències

La UAB, organitza aquestes jornades a Barcelona els propers diez 7 i 8 de març que, amb caràcter anual, van adreçades a aquells professionals i sectors del país relacionats amb la gestió de crisi i emergències en els àmbits assistencial i de les organitzacions.
> Més informació > Tornar al Sumari

Màster en Prevenció de Riscos Laborals. Modalitat on-line

El Màster en Prevenció de Riscos Laborals, organitzat per UPF-IDEC, té una orientació clarament professional i s'adreça tant a graduats en Ciències Socials i Jurídiques i en Ciències Experimentals i de la Salut, com en Tecnologies. Es desenvoluparà des del mes de març al desembre de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

ADMINISTRACIÓ: Creació de la Comissió d'experts per a la reforma de l'administració pública i el seu sector públic

Es crea, amb caràcter temporal, la Comissió d’experts per a la reforma de l’administració pública i el seu sector públic, que s’adscriu al Departament de Governació i Relacions Institucionals, el qual li dóna suport administratiu i logístic. La Comissió d’experts es compon de cinc persones membres, nomenades per la vicepresidenta del Govern. La Comissió d’experts ha de redactar un informe per a la reforma de l’administració pública i del seu sector públic, que lliurarà a la vicepresidenta del Govern en el termini de tres mesos.
> Més informació > Tornar al Sumari

ADMINISTRACIÓ AUTONÒMICA: Reestructuració del Departament de la Presidència

Aquest decret adapta l’estructura del Departament a l’existència de la figura del conseller de la Presidència, creant un Gabinet del Conseller i modificant atribucions de funcions i dependències orgàniques, d’acord amb els criteris de la Secretaria d’Administració i Funció Pública en el sentit de no-increment d’estructura ni despesa i d’acord amb les directrius generals pel que fa a racionalitat organitzativa i simplificació administrativa. Amb la voluntat de contribuir a una major transparència i simplicitat de les normes i disminuir la dispersió normativa existent, aquest text normatiu deroga el Decret 325/2011, de 26 d’abril. Així mateix defineix les funcions de la totalitat de les unitats que componen l’estructura departamental, a excepció de les que tenen la seva pròpia normativa reguladora, com són el Gabinet Jurídic de la Generalitat, la Secretaria General de l’Esport, les delegacions territorials del Govern i les delegacions del Govern de la Generalitat a l’exterior. Per altra banda, el decret també les funcions de l’Oficina de Supervisió de la Contractació Pública. Seran, entre d’altres, establir directrius als departaments i entitats del sector públic de la Generalitat per incrementar la transparència; fomentar l’ús del procediment obert; fer accessible la informació a la ciutadania o incrementar l’elaboració i difusió d’informes sobre la contractació pública
> Més informació > Tornar al Sumari

CONSUM: Fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia en les relacions de consum

El decret dóna compliment a la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, que amplia, actualitza i millora els drets dels consumidors i unifica en un únic text legal tota la normativa que estava dispersa en aquesta matèria. En aquest sentit el decret regula els fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia en les relacions de consum, així com el procediment per a la seva tramitació. D’aquesta manera s’estableix un procediment harmonitzat, perquè els consumidors puguin formular fàcilment i de manera immediata les seves queixes, reclamacions o denúncies sobre una activitat o servei quan pateixin alguna incidència, esdeveniment o circumstància que alteri el funcionament normal en les relacions de consum. Les novetats principals del text són les següents: Introdueix el concepte de queixa dins de la regulació dels fulls oficials i redefineix els conceptes de reclamació i denúncia. Queixa: posar en coneixement de l’empresa o de l’Administració uns fets que, malgrat no ser constitutius d'infracció administrativa, poden servir per millorar la qualitat dels béns i serveis que s’ofereixen al mercat. Reclamació: el consumidor sol·licita obtenir la reparació d’un dany, l’anul·lació d’una prestació, el rescabalament de quantitats, la rescissió d’un contracte i/o l’anul·lació d’un deute. Denúncia: el consumidor vol posar en coneixement de l'Administració uns fets, esdeveniments o circumstàncies que poden ser constitutius d'infracció administrativa, per tal que administracions públiques competents, si escau, els investiguin i actuïn d’ofici per corregir la conducta infractora i, d’aquesta manera, defensin els interessos generals de les persones consumidores. Obliga les professions col·legiades a tenir fulls de queixa, reclamació o denúncia (àmbits fins ara exempts), tret d’aquelles que exerceixin fedataris públics o personal amb potestats públiques, sempre que sigui retribuït per aranzel. Té en compte les modalitats de relació de consum en les quals no hi ha presència física simultània del consumidor i l’empresari. Estableix un sistema de tramitació diferent dels fulls en funció de si és una queixa, una reclamació o una denúncia. En cas que els consumidors hagin patit alguna incidència, esdeveniment o circumstància que hagi afectat la seva relació de consum, s’han de dirigir d’entrada a l’empresari, que ha de donar resposta a la queixa o reclamació formulada en el termini màxim d’un mes. Tenint en compte les funcions pròpies atribuïdes a les organitzacions de persones consumidores d’acord amb allò que recull la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya i als col·legis professionals, de conformitat amb el que preveu la Llei 7/2006, de 31 de maig, de col·legis professionals, se’ls faculta a ambdós, juntament amb els òrgans competents de les administracions públiques corresponents, per tramitar les queixes i reclamacions que formulin les persones consumidores.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Ajuts a corporacions locals per a activitats culturals que fomentin la comunicació cultural any 2012

El Ple del Tribunal Constitucional, per provisió de 29 de gener actual, ha acordat admetre a tràmit el conflicte positiu de competència núm. 190-2013, promogut pel Govern de Catalunya contra la Resolució de 31 d’agost de 2012, de la Secretaria d’Estat de Cultura, per la qual es convoquen ajuts a corporacions locals per a activitats culturals que fomentin la comunicació cultural, corresponents a l’any 2012, i, de conformitat amb el que disposa l’article 10.2 LOTC, atribuir a la Sala Segona, a la qual per torn objectiu li ha correspost, el coneixement del present conflicte.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Autorització, revocació de l’autorització, inspecció i Registre d’entitats de gestió col·lectiva de drets de propietat intel·lectual de Catalunya

Aquest decret té per objecte regular les especificitats del procediment per autoritzar i revocar l’autorització de les entitats de gestió col·lectiva de drets de propietat intel·lectual que actuïn majoritàriament a Catalunya, les tasques complementàries d’inspecció i control de la seva activitat, així com el Registre d’entitats de gestió col·lectiva de drets de propietat intel•lectual. A efectes d’aquest decret, s’entén que una entitat de gestió col·lectiva de drets de propietat intel·lectual actua majoritàriament a Catalunya quan l’establiment principal està situat a Catalunya i l’activitat que aquest efectua es desenvolupa principalment a Catalunya.
> Més informació > Tornar al Sumari

EDUCACIÓ: Mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu

El Ple del Tribunal Constitucional, per providència de 12 de febrer actual, ha acordat admetre a tràmit el recurs d'inconstitucionalitat número 301-2013, promogut pel Govern de Catalunya, contra els arts. 3; 4; 6.Un; 6.Tres; 6.Quatre i 7 del Reial decret-llei 14/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu.
> Més informació > Tornar al Sumari

EDUCACIÓ: Ensenyaments comuns de l’educació infantil

El Ple del Tribunal Constitucional, per Acte de 12 de febrer d'actual, ha acordat declarar extingit, per desaparició sobrevinguda del seu objecte, el conflicte positiu de competències núm. 6239-2003, promogut pel Govern de la Generalitat de Catalunya, en relació amb els arts. 5, 6 i 10, la disposició final primera i l'annex del Reial decret 829/2003, de 27 de juny, pel qual s'estableixen els ensenyaments comuns de l'Educació Infantil, que va ser admès a tràmit per providència de 2 de desembre de 2003 (BOE núm. 303, de 19 de desembre de 2003).
> Més informació > Tornar al Sumari

EDUCACIÓ: Ensenyaments comuns de primària i validesa de les disposicions reglamentàries relatives als continguts i horaris de les àrees lingüístiques amb les quals es persegueix garantir el coneixement del castellà sense detriment de les llengües cooficials

La sentència resol el conflicte positiu de competència plantejat per la Generalitat de Catalunya contra els arts. 5, 6, 11, disposició final primera i annexos I i II del Reial decret 830/2003, de 27 de juny, pel qual s'estableixen els ensenyaments comuns de l'educació primària. La sentència declara extingit, per desaparició sobrevinguda del seu objecte, el present conflicte positiu de competències pel que fa als arts. 5, 6 i 11 del Reial decret 830/2003, de 27 de juny, pel qual s'estableixen els ensenyaments comuns de l'educació primària i també desestima el conflicte en tota la resta.
> Més informació > Tornar al Sumari

EDUCACIÓ: Ensenyaments mínims corresponents a l'ESO, constitucionalitat dels preceptes reglamentaris estatals sobre programes de qualificació professional inicial i ensenyament de les llengües pròpies (STC 88/1983)

La sentència resol el conflicte positiu de competència plantejat per la Generalitat de Catalunya contra diversos preceptes del Reial decret 1631/2006, de 29 de desembre, pel qual s'estableixen els ensenyaments mínims corresponents a l'educació secundària obligatòria. El Govern de la Generalitat de Catalunya considerava que determinats preceptes d'aquesta norma reglamentària resultaven contraris a l'ordre constitucional de distribució de competències, doncs estima que, d’acord a l'art. 149.1.30 CE i a les previsions de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, la regulació estatal continguda als apartats 7 i 8 de l'art. 14, la disposició addicional primera i l'annex III excedien d’allò que podia considerar-se bàsic en aquesta matèria envaint la competència de la Generalitat per organitzar aquest ensenyament. Per contra, l'Advocat de l'Estat entenia que el Govern de la Nació s'havia cenyit a l'exercici de la competència que li atribueix l'art. 149.1.30 CE i per la qual li habilitava l'art. 6.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, limitant-se a establir els ensenyaments mínims que condueixen a l'obtenció d'un títol oficial i deixant complert espai a la comunitat autònoma recurrent per a l'exercici de les seves competències. La sentència desestima el conflicte positiu de competència i, en conseqüència, declara que les competències controvertides corresponen a l'Estat.
> Més informació > Tornar al Sumari

EDUCACIÓ: Ordenació general de la formació professional del sistema educatiu i constitucionalitat dels preceptes reglamentaris estatals que regulen els mòduls de formació en centres de treball i de projecte (STC 111/2012)

El present procés constitucional té per objecte resoldre el conflicte positiu de competència instat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra els arts. 11.4, 12.3 i 37.3 del Reial decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu. Sosté la Generalitat de Catalunya que, si bé el contingut general del Reial decret 1538/2006 troba lògic acomodament sota el títol competencial de l'art. 149.1.30 CE, determinats preceptes no responen estrictament a la finalitat declarada en la pròpia norma, entrant a regular qüestions de tipus organitzatiu que excedeixen d'aquest àmbit, produint-se així una extralimitació competencial en detriment de la competència autonòmica. Per la seva banda, l'Advocada de l'Estat defensa la competència estatal per dictar les disposicions objecte del conflicte, sobre la base dels títols competencials recollits en l'art. 149.1.30 CE, que habiliten l'Estat tant per regular la condicions d'obtenció, expedició i homologació de títols acadèmics i professionals com per dictar les normes bàsiques per al desenvolupament de l'article 27 CE La sentència desestima el conflicte positiu de competència.
> Més informació > Tornar al Sumari

EDUCACIÓ: Preinscripció i matrícula de l’alumnat en els diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics, per al curs 2013-2014

Aquesta resolució s’aplica a l’admissió de l’alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics de segon cicle d’educació infantil, d’educació primària, d’educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, de programes de qualificació professional inicial (PQPI) realitzats pel Departament d’Ensenyament, de cursos de formació específics per a l’accés als cicles de grau mitjà i grau superior, artístics, esportius, d’idiomes o d’educació d’adults i a les llars d’infants o escoles bressol públiques, sense perjudici de les competències atribuïdes al Consorci d’Educació de Barcelona i als ajuntaments que, d’acord amb el que preveu la Llei 12/2009, d’educació, i la disposició addicional 4 del Decret 75/2007, hagin assumit la competència en matèria d’admissió.
> Més informació > Tornar al Sumari

FORMACIÓ: Acord de formació contínua a les administracions públiques (sentència).

El suplement del BOE núm. 37, de 12 de febrer de 2013, publica la Sentència 7/2013, de 17 de gener, dictada pel Ple del Tribunal Constitucional en el conflicte positiu de competència núm. 3030-2006, promogut pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra el Govern de la Nació, en relació amb la resolució de 17 d’octubre de 2005 de la Secretaria General per a l’Administració Pública del Ministeri d’Administracions Públiques, per la qual s’ordena la publicació del IV Acord de formació contínua a les administracions públiques. En la Sentència esmentada, el Tribunal Constitucional ha decidit: “1r. Declarar que correspon a la Generalitat de Catalunya, mitjançant l’òrgan competent i respecte dels plans de formació contínua als quals es refereix aquest procés constitucional, exercir les funcions que, d’una banda, els articles 14.1 [apartats a), paràgrafs segon i tercer, i b)], 14.3, 14.4 i 18 b), c), d) i e) del IV Acord de formació contínua a les administracions públiques atribueixen a la comissió de formació contínua de l’Administració local, constituïda en el marc de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, i, d’una altra banda, els articles 16 b) 6, 16 b) 9 i 16 b) 17 d’aquest mateix Acord confereixen a la comissió general per a la formació contínua, en els termes dels raonaments continguts en els fonaments jurídics 4 i 5. ”2n. Desestimar el conflicte pel que fa a la resta.”
> Més informació > Tornar al Sumari

FUNCIÓ PÚBLICA: Reducció de les despeses de personal per a l’exercici pressupostari 2013

L’acord aprova mantenir les mesures de l’any 2012 en matèria de retribució dels empleats públics en la mateixa quantia que als pressupostos de l’any passat, amb la reducció de la retribució equivalent a una paga extraordinària. La mesura s’emmarca en la situació pressupostària provisional de la Generalitat de Catalunya, com a conseqüència dels incompliments del Govern de l’Estat i l’obligació de fer front al deute. Respecte a les retribucions per causa d’Incapacitat Temporal, l’acord estableix que hi haurà dret a percebre el 100% de les retribucions quan la situació d'incapacitat temporal impliqui una intervenció quirúrgica o una hospitalització, encara que tinguin lloc en un moment posterior a I'inici de la IT, sempre que correspongui a un mateix procés patològic. Les intervencions quirúrgiques que donen lloc a aquesta prestació complementària són aquelles que requereixen repòs domiciliari, sempre que derivi de tractaments inclosos a la cartera bàsica de serveis del Sistema Nacional de Salut. Així mateix, hi haurà dret a percebre el 100% de les retribucions en els supòsits d'incapacitat temporal derivats de processos oncològics. Aquestes mesures tindran efectes retroactius a 15 d'octubre de 2012.
> Més informació > Tornar al Sumari

IMMIGRACIÓ: Subvencions a entitats locals per al desenvolupament de programes innovadors a favor de la integració d'immigrants

El present procés constitucional té per objecte resoldre el conflicte positiu de competència plantejat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra l'Ordre TIN/2158/2008, de 18 de juliol, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de les subvencions a entitats locals per al desenvolupament de programes innovadors a favor de la integració d'immigrants, i contra la resolució d'11 d'agost de 2008, de la Direcció general d'Integració dels Immigrants, per la qual es convoca la concessió de subvencions a municipis, mancomunitats de municipis i comarques per al desenvolupament de programes innovadors a favor de la integració d'immigrants. Per al Govern de la Generalitat de Catalunya ni l'ordre ni la resolució objecte de conflicte respecten la distribució de competències en les matèries d’ integració social dels immigrants i d’assistència social derivada del bloc de constitucionalitat en tant que aquestes disposicions centralitzen en els òrgans estatals la regulació, tramitació i resolució de les ajudes referides, ignorant d'aquesta manera la doctrina constitucional recaiguda en relació amb les subvencions. Per la seva banda, l'Advocat de l'Estat sosté la conformitat de la centralització de la regulació, tramitació i resolució de les ajudes amb la doctrina constitucional en tractar-se d'un dels supòsits en què pot produir-se aquella. La sentència estima parcialment el conflicte positiu de competència núm. 9077-2008 interposat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra l'Ordre TIN/2158/2008, de 18 de juliol, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de les subvencions a entitats locals per al desenvolupament de programes innovadors a favor de la integració d'immigrants, i contra la resolució d'11 d'agost de 2008, de la Direcció general d'Integració dels Immigrants, per la qual es convoca la concessió de subvencions a municipis, mancomunitats de municipis i comarques per al desenvolupament de programes innovadors a favor de la integració d'immigrants i, en conseqüència, declara, amb els efectes previstos en el fonament jurídic 8 de la present sentència, que vulneren les competències de la Generalitat de Catalunya la resolució referida i els arts. 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 i 19 i la disposició final segona de l'ordre referida. I desestima el conflicte en tota la resta.
> Més informació > Tornar al Sumari

JUSTÍCIA: Règim de taxes en l'àmbit de l'Administració de Justícia i sistema d'assistència jurídica gratuïta

L’objecte del reial decret llei és la reforma de la Llei de 20 de novembre de 2012 per la qual es regulaven determinades taxes en l'àmbit de l'Administració de Justícia i de l'Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses, amb la finalitat de modular algunes de les quanties fixades en la norma en funció de les recomanacions expressades per la Defensora del Poble. El reial decret llei també avança l'entrada en vigor de determinats aspectes de l'Avantprojecte de llei de justícia gratuïta; en concret, els que augmenten el nombre de beneficiaris, en reconèixer com a tals, amb independència dels seus recursos, a les víctimes de violència de gènere, de terrorisme, de tracta d'éssers humans, menors i discapacitats psíquics víctimes d'abusos o maltractament en aquells processos que es derivin d'aquesta condició, així com a els qui a causa d'un accident sofreixin greus seqüeles permanents, quan l'objecte del litigi sigui la reclamació d'indemnització pels danys personals i morals soferts i aquells que eleven els llindars de renda per poder accedir a aquest dret. Per evitar qualsevol perjudici, els qui estiguin dins de l'àmbit d'aplicació de la nova regulació de la justícia gratuïta i haguessin iniciat un plet abonant la taxa podran instar el procediment per a la seva devolució. Per altra banda, la quantia fixa de la taxa roman inalterada en pràcticament tots els casos, però es rebaixa d'un 0,50 per 100 a un 0,10 per 100 la quota variable que havien d'abonar les persones físiques en funció de la quantia de la pretensió de la seva demanda. Actualment aquest variable és de 0,50 per 100 fins a 1.000.000 d'euros i de 0,25 per 100 a partir d'aquesta xifra. A més, si el límit màxim de pagament per la quota variable estava fixada en deu mil euros, ara descendeix a dos mil euros. La rebaixa serà aplicable tant en primera com en segona instància i s'estendrà també a l'ordre social, on la primera instància per a treballadors i autònoms ja era gratuïta i en la segona aquest col•lectiu comptava amb una exempció del 60 per 100. Quan els recursos contenciosos-administratius tinguin per objecte impugnar resolucions sancionadores pecuniàries, l'import de la taxa no podrà excedir del 50 per 100 de l'import de la multa. En les execucions hipotecàries la demanda que pot concloure amb el desnonament sol iniciar-se a instàncies de l'entitat bancària per la qual cosa és ella qui paga les taxes, però les recupera quan el desnonat és condemnat a costes. Per evitar-ho es modificarà la Llei d'enjudiciament civil amb l'objectiu que aquests casos, quan es tracti d'habitatge habitual, i en aquells en els quals s'actuï contra els avaladors (que normalment són els pares o familiars dels deutors hipotecaris), quedin fora del règim general previst per a la integració de les taxes en les costes a càrrec de l'executat. Els procediments oberts per incompliments de laudes dictats per les juntes arbitrals de consum també quedaran fora del cobrament de taxes, igual que els divorcis en els quals la demanda es presenti de mutu acord. Amb la nova redacció s'aclareix el règim aplicable als processos de família. Queden exempts els que s'iniciïn de mutu acord o per una de les parts amb el consentiment de l'altra. En els altres casos només es reconeixerà l'exempció quan les mesures sol•licitades versin exclusivament sobre fills menors. Els processos matrimonials no exempts de l'abonament de la taxa es consideraran com a procediments de quantia indeterminada a l'efecte de la determinació de la base imposable, de manera que l'import variable serà de 18 euros. En l'ordre contenciós-administratiu, s'equipara els funcionaris públics amb els treballadors, de manera que quan actuïn en defensa dels seus drets estatutaris segueixen sense pagar taxes en primera instància i tindran una exempció del 60 per 100 en la quantia de la taxa que els correspongui per la interposició dels recursos d'apel·lació i cassació.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Protecció contra la contaminació acústica de Catalunya (sentència)

El suplement del BOE núm. 37, de 12.2.2013, publica la Sentència 5/2013, de 17 de gener, dictada pel Ple del Tribunal Constitucional en el recurs d’inconstitucionalitat núm. 5762-2002, interposat pel president del Govern contra els articles 12.4, incís segon, i 38.2 de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica de Catalunya. En la sentència esmentada, el Tribunal Constitucional ha decidit: “1r. Estimar parcialment el present recurs d’inconstitucionalitat i declarar, en els termes establerts en el fonament jurídic 7, que l’article 38.2 de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica de Catalunya, no és aplicable a les infraestructures de titularitat estatal. ”2n. Desestimar el recurs pel que fa a la resta.” Hi ha un vot particular discrepant que formula el magistrat senyor Manuel Aragón Reyes.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Ajuts per a la clausura total o parcial de dipòsits controlats per a residus municipals de titularitat pública i de punts d’abocament incontrolat de residus de construcció per a l’any 2010

La base 2 de la Resolució MAH/3376/2009, de 26 de novembre, per la qual es fa pública la convocatòria d’ajuts per a la clausura total o parcial de dipòsits controlats per a residus municipals de titularitat pública i de punts d’abocament incontrolat de residus de construcció (DOGC núm. 5520, de 4 de desembre de 2009), al regular el termini d’execució de l’activitat objecte de la subvenció, estableix com a data màxima per a les subvencions en espècie el 31 de desembre de 2012. Atès l’endarreriment en l’inici de les obres subvencionades en espècie per causes alienes a la voluntat de les empreses adjudicatàries es modifica el termini establert a la base 2 de la resolució, pel que fa a l’execució de les actuacions subvencionades en espècie, essent la data màxima el 31 de maig de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

OCUPACIÓ: Contracte per a la formació i l'aprenentatge i bases de la formació professional dual

El Ple del Tribunal Constitucional, per providència de 12 de febrer actual, ha acordat admetre a tràmit el conflicte positiu de competència número 443-2013, promogut pel Govern de Catalunya, en relació amb els articles 16.8, últim incís del paràgraf primer; 22.2; 30.5; 31.2 i disposició final primera del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.
> Més informació > Tornar al Sumari

OCUPACIÓ: Mesures de suport a l'emprenedor i d'estímul del creixement i de la creació d'ocupació

El Reial decret llei inclou mesures per implantar l'Estratègia d'Emprenedoria i Ocupació Jove 2013-2016. Concretament es desenvolupa un primer conjunt de mesures que s'espera que tinguin un impacte positiu en la reducció de la desocupació juvenil. Així, entre les mesures dirigides a fomentar l’emprenedoria i l'autoocupació dels joves: S'estableix una tarifa plana de 50 euros en la cotització a la Seguretat Social per a nous autònoms menors de trenta anys que iniciïn una activitat per compte propi durant els primers sis mesos. Es permet compatibilitzar la prestació per desocupació amb l'inici d'una activitat per compte propi, durant nou mesos per a menors de trenta anys en situació d'alta en el Règim especial de treballadors autònoms. S'amplien les possibilitats de capitalització de la desocupació per iniciar una activitat emprenedora. Els beneficiaris de prestacions per desocupació menors de trenta anys podran capitalitzar fins al 100 per 100 de la seva prestació per realitzar una aportació al capital social d'una societat mercantil, sempre que s'estableixi una vinculació professional o laboral de caràcter indefinit. Represa del cobrament de la prestació per desocupació. Per a menors de trenta anys s'amplia de dos a cinc anys la durada de l'exercici d'una activitat per compte propi que permet interrompre i, per tant, reprendre el cobrament de la prestació per desocupació. També s'aproven a més incentius fiscals en l'IRPF i en l'Impost de societats per recolzar els projectes emprenedors. A més, s'estableixen incentius fiscals per fomentar l'autoocupació en règim d'autònom. Els aturats que decideixin establir-se com a autònoms podran beneficiar-se de l'exempció completa en l'IRPF de les prestacions per desocupació quan l'abonament de la prestació sigui en forma de pagament únic (fins ara estan exempts només fins a 15.500 euros). Així mateix, s'inclouen mesures que suposen estímuls a la contractació laboral de joves, fins que la taxa d'atur se situï per sota del 15 per 100: • La quota de l'empresa a la Seguretat Social es reduirà en un 75 per 100 per a empreses de més de 250 treballadors i en un 100 per 100 per a la resta, quan es contracti a temps parcial amb vinculació formativa a menors de trenta anys sense experiència laboral prèvia o que provinguin de sectors on no hi hagi demanda d'ocupació o que es trobin aturats des de fa més de dotze mesos. • Els autònoms i les empreses de fins a nou treballadors es beneficiaran d'una reducció del 100 per 100 de la quota de l'empresa a la Seguretat Social per contingències comunes durant el primer any per la contractació indefinida d'un aturat menor de trenta anys. • Contracte "primer ocupació jove": modificació de l'actual contracte temporal per contractar a menors de trenta anys aturats sense experiència professional prèvia, amb incentius per la seva transformació en indefinit (bonificació de cinc-cents euros/any durant tres anys o set-cents euros si se subscriu amb dones). S'introdueixen incentius al contracte en pràctiques perquè aquells joves de fins a trenta anys que hagin acabat el seu període formatiu puguin tenir una primera experiència laboral vinculada a la seva titulació. S'establirà una reducció de la quota de l'empresa a la Seguretat Social per contingències comunes de fins al 50 per 100. D'altra banda, s'inclouen mesures dirigides a la millora de la intermediació laboral com a instrument essencial per fomentar la contractació: • Es dóna impuls amb les comunitats autònomes a la col•laboració publicoprivada per a la intermediació en l'àmbit dels serveis públics d'ocupació. • Es crea un Portal Únic d'Ocupació que facilitarà la cerca d'ocupació i on s'allotjarà tota la informació d'utilitat per orientar als joves i posar al seu abast eines que facilitin la cerca d'ocupació o l'inici d'una activitat empresarial. • A més, d'altra banda, s'habilita les empreses de treball temporal per celebrar contractes per a la formació i aprenentatge. Pel que fa a les mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials i de finançament per al pagament als proveïdors de les entitats locals i comunitats autònomes, s'amplia el Pla de pagament a proveïdors amb més de 2.600 milions d'euros, donant una segona oportunitat a proveïdors d'entitats locals i comunitats autònomes ja incloses en el Pla, així com ampliant l'àmbit d'aplicació a noves administracions. En concret, es permet l'adhesió a entitats locals del País Basc i Navarra incloses en el model de participació en tributs de l'Estat i a les mancomunitats de municipis. En qualsevol cas, es manté la limitació temporal a factures anteriors a l'1 de gener de 2012. A més, s'amplia el tipus de factures que es podran acollir al Pla, la qual cosa també s'aplica als municipis i comunitats autònomes inclosos en la primera fase. En concret, els nous contractes inclosos en aquesta ampliació són els corresponents a concessions administratives, encàrrecs gestió, convenis, contractes d'arrendament d'immobles, contractes relacionats amb els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals, determinats contractes de concessió d'obres públiques, determinats contractes de gestió de serveis públics i contractes de col•laboració públic-privada. Es completa la transposició de la Directiva per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. Entre les modificacions, s'estableix un termini de pagament de trenta dies per a totes les operacions privades que, com a màxim, pot ampliar-se fins als seixanta dies, i s'estableix una major penalització de la mora, augmentant els interessos i obligant al pagament d'una quantitat fixa (quaranta euros). Igualment el RDL també modifica el Text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP), afegint-li una nova disposició addicional trentena segona, relativa a la "formalització conjunta d'acords marc per a la contractació de serveis que facilitin la intermediació laboral" (article 15); modificant els articles 216.4 i 222.4, amb la finalitat de precisar el moment de meritació dels interessos de demora, i la disposició addicional setzena, per excloure de la regulació general dels usos de mitjans electrònics, informàtics i telemàtics les factures electròniques que s'emetin en els procediments de contractació (disposició final sisena, apartats 1, 2 i 3); i afegint una nova disposició addicional trentena tercera, relativa a la "obligació de presentació de factures en un registre administratiu i identificació d'òrgans" (disposició final sisena, apartat 4).
> Més informació > Tornar al Sumari

SALUT: Mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions

El Ple del Tribunal Constitucional, per providència de 12 de febrer actual, ha acordat admetre a tràmit el recurs d'inconstitucionalitat núm. 414-2013, promogut pel Govern de Catalunya contra els articles 1.Un, Dos i Tres; 4.Un, Quatre, Cinc i Catorze; 6, apartats 2 i 3; 8.Dos; 10.Quatre i disposició final sisena.Un del Reial decret-llei 16/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions.
> Més informació > Tornar al Sumari

TRÀNSIT: S’informa de les administracions locals que publiquen al Tauló edictal de sancions de tràfic

D'acord amb l'establert en la disposició final segona de l'Ordre INT/3022/2010, de 23 de novembre, per la qual es regula el Tauló edictal de sancions de tràfic, s'informa que des de la Resolució de la Direcció General de Trànsit de 30 de novembre de 2012 s'han incorporat a la publicació de les notificacions en el Tauló les administracions locals que es relacionen en l'annex, en la data que para cadascuna d'elles s'indica. Igualment, se suprimeix de l'annex de la Resolució de la Direcció General de Trànsit de 30 de novembre de 2012, per la qual s'informa de les administracions locals que publiquen en el Tauló, en el punt 2 «Diputació d'Illes Balears (Agència Tributària)», l'Ajuntament de Capdepera.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic