100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 364 - 12/04/2013]
Cartes de serveis: eines pràctiques d’implantació Gestió, finançament, valoració i assignació de recursos
El règim jurídic i el procediment administratiu de les administracions públiques a la Llei estatal 30/1992 i a la Llei catalana 26/2010 Seminari d’actualització de Funció Pública Local
Millorar l’atenció al ciutadà en una entitat pública La facturació electrònica i el servei eFACT: una oportunitat d'estalvi i de millora de l'eficiència
Curs d’especialització en la gestió dels serveis públics locals ADMINISTRACIÓ: Seus electròniques en el Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques
ADMINISTRACIÓ: Registre electrònic del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques CONSUM: Potestat sancionadora en matèria de consum i restitució de quantitats percebudes indegudament
COOPERACIÓ: Conflicte positiu de competència 5582-2012 plantejat pel Govern de la Generalitat sobre subvencions per a la realització de programes de cooperació i voluntariat socials CULTURA: Recurs d'inconstitucionalitat 1682-2006 sobre la restitució dels documents confiscats amb motiu de la Guerra Civil
CULTURA: Recurs d'inconstitucionalitat 1278-2006 sobre la restitució els documents confiscats amb motiu de la guerra civil FESTES: Regulació de les festes tradicionals amb bous
HABITATGE: Pla estatal de foment del lloguer d'habitatges, rehabilitació edificatòria i regeneració i renovació urbanes 2013-2016  

Cartes de serveis: eines pràctiques d’implantació

Els dies 14, 16, 21 i 23 de maig la Federació de Municipis de Catalunya ha programat aquest curs, amb els objectius de saber què són i per a què serveixen les cartes de serveis, entendre la importància dels compromisos amb la ciutadania, ser conscient de la implicació per a l’organització i per als empleats públics, conèixer els beneficis que poden comportar per a l’organització i per a la ciutadania, conèixer l’origen i la història de les cartes de servei, conèixer les principals experiències a nivell internacional i nacional, conèixer el cicle de vida de les cartes de servei i el seu rol en la millora contínua i conèixer el seu procés d’elaboració.
> Més informació > Tornar al Sumari

Gestió, finançament, valoració i assignació de recursos

La Federació de Municipis de Catalunya ha organitzat un curs que tindrà lloc els dies 23, 27 i 29 de maig, per tal de millorar els coneixements, les tècniques i les habilitats dels gestors públics locals, potenciar el desenvolupament de les competències dels comandaments i afavorir així la millora del bon govern local; i conèixer les diferents tècniques i les eines que els permetin realitzar un plantejament estratègic i una gestió més eficient dels recursos econòmics en els seus respectius llocs de responsabilitat. Està adreçat principalment a gestors i tècnics de l’Administració local que necessitin tenir coneixement en l’àmbit de la planificació econòmica i la gestió del pressupost en un context de contenció econòmica.
> Més informació > Tornar al Sumari

El règim jurídic i el procediment administratiu de les administracions públiques a la Llei estatal 30/1992 i a la Llei catalana 26/2010

La Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs adreçat als empleats públics, ja siguin laborals, funcionaris o interins, que necessiten conèixer els trets bàsics del dret administratiu. Tindrà lloc a Barcelona els dies 7, 9, 14, 16 i 21 de maig de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

Seminari d’actualització de Funció Pública Local

Segona sessió d’aquest seminari organitzat per l’FMC, que tindrà lloc el proper dia 26 d’abril de 2013, a Barcelona.
> Més informació > Tornar al Sumari

Millorar l’atenció al ciutadà en una entitat pública

Amb l’objectiu de desenvolupar un model organitzatiu que assoleixi una major eficiència organitzativa i que permeti millorar sensiblement la qualitat dels serveis públics prestats per les oficines administratives encarregades d'atendre el públic, la Federació de Municipis de Catalunya organitza aquest curs que se celebrarà a Barcelona els propers dies 15 i 16 d’abril de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

La facturació electrònica i el servei eFACT: una oportunitat d'estalvi i de millora de l'eficiència

En el marc de la difusió de serveis relacionats amb administració electrònica, el Consorci AOC organitza el proper 17 d’abril una jornada sobre la factura electrònica i el seu impuls, adreçada a responsables polítics i a tècnics d'organització i gestió econòmica de les administracions catalanes.
> Més informació > Tornar al Sumari

Curs d’especialització en la gestió dels serveis públics locals

El curs, que s’impartirà del 18 d’abril al 8 d’octubre de 2013, té com objectiu proporcionar als titulats de les Escoles de Tècnics Superiors i Escoles Universitàries, una formació complementària en la gestió dels serveis públics locals, bàsicament municipals, facilitant-los, en un marc unitari, una formació en camps molt diversos que té que possibilitar una millor adaptació a uns llocs de treball, bàsicament de gestió o per a treballs en els contractes de prestació de serveis i les assistències tècniques al món local.
> Més informació > Tornar al Sumari

ADMINISTRACIÓ: Seus electròniques en el Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques

L’ ordre té per objecte la creació i regulació de les seus electròniques corresponents als òrgans del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, amb la finalitat de donar compliment a l'establert en l'article 3 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desenvolupa parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics. L'àmbit de l’ordre s'estén exclusivament als òrgans pertanyents al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, quedant fora de la mateixa els organismes públics que, d’acord a l'establert en l'article 3 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, hagin d'aprovar les seves respectives seus electròniques mitjançant resolució del seu titular, sense perjudici del que es disposa respecte als mateixos en l'article 3.1.a) i 4.a) de l’ordre. L’ordre crea les seus electròniques següents: a) seu electrònica central del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques; b) seu electrònica de la Secretaria d'Estat d'Administracions Públiques; c) seu electrònica de la Direcció General del Cadastre; d) seu electrònica de la Direcció General d'Ordenació del Joc; i) seu electrònica de la Direcció General de Costos de Personal i Pensions Públiques; i f) seu electrònica de la Direcció General de Fons Comunitari
> Més informació > Tornar al Sumari

ADMINISTRACIÓ: Registre electrònic del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques

L’ordre té com a objecte la regulació del Registre electrònic del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques (en endavant Registre electrònic), per a la recepció i remissió de sol·licituds, escrits i comunicacions relatius al seu àmbit, en la forma i amb l'abast previstos en l'article 24 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics i en els articles 26 al 31 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre. El Registre electrònic serà únic per a tots els òrgans del departament, si bé quedaran exclosos del seu àmbit, regint-se per les seves normes específiques: a) L'Agència Estatal d'Administració Tributària i els restants organismes públics dependents o adscrits al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, si bé els mateixos podran utilitzar el Registre regulat en l’ordre prèvia subscripció d'un conveni amb la Sotssecretaria del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, que es publicarà al BOE i a les seus electròniques corresponents. b) La recepció i remissió de sol·licituds, escrits i comunicacions de competència del Consell per a la Defensa del Contribuent, que seran objecte d'anotació al Registre electrònic de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, d’acord al què disposi la seva regulació específica c) La recepció i remissió de sol·licituds, escrits i comunicacions que hagin de ser objecte d'anotació en registres electrònics que comptin amb regulació pròpia en desenvolupament d'una disposició amb rang de llei, excepte quan en aquesta regulació es determini la utilització del Registre electrònic regulat en l’ordre. d) El Registre electrònic comú, regulat per l'Ordre PRE/3523/2009, de 29 de desembre, sens perjudici de les connexions que pugui tenir amb el Registre electrònic.
> Més informació > Tornar al Sumari

CONSUM: Potestat sancionadora en matèria de consum i restitució de quantitats percebudes indegudament

L’objecte d’aquest decret és regular els aspectes següents, tots ells referits a la disciplina del mercat en matèria de consum, de conformitat amb les previsions que estableix la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya: a) Els òrgans competents per incoar, instruir i resoldre els procediments sancionadors en matèria de defensa de les persones consumidores i per acordar l’inici i l’arxiu de les diligències prèvies. b) Els òrgans competents per adoptar les mesures cautelars previstes a l’article 341-3. c) El procediment de restitució de les quantitats percebudes indegudament que es recull a l’article 333-6. d) El procediment de reposició de la situació alterada per la infracció al seu estat original i el procediment de rescabalament de danys i perjudicis provats causats a les persones consumidores previst a l’article 333-7. Les principals novetats de la norma són: • En l’àmbit de l’organització administrativa de la Generalitat: la determinació dels òrgans competents per dur a terme les actuacions previstes pel Codi de consum de Catalunya en matèria de disciplina del mercat; l’inici i arxiu d’actuacions inspectores i diligències prèvies; les sancions administratives previstes al Codi: lleus, greus i molt greus; i les sancions accessòries: decomís i destrucció de productes perillosos, cessament d’activitats o tancament d’establiments. • En la millora de la protecció de les persones consumidores: estableix el procediment perquè als expedients sancionadors, a banda de la sanció, s’imposin mesures complementàries al responsable de la infracció, que tenen una repercussió directa en el patrimoni dels consumidors afectats: restitució de les quantitats percebudes indegudament: les superiors als preus anunciats, publicitats, autoritzats, comunicats o pressupostats; reposició de la situació alterada per la infracció al seu estat original, per exemple, en cas que s’hagi fet una reparació a la llar o en un producte que s’hagi espatllat o quedat malmès (pintura d’una paret, instal·lacions domèstiques...) hi haurà la possibilitat d’obligar l’empresa a retirar la instal·lació mal feta, o fins i tot, a fer-la de nou i també s’inclou la reparació d’un producte que s’ha espatllat i es troba en garantia; i indemnització i rescabalament dels danys i perjudicis provats ocasionats per la infracció. Per exemple, en una reparació efectuada incorrectament, l’import de les despeses ocasionades als consumidors per tornar-ho a reparar correctament. En cas que el producte s’hagi malmès a conseqüència d’una actuació infractora, es podrà indemnitzar pel seu valor de reposició. Aquestes mesures complementàries tenen caràcter discrecional, és a dir, l’òrgan encarregat de resoldre l’expedient sancionador és qui ha de determinar si es donen els supòsits i si s’apliquen a cada expedient en concret, independentment que ho hagi sol·licitat o no el consumidor. Un cop la resolució administrativa sigui ferma, si l’empresa no l’executa voluntàriament, el consumidor es pot adreçar a la via judicial per demanar-ne el reconeixement i l’execució. Finalment, l’usuari pot recórrer la resolució en cas que no hi estigui d’acord.
> Més informació > Tornar al Sumari

COOPERACIÓ: Conflicte positiu de competència 5582-2012 plantejat pel Govern de la Generalitat sobre subvencions per a la realització de programes de cooperació i voluntariat socials

El procés constitucional té per objecte resoldre el conflicte positiu de competència plantejat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra l'Ordre SSI/1199/2012, de 4 de juny, per la qual s'estableixen les bases reguladores i es convoca la concessió de subvencions per a la realització de programes de cooperació i voluntariat socials amb càrrec a l'assignació tributària de l'IRPF. Per al Govern de la Generalitat, la citada ordre no respecta la distribució de competències en matèria de serveis socials derivada del bloc de constitucionalitat en tant que aquesta disposició centralitza en els òrgans estatals la regulació, tramitació i resolució de les ajudes referides, ignorant d'aquesta manera la doctrina constitucional recaiguda en relació amb les subvencions. Per la seva banda, l'Advocat de l'Estat sosté la conformitat de la centralització de la regulació, tramitació i resolució de les ajudes amb la doctrina constitucional en tractar-se d'un dels supòsits excepcionals en què pot produir-se aquell. La sentència estima parcialment el conflicte positiu de competència i declara , amb els efectes previstos en el fonament jurídic 8, que vulneren les competències de la Generalitat de Catalunya els articles 1, excepte en el que es refereix a fi de la convocatòria; 6, 7, 8, 9, quant a l'establiment del barem aplicable, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 i 21, així com els annexos C i I, II, III i IV de l'ordre referida. I desestima en tot la resta.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Recurs d'inconstitucionalitat 1682-2006 sobre la restitució dels documents confiscats amb motiu de la Guerra Civil

El recurs d'inconstitucionalitat té per objecte resoldre la impugnació feta per més de cinquanta diputats del Grup Parlamentari Popular del Congrés dels Diputats contra la totalitat de la Llei 21/2005, de 17 de novembre, de restitució a la Generalitat de Catalunya dels documents confiscats amb motiu de la guerra civil custodiats en l'Arxiu General de la Guerra Civil Espanyola i de creació del Centre Documental de la Memòria Històrica, i subsidiàriament contra els articles 1, 2.2, 3, 4.1, 5 i les disposicions addicionals primera i segona de la mateixa. Els recurrents consideren que s'ha vulnerat en la tramitació parlamentària de la llei el dret consagrat en l'art. 23.2 CE, en relació amb l'art. 88 CE, així com que els preceptes impugnats vulneren els articles 149.1.28, 9.3 i 46 de la Constitució. Si se sol·licita la declaració d'inconstitucionalitat de la totalitat de la llei és perquè s'imputen vicis de forma al procediment legislatiu que va concloure amb la seva aprovació, que, en cas de ser apreciats per aquest Tribunal, invalidarien la totalitat de la disposició normativa. La sentència desestima el recurs d'inconstitucionalitat.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Recurs d'inconstitucionalitat 1278-2006 sobre la restitució els documents confiscats amb motiu de la guerra civil

El recurs d'inconstitucionalitat té per objecte resoldre la impugnació feta per més de cinquanta Senadors del Grup Parlamentari Popular del Senat dels articles 1, 2.2, 3.1 i 3, 4.1, 5.2 i les disposicions addicionals primera i segona de la Llei 21/2005, de 17 de novembre, de restitució a la Generalitat de Catalunya dels documents confiscats amb motiu de la guerra civil custodiats en l'Arxiu General de la Guerra Civil Espanyola i de creació del Centre Documental de la Memòria Històrica. Els recurrents consideren que els preceptes impugnats vulneren els articles 149.1.28, 9.3 i 46 de la Constitució. Les qüestions plantejades en el van ser resoltes pel TC en la STC 20/2013, de 31 de gener, que va resoldre un recurs pràcticament idèntic, plantejat per la Junta de Castella i Lleó contra els mateixos preceptes de la Llei 21/2005. El TC desestima el recurs d'inconstitucionalitat interposat.
> Més informació > Tornar al Sumari

FESTES: Regulació de les festes tradicionals amb bous

El Reglament desplega la Llei 34/2010, de l’1 d’octubre, de regulació de les festes tradicionals amb bous, que té per objecte garantir el drets, els interessos i la seguretat dels participants i els espectadors, així com també la protecció dels animals que intervenen a l’espectacle. El reglament, s’inspira en tres principis bàsics: la seguretat de les persones, la conservació i el respecte a les tradicions locals i la protecció dels animals. El text determina el concepte de tradició en les seves dues accepcions: d'una banda, les celebracions populars que se celebren des de sempre i, de l'altra, les celebracions d’importància especial i rellevant que puguin demostrar el seu valor tradicional. Les darreres tenen un caràcter excepcional i puntual. La protecció de menors constitueix un eix fonamental del desenvolupament reglamentari. En aquest sentit, es prohibeix la participació de menors de 14 anys als espectacles de festes tradicionals amb bous. Només hi podran ser presents com a espectadors. El reglament també concreta el règim sancionador i detalla que l’obertura, tramitació i resolució dels procediments sancionadors correspon a la direcció general competent en matèria d’espectacles i activitats recreatives.
> Més informació > Tornar al Sumari

HABITATGE: Pla estatal de foment del lloguer d'habitatges, rehabilitació edificatòria i regeneració i renovació urbanes 2013-2016

Els objectius del pla són adaptar el sistema d'ajudes a les necessitats socials actuals i a l'escassetat de recursos disponibles, concentrant-les en dos eixos (foment del lloguer i el foment de la rehabilitació i regeneració i renovació urbanes); contribuir a què els deutors hipotecaris per a l'adquisició d'un habitatge protegit puguin fer front a les obligacions dels seus préstecs hipotecaris; reforçar la cooperació i coordinació interadministrativa, així com fomentar la coresponsabilitat en el finançament i en la gestió; millorar la qualitat de l'edificació i, en particular, la seva eficiència energètica, la seva accessibilitat universal, la seva adequació per a la recollida de residus i la seva deguda conservació; garantir que els residus que es generin en les obres de rehabilitació edificatòria i de regeneració i renovació urbanes es gestionin adequadament, de conformitat amb el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició; i, finalment, contribuir a la reactivació del sector immobiliari, des dels dos elements motors assenyalats: el foment del lloguer i el suport a la rehabilitació d'edificis i a la regeneració urbana. Per a la consecució dels seus objectius, el pla s'estructura als següents programes: 1. programa de subsidiació de préstecs convinguts; 2. programa d'ajuda al lloguer d'habitatge; 3. programa de foment del parc públic d'habitatge de lloguer; 4. programa de foment de la rehabilitació edificatòria; 5. programa de foment de la regeneració i renovació urbanes; 6. programa de suport a la implantació de l'informe d'avaluació dels edificis; 7. programa per al foment de ciutats sostenibles i competitives; i 8. programa de suport a la implantació i gestió del pla
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic