100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 387 - 31/10/2013]
La gestió documental a l'administració electrònica Reforma local: anàlisi dels impactes sobre la cartera de serveis, l'organització i el personal dels ajuntaments
Jornades euromediterrànies sobre incendis forestals Presentació del llibre 'L'acomiadament col·lectiu i els ens públics. Marc general, causes i procediment" d'Alberto Palomar
Congrés REIINOVA La Col·laboració Públic-Privada: una opció amb futur
Jornada sobre la Llei de costes i front marítim GOVERN LOCAL: Interposat pel Govern d'Aragó en relació amb diversos preceptes de la Llei de mesures per a la modernització del govern local
ECONOMIA: Mesures en matèria de fiscalitat mediambiental i altres mesures tributàries i financeres GOVERN AUTONÒMIC: Racionalització i simplificació de l'estructura del sector públic de la Generalitat de Catalunya
SALUT: Canvis en el Pla integral d'atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions IMMIGRACIÓ: Conflicte plantejat pel Govern de la Generalitat sobre les subvencions públiques per a habilitació de places d’allotjament
ECONOMIA: Índexs de preus de la mà d'obra i materials per als mesos de juliol, agost i setembre de 2012  

La gestió documental a l'administració electrònica

Curs organitzat per la Federació de Municipis de Catalunya per als propers dies 11 i 12 de novembre, que aprofundeix en les qüestions relatives al document electrònic i la seva gestió, en una visió que té molt en compte el procediment administratiu i la seva potencial simplificació i millora a través dels documents. En particular, s’aniran fent referències a algunes de les solucions implantades en les administracions locals de Catalunya.
> Més informació > Tornar al Sumari

Reforma local: anàlisi dels impactes sobre la cartera de serveis, l'organització i el personal dels ajuntaments

Aquest curs pretén analitzar els possibles impactes que la futura Llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local, actualment en tramitació parlamentària davant les Corts Generals, tindrà sobre la cartera de serveis, les estructures organitzatives i ens instrumentals, com també sobre la política de recursos humans. Aquest nou marc normatiu s'analitzarà així mateix a la llum de la futura Llei de governs locals de Catalunya i dels problemes que es plantegen en la convivència harmònica de tots dos textos. Tindrà lloc a Barcelona els dies 4 i 5 de novembre de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

Jornades euromediterrànies sobre incendis forestals

Organitzades per l’ISPC, el Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo (CUIMP) – Centre Ernest Lluch i la Fundació Pau Costa, tenen l’objectiu d’establir un punt de trobada entre la comunitat operativa d’incendis forestals i la recerca acadèmica per donar resposta a necessitats comunes, promovent la cultura de l’aprenentatge continu en seguretat i eficàcia de treball a la comunitat d’incendis forestals a través de l’estudi de les experiències del present i del passat per millorar el futur; fomentant la col•laboració, i la capacitat de compartir el coneixement en incendis forestals a tots nivells, així com facilitant l’accés a aquest coneixement. Tindran lloc els dies 18, 19 i 20 de novembre a Barcelona.
> Més informació > Tornar al Sumari

Presentació del llibre 'L'acomiadament col·lectiu i els ens públics. Marc general, causes i procediment" d'Alberto Palomar

El CEMICAL (Centre d'Estudis, Mediació i Conciliació a l'Administració Local), del qual l'FMC és membre de la seva junta de govern, presenta el proper 6 de novembre a Barcelona el vuitè volum de la col·lecció Estudis de Relacions Laborals: L'acomiadament col·lectiu en les administracions i els ens públics. Marc general, causes i procediment", d'Alberto Palomar Olmeda.
> Més informació > Tornar al Sumari

Congrés REIINOVA

Els dies 27, 28 i 29 de novembre tindrà lloc a Sabadell el Congrés bianual REINNOVA, que organitza el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental conjuntament amb l'Agència Catalana de Residus i amb la col·laboració de l'Instituto para la Sostenibilidad de los Recursos i la Fundació Fòrum Ambiental.
> Més informació > Tornar al Sumari

La Col·laboració Públic-Privada: una opció amb futur

Curs promogut per CCIES i organitzat per CUESTOR ANALISTAS i que es celebrarà al Fòrum de Col·laboració Públic Privada de Granollers els dies 19 i 26 de novembre de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

Jornada sobre la Llei de costes i front marítim

Des del Col.legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports i l’Agrupació Catalana de Tècnics Urbanistes consideran que és interessant que es procedeixi a una reflexió sobre el nou regim que introdueix la modificació de la Llei de Costes, especialment tant en relació amb usos i edificacions ja materialitzats a l’àmbit costaner, com respecte a projectes futurs urbanístics, substancialment turístics i el futur de les concessions en els ports d’interès general, en els cedits a les CCAA i en els ports esportius. La jornada tindrà lloc a Barcelona el 26 de novembre.
> Més informació > Tornar al Sumari

GOVERN LOCAL: Interposat pel Govern d'Aragó en relació amb diversos preceptes de la Llei de mesures per a la modernització del govern local

El TC ha declarat en aquesta sentència, que resol el recurs d’inconstitucionalitat núm. 1741-2004, que les sessions de les Juntes de Govern Local que entenguin d'assumptes delegats pel ple d'un municipi hauran de ser públiques, tal com li havia sol•licitat el Govern d'Aragó. L'executiu aragonès va recórrer davant el Constitucional la reforma de la Llei de bases de règim local de l'any 2003 perquè envaïa competències autonòmiques i també per altres motius, entre ells el mecanisme que permetia a les Juntes de Govern Local, integrades per l'alcalde i un nucli reduït de regidors, resoldre assumptes del ple municipal en sessions a porta tancada. Amb aquest mecanisme l'alcalde i els seus regidors podien sostreure a les sessions públiques (les del ple) determinats assumptes, denunciava el recurs, i el Constitucional ha acceptat els seus arguments en una sentència interpretativa. D'aquesta manera, la sentència condiciona la constitucionalitat de la citada llei al fet que s'exclogui de les sessions, a porta tancada, de les Juntes, les decisions delegades pel Ple. La LRBRL permet que siguin delegades a les Juntes, les decisions del ple "que, per la seva importància, legalment estan sotmeses al règim de publicitat" i, no permet que deixin d'estar-ho per haver-se transferit a aquests òrgans executius. En aquest sentit, el TC recorda que "l'exigència de publicitat de l'activitat desenvolupada pels òrgans de caràcter representatiu es constitueix com un instrument que possibilita el control polític dels triats pels electors i es projecta en relació amb la publicitat de les seves sessions, la publicació de les deliberacions i els acords adoptats i l'accés a la documentació que els serveixi de suport ... Aquesta exigència de publicitat és, per tant, no només una genèrica manifestació del principi democràtic de l'Estat, sinó també una manifestació del dret dels ciutadans a la participació directa en els assumptes públics". I afegeix que: "Dins de les corporacions locals, aquesta exigència de publicitat, incloent la de les seves sessions, és aplicable a l'activitat del Ple municipal, mentre que òrgan de caràcter representatiu". Així, si el Ple delega assumptes en les Juntes, delega també la publicitat dels mateixos, ve a dir la sentència, que compta amb un vot particular que subscriuen quatre magistrats. Els quatre magistrats que signen el vot particular (Andrés Ollero Tassara, Santiago Martínez-Vares García, Pedro José González Trevijano Sánchez i Enrique López y López) discrepen precisament en aquest punt i entenen que el recurs d'inconstitucionalitat "hauria de ser desestimat en la seva integritat". Consideren que l'existència de les Juntes ve motivada "per la conveniència que actes en els quals predominen aspectes tècnics puguin solucionar-se en un context executiu, aliè a les exigències d'una pública deliberació".
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Mesures en matèria de fiscalitat mediambiental i altres mesures tributàries i financeres

La realitat econòmica evidència que, malgrat els esforços duts a terme durant 2012, la consolidació de les finances precisa encara de l'adopció de mesures addicionals que, complementant les ja incorporades a l'ordenament. Amb aquest objectiu aquesta llei introdueix diverses modificacions en la normativa tributària, fonamentalment en la regulació de l'Impost de societats, que incideixen, a més d'en l'esmentat tribut, en l'àmbit de l'IRPF, de l'Impost sobre la renda de no residents i de l'Impost sobre el patrimoni i de determinats tributs locals. Pel que fa als tributs locals, amb la finalitat de potenciar l'autonomia local per estimular activitats d'especial interès o utilitat per al municipi, es fa extensiva al IIVTNU la bonificació potestativa aplicable en l’IBI, en l'IAE i en l'ICIO, quan es desenvolupin activitats econòmiques que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, culturals, històric artístiques o de foment de l'ocupació que justifiquin tal declaració. Així mateix, en el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals s'efectuen els ajustos tècnics precisos per al supòsit en què l'aplicació dels coeficients d'actualització prevists en l'article 32.2 del text refós de la Llei del cadastre immobiliari suposi un decrement de la base imposable dels immobles. Per a això, es modifiquen els articles 68 i 69, relatius a la reducció de la base imposable de l'IBI. Com a conseqüència dels compromisos d'estabilitat mantinguts pel Regne d'Espanya es dota de continuïtat a l'increment del tipus impositiu d’IBI, establert al desembre de 2011, evitant l'impacte negatiu inicialment previst per 2014. Per altra banda, es modifica el Text refós de la Llei del cadastre immobiliari per ampliar el termini perquè els ajuntaments sol•licitin l'aplicació dels coeficients d'actualització prevists en l'article 32.2, i per possibilitar que, mitjançant ordre ministerial, es reguli l'edicte electrònic en l'àmbit cadastral en aplicació del previst en l'article 112.1 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
> Més informació > Tornar al Sumari

GOVERN AUTONÒMIC: Racionalització i simplificació de l'estructura del sector públic de la Generalitat de Catalunya

En la línia impulsada pel Govern de la Generalitat de simplificació del seu sector públic, d’acord igualment amb les recomanacions del Parlament de Catalunya, s’està reduint el nombre d’entitats instrumentals de la Generalitat de Catalunya, Pel que fa a la racionalització del conjunt del sector públic vinculat al Departament de Territori i Sostenibilitat, les línies estratègiques dels processos de racionalització són la concentració de serveis i la reducció d’estructures. Concretament, es preveu un procés de fusió de l’Institut Cartogràfic de Catalunya i l’Institut Geològic de Catalunya. Aquest procés de fusió de l’Institut Cartogràfic de Catalunya i l’Institut Geològic de Catalunya integraria el procés de dissolució de Geocat, Gestió de Projectes, SA. En aquest context, també es considera adient suprimir l’ens públic Aeroports de Catalunya, que fou creat per la Llei 14/2009, de 22 de juliol, d'aeroports, heliports i altres infraestructures aeroportuàries. Pel que fa a l’àmbit del sector públic vinculat a la salut, en el model sanitari català la Llei d’ordenació sanitària de Catalunya reserva al Servei Català de la Salut la missió de garantir l'atenció sanitària de cobertura pública, integral i de qualitat a tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya mitjançant una adequada adaptació de l'oferta a les necessitats de la població, per la qual cosa es regularitza la ubicació de l’Institut Català de la Salut dins del sistema sanitari, atenent a la seva naturalesa actual d’empresa pública, i se li dóna, quant a les relacions de tutela que són subjacents a un règim d’adscripció, un tractament coherent amb la resta de proveïdors sanitaris públics que gaudeixen de la mateixa naturalesa jurídica. D’altra banda es proposa l’extinció de la personalitat jurídica de l’Institut Català d’Avaluacions Mèdiques i Sanitàries (ICAMS) i l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPACAT) i la internalització de les seves funcions per tal d’ubicar-les sota la dependència de les unitats directives afins amb aquestes funcions, a través de les quals el departament competent en matèria de salut s’estructura orgànicament, preservant en tot cas la idiosincràsia del model de gestió de participació que els caracteritza. Així mateix, es creu convenient situar l’exercici de les funcions relacionades amb la implementació de sistemes d’avaluació i acreditació dels professionals sanitaris, de planificació operativa, desenvolupament i execució de la formació especialitzada i continuada en ciències de la salut, d’ordenació de les professions sanitàries i d’anàlisi i identificació de necessitats de formació en ciències de la salut, que té assignades l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya, sota la supervisió immediata de les unitats directives del Departament de Salut que tenen la responsabilitat d’exercir les funcions d’autoritat sanitària i de definició de la política en aquest àmbit. El Decret 10/2013, de 3 de gener, de delimitació de les regions sanitàries i dels sectors sanitaris del Servei Català de la Salut garanteix la participació dels òrgans de direcció i representació dels sectors sanitaris. D’altra banda, el Decret 38/2006, de 14 de març, regula la creació de governs territorials de salut. Amb l’objectiu d’evitar duplicitats entre les funcions assignades en l’actual model organitzatiu al sector sanitari i les que tenen, d’acord amb els seus estatuts, els governs territorials de salut, el Decret llei preveu l’extinció d’aquests últims. Per últim, i atès que les funcions en matèria d’inspecció de treball són assumides pel Departament competent, cal suprimir l’Agència Catalana d’Inspecció de Treball. La part dispositiva del Decret llei consta de nou articles, agrupats en tres títols, i la part final consta de sis disposicions addicionals, quatre disposicions transitòries, una disposició derogatòria i set disposicions finals.
> Més informació > Tornar al Sumari

SALUT: Canvis en el Pla integral d'atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions

El Govern considera que l’abordatge de la salut mental s’ha de fer de manera integral i coordinada amb tots els àmbits que s’hi relacionen, no només des de l’àmbit de la salut, sinó també des de l’àmbit social, laboral i educatiu, entre d’altres. Per aquest motiu, responent a una petició directa del sector de la salut mental i a un compromís del president de la Generalitat de vetllar des del Departament de la Presidència pel seguiment de l’aplicació del Pla Integral d'atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions, el Govern considera necessari modificar la composició i funcionament de la Comissió Interdepartamental de seguiment del Pla Integral d'atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions. Amb aquesta modificació s’encomana la coordinació de l’execució de les actuacions d’aquest Pla a la Secretaria del Govern del Departament de la Presidència. Fins ara corresponia a la Direcció de Planificació i Avaluació del Departament de Salut. D’altra banda, s’introdueixen canvis en la comissió interdepartamental, que serà presidida pel secretari del Govern i integrada pel titular de l’oficina del President i Coordinació Interdepartamental; un representant dels departaments d’Ensenyament, de Salut, de Benestar Social i Família i d’Empresa i Ocupació. Com a novetat, puntualment podran assistir a la Comissió membres d’altres departaments o persones externes que, per la seva vessant tècnica o de coneixement del sector, puguin aportar valoracions d’interès.
> Més informació > Tornar al Sumari

IMMIGRACIÓ: Conflicte plantejat pel Govern de la Generalitat sobre les subvencions públiques per a habilitació de places d’allotjament

El suplement del BOE núm. 242, de 9 d’octubre de 2013, publica la Sentència 154/2013, de 10 de setembre, dictada pel Ple del TC en el conflicte positiu de competència núm. 9076-2008, promogut pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra la resolució de 14 de juliol de 2008, de la Direcció General d’Immigració, per la qual es convoquen subvencions públiques per a habilitació de places d’allotjament. En la Sentència esmentada, el TC ha decidit: “Estimar el conflicte positiu de competència núm. 9076-2008 interposat pel Govern de la Generalitat de Catalunya contra la resolució de 14 de juliol de 2008, de la Direcció General d’Immigració, per la qual es convoquen subvencions públiques per a habilitació de places d’allotjament, i en conseqüència declarar, amb els efectes previstos en el fonament jurídic 8 de la present Sentència, que la disposició impugnada vulnera les competències de la Generalitat de Catalunya.” Concretament el FJ núm. 8 de la sentència estableix que: “ ...la Resolució de 14 de juliol de 2008, de la Direcció general d'Immigració, per la qual es convoquen subvencions públiques per a habilitació de places d'allotjament, en tant que, com a acte que va originar el conflicte, està «viciat d'incompetència» (art. 66 de la Llei Orgànica del Tribunal Constitucional) per correspondre a la Comunitat Autònoma la competència per realitzar la convocatòria de les subvencions (STC 26/2013, de 31 de gener, FJ 8). No obstant l'anterior, abans de la fallada, hem de pronunciar-nos sobre l'abast que té la vulneració de competències en què, segons hem vist, incorre la resolució objecto de conflicte, en consideració al fet que, com hem declarat en altres casos (SSTC 75/1989, de 21 d'abril, 13/1992, de 6 de febrer, 79/1992, de 28 de maig, 186/1999, de 14 d'octubre, entre altres), aquella ja ha esgotat els seus efectes i es podria afectar a situacions jurídiques consolidades. Per això, la pretensió del Govern de la Generalitat de Catalunya ha d'estimar-se satisfeta mitjançant la declaració de titularitat de la competència controvertida.”
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Índexs de preus de la mà d'obra i materials per als mesos de juliol, agost i setembre de 2012

El Comitè Superior de Preus de Contractes de l'Estat ha elaborat els índexs de preus de la mà d'obra, energia i els de materials per als mesos de juliol, agost i setembre de 2012, aplicables a la revisió de preus de contractes celebrats per les Administracions Públiques, a tenor del previst en l'article 91.4 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat per Reial decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre,
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic