100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 389 - 15/11/2013]
Jornades euromediterrànies sobre incendis forestals Congrés REIINOVA
La Col·laboració Públic-Privada: una opció amb futur Jornada sobre la Llei de costes i front marítim
II Memorial Hortènsia Alonso La reforma dels governs locals: entre autonomia i eficiència
ECONOMIA: Característiques de les operacions de préstec a subscriure amb entitats locals en la segona fase del Fons per al finançament dels pagaments a proveïdors BENESTAR: Taula Nacional i taules territorials i locals d’infància
OCUPACIÓ: Subvencions per a la realització del Programa “Fem Ocupació per a Joves” ORGANISMES: Es crea l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal
SANITAT: Mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària ADMINISTRACIÓ: Contra diversos articles del RD que regula els certificats de professionalitat
MEDI AMBIENT: Contra diversos articles i disposicions del RD referent a gestió i auditoria mediambientals TREBALL: Contra l'apartat novè de la Resolució sobre activitats preventives de la Seguretat Social a aplicar per les mútues d'accidents de treball

Jornades euromediterrànies sobre incendis forestals

Organitzades per l’ISPC, el Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo (CUIMP) – Centre Ernest Lluch i la Fundació Pau Costa, tenen l’objectiu d’establir un punt de trobada entre la comunitat operativa d’incendis forestals i la recerca acadèmica per donar resposta a necessitats comunes, promovent la cultura de l’aprenentatge continu en seguretat i eficàcia de treball a la comunitat d’incendis forestals a través de l’estudi de les experiències del present i del passat per millorar el futur; fomentant la col•laboració, i la capacitat de compartir el coneixement en incendis forestals a tots nivells, així com facilitant l’accés a aquest coneixement. Tindran lloc els dies 18, 19 i 20 de novembre a Barcelona.
> Més informació > Tornar al Sumari

Congrés REIINOVA

Els dies 27, 28 i 29 de novembre tindrà lloc a Sabadell el Congrés bianual REINNOVA, que organitza el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental conjuntament amb l'Agència Catalana de Residus i amb la col·laboració de l'Instituto para la Sostenibilidad de los Recursos i la Fundació Fòrum Ambiental.
> Més informació > Tornar al Sumari

La Col·laboració Públic-Privada: una opció amb futur

Curs promogut per CCIES i organitzat per CUESTOR ANALISTAS i que es celebrarà al Fòrum de Col·laboració Públic Privada de Granollers els dies 19 i 26 de novembre de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

Jornada sobre la Llei de costes i front marítim

Des del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports i l’Agrupació Catalana de Tècnics Urbanistes consideren que és interessant que es procedeixi a una reflexió sobre el nou regim que introdueix la modificació de la Llei de Costes, especialment tant en relació amb usos i edificacions ja materialitzats a l’àmbit costaner, com respecte a projectes futurs urbanístics, substancialment turístics i el futur de les concessions en els ports d’interès general, en els cedits a les CCAA i en els ports esportius. La jornada tindrà lloc a Barcelona el 26 de novembre.
> Més informació > Tornar al Sumari

II Memorial Hortènsia Alonso

Aquest segon memorial tracta sobre joves i violència masclista: percepció i realitat. L'organitza la regidoria de Drets Civils, Cooperació i Igualtat de l'Ajuntament de Lleida el proper 26 de noviembre de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

La reforma dels governs locals: entre autonomia i eficiència

Aquest curs, organitzat per la CUIMPB tindrà lloc els diez 25 i 26 de noviembre i està dirigit pel professor Tomàs Font. En ell s’analitzarà la incidència que els actuals processos de reforma de la legislacio de règim local, tant estatal com autonòmica, poden tenir sobre els nostres governs locals.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Característiques de les operacions de préstec a subscriure amb entitats locals en la segona fase del Fons per al finançament dels pagaments a proveïdors

Són prestataris de l'operació d'endeutament les mancomunitats de municipis i consorcis íntegrament locals; i les entitats locals a les quals resulten aplicables els models de participació en tributs de l'Estat, a les quals es refereixen els Capítols III i IV dels Títols II i III del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març. El finançament màxim per entitat Local és el principal de les obligacions vençudes, líquides i exigibles amb anterioritat a l'1 de gener de 2012, sempre que aquestes es trobin dins de les obligacions previstes en el Reial decret-llei 4/2013, de 22 de febrer, de mesures de suport a l'emprenedor i estímul del creixement i de la creació d'ocupació. Es podran incloure en aquesta nova fase les obligacions pendents de pagament als contractistes, que s'hagin aplicat als pressupostos de l'entitat corresponents a exercicis anteriors a 2012 i derivades de: convenis de col·laboració, concessions administratives, encomanes de gestió en les quals l'entitat encomanada tingui atribuïda la condició de mitjà propi i servei tècnic d'una Administració autonòmica o de l'Administració estatal, dels contractes d'arrendament sobre béns immobles, dels contractes previstos en la Llei 31/2007, de 30 d'octubre, sobre procediments de contractació en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals, dels contractes de concessió d'obres públiques, de col·laboració entre el sector públic i el sector privat, de contractes de gestió de serveis públics, en la modalitat de concessió, corresponents a la subvenció que s'hagués pactat a càrrec de les entitats locals, sempre que s'hagués d'haver ingressat al contractista amb anterioritat a 1 de gener de 2012, prevists en el text refós de la Llei de contractes del sector públic aprovat pel Reial decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre. Les obligacions hauran d'estar a més incloses en la relació certificada de les sol·licituds de certificats individuals admeses i comunicades per via telemàtica i amb signatura electrònica al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques abans del 29 de març de 2013. En el cas de les mancomunitats i consorcis íntegrament locals, aquestes hauran d'haver enviat al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques còpia fefaent dels estatuts pels quals es regeixen i especificar el percentatge de participació, a 31 de desembre de 2011, de cadascun dels ajuntaments que les integren i que consti en aquells. Els esmentats estatuts hauran d'haver estat aprovats pels plens d'aquests ajuntaments. En el cas que la mancomunitat no estigui inclosa en la Base de dades general d'Entitats Locals i de l'Inventari d'Ens del Sector Públic Local depenent del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, haurà de sol·licitar la seva inclusió en el termini previst, i remetre la documentació corresponent. La vigència serà fins al 31 de desembre de 2023.
> Més informació > Tornar al Sumari

BENESTAR: Taula Nacional i taules territorials i locals d’infància

La Taula Nacional de la Infància de Catalunya, adscrita a Benestar Social i Família, comptarà amb representants dels diversos departaments de la Generalitat, de les entitats municipalistes més representatives, de les diputacions, de les taules territorials d’infància, així com de l’Observatori dels Drets de la Infància. Entre d’altres Les funcions principals d’aquest òrgan són desplegar els objectius estratègics, les mesures i les prioritats del Pacte per a la Infància fixant anualment els objectius necessaris i fent el seguiment en el marc del Pla d’atenció integral a la infància i l’adolescència.; coordinar les diverses administracions i institucions en la promoció social de la infància i l’adolescència i també en la detecció i la intervenció davant possibles situacions de risc o desemparament, especialment pel que fa als maltractaments infantils.; promocionar i coordinar, en l’àmbit territorial corresponent, la planificació local o comarcal dels recursos preventius en la infància i l’adolescència en col·laboració amb els ens locals; coordinar tots els agents implicats per potenciar el treball en xarxa, en especial en els àmbits de l’educació, la salut, els serveis socials, la seguretat, el treball, la justícia, la joventut i les dones, quan l’exercici de les competències respectives afecti la infància i l’adolescència del territori; constituir i liderar les taules territorials d’infància i promoure les taules locals d’infància; elevar propostes d’iniciatives o polítiques d’infància o adolescència als departaments afectats; i elaborar estudis, informes i recomanacions sobre els diferents programes, actuacions i normativa dels diversos departaments i ens locals en relació amb la infància i l’adolescència. La taula s’estructurarà arreu del país en taules territorials, que s’encarregaran de desenvolupar les directrius que estableixi. El decret recull també la necessitat de promoure la constitució de taules locals d’infància a fi de coordinar els diferents equips i serveis del territori per millorar els programes de participació, prevenció, promoció, detecció i protecció de la infància i l’adolescència. Les taules locals han de permetre coordinar aquells casos individuals que requereixin una visió global i en els quals estiguin implicats diversos serveis; estudiar casos i analitzar alternatives per millorar les intervencions coordinades; informar la taula territorial sobre les qüestions plantejades en l’àmbit local, sobre propostes de millora elaborades a partir de la pràctica quotidiana, així com traslladar-li les diferències en l’aplicació de circuits, protocols i criteris tècnics que no s’han pogut resoldre en l’àmbit local respectiu.
> Més informació > Tornar al Sumari

OCUPACIÓ: Subvencions per a la realització del Programa “Fem Ocupació per a Joves”

L’ordre obre la convocatòria per a l’any 2013 i la convocatòria anticipada per al 2014, i aprova les bases reguladores per a la concessió de subvencions del Programa “Fem Ocupació per a Joves” per a la realització de projectes que desenvolupin actuacions ocupacionals per afavorir la inserció laboral de les persones joves de 18 a 30 anys. Les bases regulen la concessió de subvencions del Programa “Fem Ocupació per a Joves” per a la realització de projectes que desenvolupin actuacions ocupacionals per afavorir la inserció laboral de les persones joves de 18 a 30 anys, en situació d’atur, amb manca de qualificació especialitzada, i prioritàriament amb experiència professional. Cadascuna de les persones joves que participin en aquest programa rebrà les següents accions ocupacionals: experiència professional mitjançant contracte laboral amb tutor/a d’empresa; formació preferentment adaptada a certificat de professionalitat o formació específica adaptada al lloc de treball; i tutoria i acompanyament en el procés de contractació i formació. Són destinataris les persones joves de 18 a 30 anys en situació d’atur que disposen del graduat en ESO o del batxillerat i que prioritàriament tenen experiència professional anterior. També aquelles persones joves que disposin d’un cicle formatiu de grau mig però que cal reconduir a altres sectors. Són persones joves que, majoritàriament, tenen adquirides les competències bàsiques, però presenten mancances formatives i necessiten d’un acompanyament i una formació especialitzada en el seu procés de retorn al mercat de treball. Aquestes persones joves hauran d’estar inscrites a l’oficina de treball del SOC com a persona demandant d’ocupació. El programa s’iniciarà des de l’endemà de la resolució d’atorgament de la subvenció a les entitats locals i agents socials promotors dels projecte, previstes a l’apartar 1 de la base 4 de l’ordre, i tindrà una durada màxima de 15 mesos. Els contractes de treball s’hauran de realitzar durant el període d’execució del programa, i s’hauran de subscriure com a màxim 6 mesos abans de la seva finalització. El termini de presentació de sol·licituds per a les entitats locals i agents socials per a la realització de les actuacions previstes als apartats a) b) i c) de la base 6 d’aquesta ordre és de quinze dies a comptar de l'endemà de la publicació d'aquesta ordre al DOGC. Les sol·licituds s'han de presentar als llocs i pels mitjans a què fa referència la base 13. Les entitats locals i agents socials promotors dels projectes hauran d’iniciar el programa, en el termini d’un mes des de la resolució d’atorgament i, en tot cas, abans de 31 de desembre de 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

ORGANISMES: Es crea l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal

L’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal vetllarà per l'estricte compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera mitjançant l'avaluació contínua del cicle pressupostari, de l'endeutament públic i l'anàlisi de les previsions econòmiques. Amb aquesta fi, l'autoritat valorarà les previsions macroeconòmiques que s'incorporin als projectes de pressupostos i escenaris a mig termini i analitzarà la implementació i l'execució de les polítiques fiscals, amb la finalitat de detectar de forma primerenca les possibles desviacions en els objectius perseguits. A més, podrà formular, quan consideri, les opinions que estimi oportunes sobre els assumptes previstos en aquesta o altres lleis. La llei orgànica consta de vint-i-set articles, estructurats en tres capítols, dues disposicions addicionals i sis disposicions finals. • El capítol I, de «Naturalesa i règim jurídic», procedeix a la creació de l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal com a ens de dret públic amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat pública i privada, l'objecte de la qual és l'avaluació contínua del cicle pressupostari, de l'endeutament públic, i l'anàlisi de les previsions econòmiques. Referent a això, cal assenyalar que l'autoritat es configura com un ens de naturalesa especial i singular, diferent dels esmentats en la Llei 6/1997, de 14 d'abril, d'organització i funcionament de l'Administració general de l'Estat, i que és comú en la seva actuació a totes les administracions públiques. Així mateix, entre altres aspectes, en aquest capítol es regula també l'àmbit d'aplicació subjectiu de la llei orgànica, les facultats reconegudes a l'autoritat, d’entre les quals destaca la seva capacitat de cooperar amb altres autoritats fiscals independents d'altres Estats, per exemple a través de la participació en grups de treball, el seu règim jurídic, així com els efectes dels informes i opinions emesos per aquesta. En aquest sentit, és important destacar que l'efecte d'aquests informes és molt rellevant ja que si l'administració o entitat destinatària dels mateixos no atén les seves recomanacions haurà de necessàriament motivar-ho i incorporar aquest informe en el corresponent expedient. Al mateix temps, la llei reconeix una altra capacitat de l'autoritat, i és la possibilitat d'emetre, en qualsevol moment, opinions a iniciativa pròpia sobre les matèries previstes en la llei. En aquest cas l'administració o entitat destinatària de les mateixes no estarà obligada a motivar per què s'aparta, si escau, del criteri donat per l'autoritat en la seva opinió emesa. • El capítol II, «Informes i opinions», recull els informes preceptius que ha de realitzar l'autoritat, entre els quals es troba l'informe sobre les previsions econòmiques realitzades pel govern de la nació, l'informe sobre el Programa d'estabilitat realitzat en el marc del Pacte d'estabilitat i creixement, un informe anual sobre l'anàlisi de l'execució pressupostària, el deute públic i la regla de despesa, i l'informe previ a l'aprovació dels plans econòmics financers. Així mateix, recull la possibilitat que l'autoritat informi sobre la conveniència d'activar les mesures preventives, correctives i coercitives previstes en el capítol IV de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, la concurrència de les circumstàncies excepcionals a les quals fa referència l'article 11.3 de la citada llei orgànica i sobre la sostenibilitat de les finances públiques a llarg termini o qualsevol altre assumpte quan així ho disposi una llei. • El capítol III, «Organització i funcionament», regula la composició i organització de l'autoritat, com també el nomenament i causes de cessament del seu president, que té la consideració d'alt càrrec i, per tant, estarà sotmès a les obligacions de rendició de comptes i transparència que la legislació determini, i, en particular, a la Llei 5/2006, de 10 d'abril, de regulació dels conflictes d'interessos dels membres del Govern i dels alts càrrecs de l'Administració general de l'Estat. En aquest sentit, s'estableix un model unipersonal recolzat per un Comitè directiu al que podran assistir experts de reconegut prestigi a sol•licitud del seu president. Igualment, l'autoritat s'organitzarà en divisions per raó de matèria. • La disposició addicional primera configura el Comitè tècnic de comptes nacionals conformat per l'Institut Nacional d'Estadística, el Banc d'Espanya i la Intervenció General de l'Estat com a òrgans competents en l'elaboració dels comptes nacionals de les unitats que componen el sector de les administracions públiques i de les societats financeres i no financeres públiques. En aquest sentit, es contempla que el citat comitè pugui efectuar actuacions de verificació i contrast de la informació subministrada des de les comunitats autònomes i les corporacions locals, aspecte recomanat pels òrgans europeus competents en matèria de comptabilitat nacional. Així mateix, el citat grup facilitarà els seus informes a l'autoritat. • D'altra banda, la disposició addicional segona crea la taxa de supervisió, anàlisi, assessorament i seguiment de la política fiscal, i regula els seus principals elements. La citada taxa serà la principal font de finançament de l'autoritat, afavorint-se d'aquesta manera la seva independència. Finalment, pel que fa a les disposicions finals, cal destacar el termini donat al Consell de Ministres per aprovar l'Estatut orgànic de l'entitat, l'habilitació al Govern i al ministre d'Hisenda i Administracions Públiques, en l'àmbit de les seves competències, per adoptar les disposicions reglamentàries necessàries per al desenvolupament i execució de la present llei orgànica, i l'entrada en vigor l'endemà al de la seva publicació.
> Més informació > Tornar al Sumari

SANITAT: Mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària

Dictamen sol·licitat pel Govern de la Generalitat, sobre l’apartat 6.b, c i g de la disposició addicional primera de la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària (BOE núm. 185, de 3 d’agost de 2013). El dictamen conclou el següent: • La lletra b, i per connexió la lletra e, de l’apartat 6 de la disposició addicional primera de la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària, vulneren l’article 116 de l’Estatut; • La lletra c de l’apartat 6 de la disposició addicional primera de la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària, vulnera l’article 116 de l’Estatut; i, • La lletra g de l’apartat 6 de la disposició addicional primera de la Llei 12/2013, de 2 d’agost, de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària, vulnera els articles 116 i 154 de l’Estatut.
> Més informació > Tornar al Sumari

ADMINISTRACIÓ: Contra diversos articles del RD que regula els certificats de professionalitat

El Ple del TC, per provisió de 22 d'octubre actual, ha acordat admetre a tràmit el conflicte positiu de competència número 4305-2013, promogut pel Govern de Catalunya, contra els arts. 10.5; 12 bis.4 i 19.2 del Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, en la redacció que els atorga l'art. primer del Reial decret 189/2013, de 15 de març.
> Més informació > Tornar al Sumari

MEDI AMBIENT: Contra diversos articles i disposicions del RD referent a gestió i auditoria mediambientals

El Ple del TC, per provisió de 22 d'octubre actual, ha acordat admetre a tràmit el conflicte positiu de competència número 4911-2013, promogut pel Govern de Catalunya, contra els arts. 9.1 i 2, 11.1 i 2, 12.1 i 4 i 13.2, disposició transitòria primera i disposició final tercera del Reial decret 239/2013, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació del Reglament (CE) núm. 1221/2009, del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de novembre de 2009, relatiu a la participació voluntària d'organitzacions en un sistema comunitari de gestió i auditoria mediambientals (EMAS), i pel qual es deroguen el Reglament (CE) 761/2001 i les decisions 2001/681/CE i 2006/193/CE de la Comissió, i de conformitat amb el que disposa l'article 10.2 LOTC en la redacció donada per la Llei orgànica 6/2007, de 24 de maig, atribuir a la Sala Primera, a la qual per torn objectiu li ha correspost, el coneixement del present conflicte.
> Més informació > Tornar al Sumari

TREBALL: Contra l'apartat novè de la Resolució sobre activitats preventives de la Seguretat Social a aplicar per les mútues d'accidents de treball

El Ple del TC, per provisió de 22 d'octubre actual, ha acordat admetre a tràmit el conflicte positiu de competència número 5107-2013, promogut pel Govern de Catalunya, en relació amb l'apartat novè de la Resolució de 13 de maig de 2013, de la Secretaria d'Estat de la Seguretat Social, per la qual s'estableix el Pla general d'activitats preventives de la Seguretat Social, a aplicar per les mútues d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social en la planificació de les seves activitats per a l'any 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic