100
newsletters butlletins
Newsletters Butlletí Electrònic
Sumari
[Número 394 - 10/01/2014]
L'FMC organitza una sessió de treball sobre la Implantació de l’oficina de serveis municipals a les entitats: un instrument per augmentar els seus ingressos L'FMC organitza una nova jornada per analitzar la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local
COOPERACIÓ LOCAL: Distribució als municipis de Catalunya de la participació en els ingressos de la Generalitat integrada en el Fons de cooperació local de Catalunya, any 2013 ECONOMIA: Pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2014
ECONOMIA: Racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local ECONOMIA: Aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2012 mentre no entrin en vigor els del 2014
ECONOMIA: Tractament dels comptes anuals dels consorcis locals ECONOMIA: Deute comercial en el sector públic
COMERÇ: Ordenació d'equipaments comercials de Catalunya CONSUM: Canvis en el Codi de consum de Catalunya (electricitat)
CONTRACTACIÓ: Límits dels diferents tipus de contractes COOPERACIÓ: Pla anual de cooperació al desenvolupament per a 2013
CULTURA: Avaluació i certificació de coneixements de català ECONOMIA: Impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures en el sector públic
ECONOMIA: Programa anual 2014 del Pla Estadístic Nacional 2013-2016 ECONOMIA: Programa anual d'actuació estadística per a l'any 2014
ECONOMIA: Tipus legal d'interès de demora aplicable a les operacions comercials durant el primer semestre natural de l'any 2014 OCUPACIÓ: Mesures per afavorir la contractació estable i millorar l’ocupació dels treballadors
OCUPACIÓ: Canvis en el Registre electrònic de plans d'autoprotecció OCUPACIÓ: Salari mínim interprofessional per 2014
POBLACIÓ: Xifres oficials de població resultants de la revisió del Padró municipal referides a l'1 de gener de 2013 POBLACIÓ: Xifres oficials de població resultants de la revisió del Padró municipal referides a l'1 de gener de 2013
TURISME: Subvencions per a ens locals per al desenvolupament de plans de foment territorial del turisme TURISME: Impost sobre les estades en establiments turístics
URBANISME: Canvis en les subvencions a projectes d'intervenció integral a l'empara de la Llei de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial  

L'FMC organitza una sessió de treball sobre la Implantació de l’oficina de serveis municipals a les entitats: un instrument per augmentar els seus ingressos

La jornada, adreçada a les entitats adherides i promoguda per la Comissió d’Esports de l’FMC, amb la col·laboració de l’Òscar Garcia, director d’Atlas Sport Consulting, tindrà lloc divendres 17 de gener de 2014, a les 10, a la seu de l’FMC
> Més informació > Tornar al Sumari

L'FMC organitza una nova jornada per analitzar la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local

Un cop més la Federació de Municipis de Catalunya organitza una sessió de de treball, el proper 14 de gener, a Barcelona, per analitzar l’impacte de la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local. Aquesta llei du a terme un conjunt de profunds canvis en l'escenari normatiu-institucional de les entitats locals, especialment (però no solament) d'ajuntaments i diputacions provincials, i també dels ens instrumentals vinculats o dependents d’aquestes entitats locals.
> Més informació > Tornar al Sumari

COOPERACIÓ LOCAL: Distribució als municipis de Catalunya de la participació en els ingressos de la Generalitat integrada en el Fons de cooperació local de Catalunya, any 2013

La resolució distribueix l’import dels ajuntaments del Fons de cooperació local de Catalunya de 2013, tenint en compte l’increment que ha representat, per a la majoria d’ajuntaments de Catalunya, la participació en els ingressos de l’Estat (PIE) durant aquest exercici 2013 i en relació amb la PIE del 2012. En aquest sentit, amb caràcter general, els ajuntaments rebran la diferència entre l’import del FCLC atorgat el 2012 i l’esmentat increment de la PIE. Si no hi ha hagut increment, rebran la totalitat del FCLC atorgat el 2012. Així mateix, els municipis en els quals l’increment en concepte de PIE superi l’import del FCLC de 2012, no percebran cap import en concepte de FCLC per a l’any 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2014

En matèria de personal despeses de personal destacaríem els aspectes següents: Segons l’article 20, les retribucions del personal al servei del sector públic no podran experimentar cap increment respecte de les vigents a 31 de desembre de 2013, en termes d’homogeneïtat per als dos períodes de comparació, tant pel que fa a efectius de personal com a la seva antiguitat. La massa salarial del personal laboral tampoc podrà incrementar-se. Durant el 2014 les entitats del sector públic, tal i com es defineixen en aquest article 20, no podran realitzar aportacions a plans de pensions de la modalitat d’ocupació o contractes d’assegurança col•lectius que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació. Si bé aquesta regla general compta amb una excepció: “No obstante lo dispuesto en el párrafo anterior y siempre que no se produzca incremento de la masa salarial de la administración de referencia, en los términos que establece la presente Ley, las citadas Administraciones, entidades y sociedades podrán realizar contratos de seguro colectivo que incluyan la cobertura de contingencias distintas a la de jubilación. Asimismo, y siempre que no se produzca incremento de la masa salarial de dicha Administración, en los términos que establece la presente Ley, podrán realizar aportaciones a planes de pensiones de empleo o contratos de seguro colectivo que incluyan la cobertura de la contingencia de jubilación, siempre que los citados planes o contratos de seguro hubieran sido suscritos con anterioridad al 31 de diciembre de 2011”. S’estableixen les quanties de les retribucions del personal funcionari corresponents als conceptes de sou i triennis dels grups A1, A2, B, C1, C2, i E o agrupacions professionals de l’article 76 EBEP, referides a 12 mensualitats, així com les quanties corresponents al sou i triennis a percebre en les dues pagues extraordinàries. Les limitacions retributives ho són sens perjudici de les adequacions singulars i excepcionals que resultin imprescindibles pel contingut dels llocs de treball, per la variació d’efectius o pel grau de consecució d’objectius. Els acords, convenis o pactes que impliquin increments retributius superiors als que s’hi descriuen hauran d’adequar-se al que disposa la LLPGE, esdevenint inaplicables les clàusules que estableixin qualsevol tipus d’increment. Pel que fa a l’oferta pública d’ocupació o instrument similar de gestió de la provisió de necessitats de personal (art. 21): per al 2014 no es procedirà a la incorporació de nou personal excepte: a) en el cas de les societats mercantils públiques que es regeixen pel que disposa la DA 19ª: i, b) dels processos selectius que puguin derivar-se de l’execució d‘ofertes d’ocupació pública d’exercicis anteriors. Aquesta limitació abasta també les places incurses en els processos de consolidació d’ocupació previstos a la DT 4a EBEP. Respectant en tot cas les disponibilitats pressupostàries del Capítol I, la prohibició de no incorporar nou personal no serà d’aplicació als sectors i administracions que s’indiquen al mateix apartat 2 de l’art. 21 (la descripció d’aquests sectors és molt més àmplia que la redacció continguda a la LLGPGE de 2013), per als quals la taxa de reposició es fixa en el 10%. En tot cas, aquesta possibilitat d’incorporar nou personal quedarà condicionada a la seva inclusió en una oferta pública d’ocupació que sigui aprovada pel ple de l’ens local i que es publiqui al DOGC abans de la finalització de l’any 2014. Per altra banda, i en relació a la policia local, la taxa de reposició es fixa en el 10%, si bé aquest percentatge es podrà ampliar fins al 100% quan l’entitat local compleixi els límits d’autorització d’operacions d’endeutament i el principi d’estabilitat, d’acord amb el procediment que s’hi estipula. Com a novetat d’aquest anys s’introdueix un mètode de càlcul per determinar la taxa de reposició d’efectius, d’acord amb els límits fixats. En termes generals, per als percentatges màxims de reposició es tindrà en compte la diferència resultant entre el nombre d’empleats fixos que durant l’exercici pressupostari de 2013 van deixar de prestar serveis i el nombre d’empleats fixos que s’haguessin incorporat durant el dit exercici. No es procedirà a la contractació de personal temporal, ni al nomenament de personal estatutari temporal o de funcionaris interins llevat dels casos excepcionals i per cobrir necessitats urgents i inajornables que es restringiran als sectors, funcions i categories professionals que es considerin prioritaris o que afectin el funcionament dels serveis públics essencials. Pel que fa a les bases i tipus de cotització (art. 128 i ss.): el topall màxim de la base de cotització queda fixat en 3.597,00 euros mensuals o 119,90 euros diaris, el que suposa un significatiu increment d’un 5% respecte del topall màxim vigent durant 2013. La base mínima de cotització serà equivalent al SMI, incrementat en una sisena part, excepte disposició expressa en contrari. Per al càlcul dels tipus per contingències professionals, s’aplicaran els percentatges de la taula prevista a la DA 4a de la LPGE 2007 i aniran a càrrec exclusiu de l’empresa. L’atur: en la contractació indefinida, 7,05% (5,50% a càrrec de l’empresa i 1,55% del treballador); quan sigui de durada determinada a temps complet, 8,30% (6,70% a càrrec de l’empresa i 1,60% del treballador); i en la de durada determinada a temps parcial, 9,30% (7,70% a càrrec de l’empresa i 1,60% del treballador). El FOGASA: 0,20%, a càrrec exclusiu de l’empresa. I la formació professional: 0,70% (0,60% a càrrec de l’empresa i 0,10% del treballador). Altres disposicions destacables en matèria de personal són: la DA 10ª sobre l’acumulació de la tassa de reposició d’efectius; la DA 20ª sobre contractació de personal de las fundacions del sector públic i dels consorcis en 2014; la DA 31ª sobre l’interès legal del diner. Què es fixa en un 4% i els interessos de demora en un 5%; la DA 68ª que manté la reducció del 50% de l’aportació empresarial en la cotització per contingències comunes, durant el període d’ocupació d’un nou lloc de treball assignat per raó de risc durant l’embaràs o durant la lactància natural, així com també quan el canvi de lloc de treball hagi estat conseqüència d’una malaltia professional; i la DT 2ª que preveu que els complements personals i transitoris es regiran per la seva normativa específica i per la LPGE. Pel que fa als aspectes referits a la contractació pública s'ha de destacar la disposició addicional octogèsima vuitena, que fa referència especialment a la revisió de preus o de qualsevol valor monetari dels contractes del sector públic. En concret, estableix que el règim de revisió de preus o de qualsevol altre valor monetari dels expedients que, amb posterioritat a l'entrada en vigor de la llei, s'hagi publicat la convocatòria de licitació o en el cas de contractes que es tramitin per procediment negociat quan s'hagi aprovat el plec, no es podrà fer per referència a cap tipus d'índex general de preus o fórmula que el contingui. Aquesta limitació, segons s'estableix, s'estén a l'aprovació de sistemes de revisió de tarifes o valors monetaris aplicables a la gestió de serveis públics, qualsevol que sigui la seva modalitat de prestació. En matèria d’impostos locals destacaríem el següent: Impost sobre l'Increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana: Pel que fa la base imposable s'aplica el règim jurídic de les expropiacions forçoses a l'hora de calcular el valor del terreny al moment de la meritació a les transmissions patrimonials voluntàries a valor de preu just establert per l'autoritat competent, que afavoreixin la reconstrucció d'una zona afectada per catàstrofe natural. IBI: Es fixen per a l'any 2014 diferents coeficients d'actualització de valors cadastrals en funció de l'any d'entrada en vigor dels valors cadastrals resultants d'un procediment de valoració col•lectiva. Aquests coeficients seran aplicats als municipis que han acreditat el compliment dels següents requisits -art. 32.2 del TRLCI-: • Haver transcorregut almenys 5 anys des de l'entrada en vigor dels valors cadastrals derivats de l'anterior procediment de valoració col•lectiva de caràcter general. És a dir, l'aplicació de coeficients d'actualització per a l'any 2014 requereix que l'any d'entrada en vigor de la ponència de valors de caràcter general sigui anterior a 2009. • Que es posin de manifest diferències substancials entre els valors de mercat i els que van servir de base per a la determinació dels valors cadastrals vigents, sempre que afectin de manera homogènia al conjunt d'usos, polígons, àrees o zones existents en el municipi. • Que la sol•licitud es comuniqui a la Direcció general del Cadastre abans del 15 de novembre de 2013. • A més, es requereix que els municipis estiguin inclosos en una Ordre prevista en aquest precepte. Assenyalar que els municipis als quals li resultaran d'aplicació aquests coeficients d'actualització, establerts en aquesta llei per a l'any 2014, vénen establerts en l'Ordre *HAP/2308/2013, de 5 de desembre, publicada en el BOE d'11 de desembre. Altres temes: Interès de demora tributari i interès legal dels diners. Es fixa fins al 31 de desembre de l'any 2014 l'interès legal dels diners i l'interès de demora en un 4 i 5 per 100, respectivament. Indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM): es mantenen les mateixes quanties fixades per a l'any 2013 i que són les següents: a) diari, 17,75 euros, b) mensual, 532,51 euros, c) anual, 6.390,13 euros, i d) en els supòsits en què la referència al salari mínim interprofessional (SMI) ha estat substituïda per la referència a l’IPREM serà de 7.455,16 euros quan les normes es refereixin SMI en còmput anual, tret que excloguessin expressament les pagues extraordinàries; en aquest cas, la quantia serà de 6.390,13 euros.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local

Aquesta llei modifica les lleis següents: la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local; el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març; el reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local; la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; la Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible; i el Reial Decret legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de sòl. I deroga la disposició addicional segona i la disposició transitòria setena de la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'estatut bàsic de l'empleat públic. Els objectius de la llei són clarificar les competències municipals per evitar duplicitats amb les competències d'altres administracions de manera que es faci efectiu el principi ‘una Administració una competència’; racionalitzar l'estructura organitzativa de l'administració local d'acord amb els principis d'eficiència, estabilitat i sostenibilitat financera; garantir un control financer i pressupostari més rigorós; i afavorir la iniciativa econòmica privada evitant intervencions administratives desproporcionades. La llei preveu la seva entrada en vigor l’endemà de la seva publicació al BOE, és a dir el 31 de desembre; si bé, existeixen diverses disposicions transitòries que preveuen un règim posterior o condicionat d’entrada en vigor.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2012 mentre no entrin en vigor els del 2014

La petició de dictamen al Consell de Garanties Estatutàries sobre el Projecte de pressupost de la Generalitat de Catalunya per al 2014 fa inviable que aquests pressupostos puguin ser aprovats dins el termini necessari per que entrin en vigor l’1 de gener del 2014. Per la seva banda, la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes (LOFCA), modificada per la Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre, disposa a l’article 21, apartat 2, que si els pressupostos no han estat aprovats abans del primer dia de l’exercici econòmic corresponent quedarà automàticament prorrogada la vigència dels anteriors. La darrera Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya aprovada és la Llei 1/2012, del 22 de febrer, per a l’exercici 2012. Aquests pressupostos van ser prorrogats mitjançant el Decret 170/2012, de 27 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris d’aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2012 mentre no entrin en vigor els del 2013, modificat pel Decret 164/2013, de 14 de maig, i per l’Acord del Govern del 27 d’agost de 2013. Per aquest motiu, resulta necessari establir unes condicions d’aplicació de la pròrroga de caràcter restrictiu per tal d’assegurar que durant el període de la pròrroga no es vulnerin els objectius d’estabilitat pressupostària. Condicions que el decret s’encarrega de concretar en el seu articulat.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Tractament dels comptes anuals dels consorcis locals

Els consorcis locals han de retre els comptes anuals amb el format de Compte general i en el termini fixat per al Compte general dels ens locals però, atès que pròpiament no són ens locals, els seus comptes no s’han d’incloure, almenys de forma obligatòria, en l’informe que la Sindicatura fa sobre el retiment del Compte general dels ens locals. Aquest fet no impedeix que puguin ser tractats de forma anàloga als comptes d’aquests ens; i amb la informació derivada d’aquest tractament la Sindicatura té competència per elaborar un informe sobre el retiment dels comptes dels consorcis locals. A partir d’aquests raonaments el Ple de la Sindicatura de Comptes de Catalunya, en data 8 d’octubre de 2013, va adoptar un acord en relació amb el tractament dels comptes anuals dels consorcis locals que afecta els comptes de l’exercici 2013 d’aquestes entitats, i en els apartats 1 i 2 s’estableix que aquests s’incorporaran al mateix procediment de gestió que la Sindicatura du a terme respecte del Compte general de les corporacions locals. Així, els apartats 1 i 2 de l’Acord del 8 d’octubre del Ple de la Sindicatura de Comptes de Catalunya, relatiu al tractament dels comptes anuals dels consorcis locals, són el següents: 1. Que els comptes anuals dels consorcis locals del sector públic s’incorporin plenament al procediment de gestió dels expedients de comptes de la Sindicatura amb la mateixa gestió que es fa dels comptes generals dels ens locals. 2. Que la incorporació dels consorcis locals a la gestió dels expedients de comptes dels ens locals s’inclogui en l’Acord del Ple relatiu a la forma en què les corporacions locals de Catalunya han de retre a la Sindicatura de Comptes el Compte general del 2013 per mitjans telemàtics.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Deute comercial en el sector públic

Aquesta llei amplia el concepte de deute públic per millorar la protecció de tots els creditors. Aquests nous límits a l'endeutament públic, com a part essencial del principi de sostenibilitat financera, tenen el seu fonament en l'article 135 de la Constitució que, d'acord amb la jurisprudència del TC, actua com a límit a l'autonomia financera. No obstant això, se segueixen mantenint algunes diferències entre creditors, ja que la prioritat absoluta de pagament de deute públic que es preveu en l'article 135.3 de la Constitució resulta aplicable, en sentit estricte, únicament al deute financer. La llei s'estructura en dos articles. El primer d'ells, que consta de setze apartats, modifica la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril per ampliar el concepte del principi de sostenibilitat financera que ara també inclou el control del deute comercial, cosa que evita posar en risc l'estabilitat pressupostària i la sostenibilitat de les finances públiques. Es crea l'obligació de les administracions públiques de fer públic el seu període mig de pagament a proveïdors, generant-se una eina de seguiment del deute comercial que permet seguir la seva evolució. Internament les administracions han d'incloure en els seus plans de tresoreria informació relativa al pagament a proveïdors, de manera que la gestió financera s'alineï amb la protecció dels proveïdors. Això es completa amb mesures que unilateralment cada administració ha d'aplicar quan detecti períodes mitjans de pagament que superin els límits permesos. Per a les comunitats autònomes es contemplen noves mesures preventives, correctores i coercitives destinades a garantir el cobrament pels proveïdors, i que el Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques aplicarà, com són: la quantificació en el pla de tresoreria de mesures de reducció de despesa o augment d'ingressos que han d'adoptar-se per reduir el període mig de pagament a proveïdors, la determinació de l'import dels seus recursos que ha de destinar-se al pagament de proveïdors o la possibilitat de retenir els recursos dels règims de finançament aplicables perquè el ministeri pagui directament als proveïdors. D'altra banda, en el cas de les corporacions locals, s'estableix que l'òrgan interventor serà l'encarregat de controlar el compliment del període mig de pagament, i es preveu un especial control de les corporacions locals compreses en l'àmbit subjectiu definit en els articles 111 i 135 del Text refós de la Llei de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març. Amb això s'incrementa el protagonisme dels interventors en el control de la sostenibilitat local en garantia dels proveïdors. Cal destacar que també s'inclouen altres modificacions en la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril per millorar l'automatisme en el seguiment i control del compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i de deute públic i la regla de despesa, així com es trasllada parcialment la Directiva 2011/85/UE del Consell, de 8 de novembre de 2011, sobre els requisits aplicables als marcs pressupostaris dels Estats membres, incorporant també modificacions sobre el principi de responsabilitat i la responsabilitat per incompliment de normes de Dret de la Unió Europea o de tractats i convenis internacionals dels quals Espanya sigui part. La llei, en el seu article segon modifica la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes, establint un nou límit més flexible a les retencions o deduccions mensuals que pot realitzar l'Estat dels recursos del sistema de finançament, en el cas d'incompliment del període mig de pagament a proveïdors establert. També s'introdueixen diverses disposicions addicionals sobre la publicació del període mig de pagament als proveïdors, mesures de suport a l'esdeveniment d'excepcional interès públic ‘Campionat del Món de Vela Olímpica Santander 2014’ i control d'entitats d'administracions públiques no subjectes a auditoria. S'inclou una disposició transitòria nova relativa a l'aplicació en el temps de les normes modificades del Text refós de la Llei de ports de l'Estat i de la marina mercant. S'introdueixen diverses disposicions finals, que es refereixen a la modificació de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat de l'Estat; a la modificació del Text refós de la Llei de ports; a la modificació de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; sobre importacions de productes d’abastament en les Illes Canàries que es destinin al seu subministrament a determinats bucs i aeronaus; sobre el caràcter ordinari de determinades disposicions; sobre transposició del Dret de la Unió Europea; i a l'entrada en vigor de la llei, tant amb caràcter general, com respecte a la modificació del Text refós de la Llei de ports i la disposició transitòria que afecta la citada reforma de l'esmentada llei. Finalment, cal destacar que la disposició addicional quarta que modifica l'apartat k de l'article 48 de la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, establint que els empleats públics gaudiran de quatre dies d’assumptes propis cada any; i al mateix temps estableix que “la limitació que l'apartat Tres de l'article 8 del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, estableix respecte als convenis, pactes i acords per al personal funcionari i laboral de les Administracions Públiques i els seus organismes i entitats, vinculades o dependentes, ha d'entendre's referenciada a la nova redacció donada a l'article 48 de la Llei 7/2007, de 12 d'abril de l'Estatut bàsic de l'empleat públic de conformitat amb l'apartat primer d'aquesta mateixa disposició”.
> Més informació > Tornar al Sumari

COMERÇ: Ordenació d'equipaments comercials de Catalunya

El suplement del BOE núm. 303, de 19.12.2013, publica la Sentència 193/2013, de 21 de novembre, dictada pel Ple del TC en el recurs d’inconstitucionalitat núm. 5491-2012, promogut pel President del Govern contra l’article 114 de la Llei del Parlament de Catalunya 9/2011, de 29 de desembre, de promoció de l’activitat econòmica de Catalunya, pel qual es modifiquen els apartats 3 i 4 de l’article 9 del Decret llei 1/2009, de 22 de desembre, d’ordenació d’equipaments comercials de Catalunya. En la sentència esmentada, el TC ha decidit: “Declarar inconstitucionals i nuls els apartats 3 i 4 de l’article 9 del Decret llei 1/2009, de 22 de desembre, d’ordenació d’equipaments comercials de Catalunya, en la redacció donada a aquests per l’article 114 de la Llei del Parlament de Catalunya 9/2011, de 29 de desembre, de promoció de l’activitat econòmica”.
> Més informació > Tornar al Sumari

CONSUM: Canvis en el Codi de consum de Catalunya (electricitat)

La Directiva 2009/72/CE, de 13 de juliol de 2009, sobre normes comuns per al mercat interior de l’electricitat i per la qual es deroga la Directiva 2003/54/CE, en relació amb el subministrament elèctric conté el mandat als estats membres d’adoptar les mesures adequades per garantir el subministrament elèctric als consumidors vulnerables. El Reial decret-llei 13/2012, de 13 de març, va transposar diverses directives en matèria de mercats interiors d’electricitat i gas, entre elles la Directiva 2009/72/CE. Aquest Reial decret-llei, modifica l’article 44 de Llei estatal 54/1997, del Sector Elèctric, i introdueix la regulació del consumidor vulnerable, tot i que remet a les condicions socials, de consum i poder adquisitiu que es regulin reglamentàriament. D’altra banda, la conjuntura econòmica general ha provocat la dificultat de moltes famílies per atendre les despeses de subministrament energètic, elèctric i de gas, especialment durant els mesos d’hivern en els que, per les condicions climatològiques adverses, el seu consum es fa imprescindible. Aquest fet, comporta que sigui convenient establir uns paràmetres econòmics objectius que defineixen les persones que es troben en situació de vulnerabilitat econòmica, així com establir les mesures que les protegeixi de possibles interrupcions de subministrament durant els mesos d’hivern. Per fer possible aquestes mesures es modifica l’article 111-2 de la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya i s’afegeix una nova lletra, la v), a l’article 111-2. Igualment, es modifica l’article 252-4 i se n’afegeixen quatre nous apartats, el 6, 7, 8 i 9 a aquest article.
> Més informació > Tornar al Sumari

CONTRACTACIÓ: Límits dels diferents tipus de contractes

A partir de l'1 de gener de 2014 les xifres que figuren en el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat per Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre; en la Llei 31/2007, de 30 d'octubre, sobre procediments d'adjudicació dels contractes en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals, i en la Llei 24/2011, d'1 d'agost, de contractes del sector públic en els àmbits de la defensa i de la seguretat, en els articles que s'expressen a continuació, han de ser substituïdes per les establertes en el Reglament (UE) número 1336/2013 de la Comissió, de 13 de desembre de 2013, pel qual es modifiquen les Directives 2004/17/CE, 2004/18/CE i 2009/81/CE, del Parlament Europeu i del Consell, en el que concerneix als seus llindars d'aplicació en matèria de procediments d'adjudicació de contractes, en els següents termes que assenyala la mateixa ordre.
> Més informació > Tornar al Sumari

COOPERACIÓ: Pla anual de cooperació al desenvolupament per a 2013

L’acord aprova el Pla anual de cooperació al desenvolupament per a 2013, que s’adjunta com annex del mateix. Així mateix disposa la seva publicació al DOGC i estableix que la seva consulta es pot fer per mitjà del web http://www20.gencat.cat/portal/site/cooperaciocatalana, en el Departament de Presidència.
> Més informació > Tornar al Sumari

CULTURA: Avaluació i certificació de coneixements de català

Mitjançant aquest decret es modifica l’annex 5 del Decret esmentat per adaptar l’instrument de mesura de la prova de nivell superior, de manera que permeti avaluar adequadament les capacitats i competències que defineixen aquest nivell de competència en l’ús de la llengua d’acord amb el nivell C2 del MECR. L’instrument més adequat per assolir aquest propòsit és una prova basada en l’avaluació integrada de les habilitats comunicatives. D’altra banda, també es modifica el Decret 152/2001, de 29 de maig, per incorporar en les denominacions dels diferents certificats el codi de nivell del MECR, per facilitar la comparació entre certificats i fer més transparent la relació entre els certificats de llengua catalana i els nivells de competència lingüística que fixa el MECR. En conseqüència se substitueix el codi actual d’identificació dels certificats pel nou codi de nivell corresponent del MECR.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures en el sector públic

Aquesta Llei que té per objecte "impulsar l'ús de la factura electrònica, crear el registre comptable de factures, regular el procediment per a la seva tramitació en les Administracions públiques i les actuacions de seguiment pels òrgans competents". Així mateix, a més de les previsions de l'articulat de la Llei amb incidència directa en la contractació pública, mitjançant la seva disposició final tercera es modifiquen diversos preceptes i disposicions del Text Refós de la Llei de contractes del sector públic, fonamentalment en relació amb la classificació empresarial -que deixarà de ser exigible en els contractes de serveis- i la determinació dels requisits mínims de solvència exigibles, així com els mitjans per acreditar-la.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Programa anual 2014 del Pla Estadístic Nacional 2013-2016

El reial decret aprova el Programa anual 2014 de desenvolupament del Pla Estadístic Nacional 2013-2016. Aquest programa conté les estadístiques per a finalitats estatals que han d'efectuar-se en aquest any pels serveis estadístics de l'administració general de l'Estat o qualssevol altres entitats d'ella dependents. De conformitat amb l'establert en l'article 7 de la Llei 12/1989, de 9 de maig, de la Funció Estadística Pública i en la disposició addicional quarta de la Llei 4/1990, de 29 de juny, de Pressupostos generals de l'Estat per a l'any 1990, les estadístiques incloses al Programa anual 2014 són d'emplenament obligatori, sense perjudici que seran d'aportació estrictament voluntària i, en conseqüència, només podran recollir-se previ consentiment exprés dels interessats les dades susceptibles de revelar l'origen ètnic, les opinions polítiques, les conviccions religioses o ideològiques i, en general, quantes circumstàncies puguin afectar a la intimitat personal o familiar.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Programa anual d'actuació estadística per a l'any 2014

El decret aprova el Programa anual d’actuació estadística per a l’any 2014, en desplegament i execució del Pla estadístic de Catalunya 2011-2014. Aquest programa té per objecte l’establiment i la descripció normalitzada de les actuacions estadístiques d’interès de la Generalitat que s’han de portar a terme durant l’any 2014, en execució del Pla estadístic de Catalunya 2011-2014. I que es concreten en els annexos del decret.
> Més informació > Tornar al Sumari

ECONOMIA: Tipus legal d'interès de demora aplicable a les operacions comercials durant el primer semestre natural de l'any 2014

A l'efecte del previst en l'article 7 de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, en la redacció donada per l'article 33.Tres del Reial decret-Llei 4/2013, de 22 de febrer, i en compliment de l'obligació de publicar semestralment en el BOE el tipus legal d'interès de demora, aquesta Secretaria General del Tresor i Política Financera fa públic: En l'última operació principal de finançament del Banc Central Europeu en el segon semestre de 2013, efectuada mitjançant subhasta a tipus fix que ha tingut lloc el dia 30 de desembre, el tipus d'interès aplicat ha estat el 0,25 per 100. En conseqüència, a l'efecte del previst en l'article 7 de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, en la redacció donada per l'article 33.Tres del Reial decret-Llei 4/2013, el tipus legal d'interès de demora a aplicar durant el primer trimestre natural de 2014 és el 8,25 per 100.
> Més informació > Tornar al Sumari

OCUPACIÓ: Mesures per afavorir la contractació estable i millorar l’ocupació dels treballadors

El reial decret llei té com objectiu impulsar el creixement de l'ocupació i per aquest motiu introdueix un conjunt d'ajustos en la normativa laboral amb el fil conductor de potenciar la contractació estable i la ocupació dels treballadors. Així, l'article 1 introdueix diverses modificacions en el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial decret Legislatiu 1/1995, de 24 de març. Entre elles destaquen diverses mesures per flexibilitzar el contracte de treball a temps parcial. L'article 2 introdueix modificacions en la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, per fer possible la celebració del contracte de treball per temps indefinit de suport als emprenedors a temps parcial. Com a conseqüència lògica, s'adapta a aquesta possibilitat tot allò relatiu a bonificacions i incentius fiscals que, en cas de contracte a temps parcial, es gaudiran de manera proporcional a la jornada pactada. L'article 3 inclou mesures referides al contracte de treball en pràctiques. D'una banda, modifica la Llei 14/1994, d'1 de juny, per la qual es regulen les empreses de treball temporal, per possibilitar que aquestes cedeixin a empreses usuàries treballadors contractats sota la modalitat de contracte de treball en pràctiques, en línia amb recents modificacions normatives que ja van fer possible la cessió de treballadors amb contracte de treball per a la formació i l'aprenentatge. D'altra banda, modifica la Llei 3/2012, de 6 de juliol, per estendre les bonificacions per transformació en indefinits de contractes en pràctiques a les empreses usuàries que, sense solució de continuïtat, concertin un contracte de treball per temps indefinit amb treballadors en pràctiques cedits per una empresa de treball temporal. Els articles 4 i 5 completen i precisen la normativa en vigor. El primer concreta què ha d'entendre's per sector d'activitat a l'efecte de celebració del contracte de treball a temps parcial amb vinculació formativa. El segon precisa el concepte de grup d'empreses únicament als efectes de la norma en matèria d'aportacions econòmiques per acomiadaments que afectin treballadors de cinquanta anys o més. La disposició addicional primera preveu la reducció en un 1 %, del tipus de cotització per desocupació per als contractes de durada determinada a temps parcial. La disposició addicional segona aproxima en matèria de cotització el tractament dels treballadors inclosos en el Règim especial dels treballadors per compte propi o autònoms que en algun moment de cada exercici econòmic i de manera simultània hagin tingut contractat al seu servei un nombre de treballadors per compte d'altri igual o superior a deu, a l'establert per als treballadors inclosos en el Règim General. La disposició transitòria única preveu que el règim d'hores complementàries pactat amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest reial decret-llei continuï sent aplicable en els contractes vigents a aquesta data tret que les parts acordin modificar-ho en els termes establerts en la nova regulació, i que els períodes de prova que s'haguessin concertat amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest reial decret-llei continuïn regint-se per la normativa legal o convencional conforme a la qual es van celebrar. Les disposicions finals segona i sisena tenen per objecte possibilitar la celebració de contractes per a la formació i l'aprenentatge no vinculats a certificats de professionalitat o títols de formació professional fins al 31 de desembre de 2014. L'activitat formativa inherent a aquests contractes podrà seguir estant constituïda, transitòriament, pels continguts mínims orientatius establerts en el fitxer d'especialitats formatives. La disposició final tercera modifica l'article 109 del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret Legislatiu 1/1994, de 20 de juny, per aclarir la base de cotització de les remuneracions tant en metàl•lic com en espècie i per excloure de la mateixa les assignacions de l'empresa destinades a formació i estudis dels treballadors quan aquests estudis vinguin exigits per les activitats o les característiques dels llocs de treball. En coherència amb la mesura prevista en l'article 2, la disposició final quarta modifica el text refós de la Llei de l'Impost de societats, aprovat pel Reial decret Legislatiu 4/2004, de 5 de març, per aclarir que les deduccions per creació d'ocupació previstes en l'article 43.4 d'aquesta norma, en el supòsit de contractes a temps parcial, s'aplicaran de manera proporcional a la jornada de treball pactada en el contracte. En la disposició final cinquena es modifica el Reial decret 1620/2011, de 14 de novembre, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial del servei de la llar familiar, amb la finalitat d'excloure, respecte als treballadors contractats a temps parcial inclosos dins de l'àmbit d'aplicació de l'esmentat reial decret, l'aplicació de les obligacions de registre de la jornada que passen a incloure's en l'article 12.5.h) de l'Estatut dels Treballadors. Finalment, la disposició final octava conté un mandat al Govern perquè procedeixi a la reordenació normativa dels incentius a la contractació en relació amb la cotització a la Seguretat Social.
> Més informació > Tornar al Sumari

OCUPACIÓ: Canvis en el Registre electrònic de plans d'autoprotecció

L'Ordre INT/193/2011, de 28 de juliol, per la qual es crea el Registre electrònic de plans d'autoprotecció, contemplava l’exigència que el certificat reconegut per a les persones usuàries, no pertanyents a les administracions públiques, amb els rols de titulars de l’activitat o del centre; de persones tècniques acreditades, o de caps de l’emergència fos un certificat corporatiu de persona física que garantís la titularitat de l’activitat o centre, o bé la relació laboral amb l’activitat o centre. Atès que des de l’entrada en vigor d’aquella ordre s’ha comprovat que aquest certificat no està suficientment implantat en les empreses, fet que dificulta la tramitació electrònica dels plans, es considera convenient modificar l’ordre per tal d’ampliar els tipus de certificats electrònics admesos per accedir a HERMES i així facilitar l’activitat econòmica de les activitats i centres que han d’elaborar plans d’autoprotecció. Aquesta modificació del tipus de certificat implica que el pugui emetre qualsevol de les entitats emissores classificades pel Consorci Administració Oberta de Catalunya, ja que amplia el nombre d’entitats que poden expedir el certificat, i comporta la modificació dels articles 3, 5 i 6 de l’ordre esmentada.
> Més informació > Tornar al Sumari

OCUPACIÓ: Salari mínim interprofessional per 2014

El salari mínim per a qualsevol activitat en l'agricultura, en la indústria i en els serveis, sense distinció de sexe ni edat dels treballadors, queda fixat en 21,51 euros/dia o 645,30 euros/mes, segons que el salari estigui fixat per dies o per mesos. Així doncs, les quanties per a l'any 2014 suposen el manteniment de les vigents durant l’any 2013.
> Més informació > Tornar al Sumari

POBLACIÓ: Xifres oficials de població resultants de la revisió del Padró municipal referides a l'1 de gener de 2013

Es declaren oficials les xifres de població resultants de la revisió dels padrons municipals referida a l'1 de gener de 2013, amb efectes des del 31 de desembre de 2013, en cadascun dels municipis espanyols. L'INE procedirà a la publicació de les xifres de població oficials de cadascun dels municipis espanyols, el resum provincial dels quals i per comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, juntament amb les poblacions corresponents a les capitals de província i illes, que figuren en l'annex del reial decret.
> Més informació > Tornar al Sumari

POBLACIÓ: Xifres oficials de població resultants de la revisió del Padró municipal referides a l'1 de gener de 2013

Es declaren oficials les xifres de població resultants de la revisió dels padrons municipals referida a l'1 de gener de 2013, amb efectes des del 31 de desembre de 2013, en cadascun dels municipis espanyols. L'INE procedirà a la publicació de les xifres de població oficials de cadascun dels municipis espanyols, el resum provincial dels quals i per comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, juntament amb les poblacions corresponents a les capitals de província i illes, que figuren en l'annex del reial decret.
> Més informació > Tornar al Sumari

TURISME: Subvencions per a ens locals per al desenvolupament de plans de foment territorial del turisme

La resolució aprova les bases reguladores per a la concessió de subvencions per a ens locals de Catalunya per al desenvolupament de plans de foment territorial del turisme que consten en l’annex de l’ordre. I així mateix fa pública la convocatòria anticipada per a l’any 2014 per a la concessió de subvencions, en règim de concurrència competitiva, per a ens locals de Catalunya per al desenvolupament de plans de foment territorial del turisme. L'import màxim destinat a la concessió d’aquestes subvencions és de 6.455.000 euros amb càrrec a la partida pressupostària IU1503D/760000100/6510 del pressupost de la Direcció General de Turisme, desglossats de la manera següent: 5.164.000,00 euros per a l’any 2014, i 1.291.000,00 euros per a l’any 2015, de la partida esmentada o equivalent. La concessió de subvencions prevista en aquesta convocatòria està condicionada a l’aprovació dels pressupostos de la Generalitat de 2014 i a l’existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de concessió. Aquests imports es poden ampliar mitjançant una resolució del conseller d’Empresa i Ocupació. El termini de presentació de sol•licituds és de 45 dies hàbils comptats des de l'endemà de la publicació d'aquesta ordre al DOGC. Les sol•licituds s'han de presentar als llocs i pels mitjans especificats a la base 5 de l’annex de l’ordre.
> Més informació > Tornar al Sumari

TURISME: Impost sobre les estades en establiments turístics

La presentació i el pagament de les autoliquidacions confeccionades amb el model 950, de l’impost sobre les estades en establiments turístics, podrà efectuar-se en qualsevol de les entitats col•laboradores habilitades a aquest efecte, o bé telemàticament a través del sistema virtual de l’Agència Tributària de Catalunya, d’acord amb els requisits que estableixi la normativa vigent. Es modifiquen els models d’impresos d’autoliquidació números 940 i 950 aprovats per l’Ordre ECO/334/2012, de 24 d’octubre, per la qual s’aproven els models d’autoliquidació 940 i 950 de l’impost sobre les estades en establiments turístics, els quals figuren en l’annex d’aquesta ordre. Aquesta ordre entra en vigor el dia 1 de gener de 2014.
> Més informació > Tornar al Sumari

URBANISME: Canvis en les subvencions a projectes d'intervenció integral a l'empara de la Llei de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial

L’ordre modifica la base 12 de les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades als ajuntaments de Catalunya que hagin completat les actuacions dels projectes d’intervenció integral a l’empara de la Llei 2/2004, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial, que consten a l’annex de l’Ordre PTO/79/2010, de 18 de febrer, que passa a tenir la redacció que s’indica a l’ordre.
> Més informació > Tornar al Sumari
Federació de Municipis de Catalunya | Via Laietana, 33 6è 1a - 080003 BARCELONA | Tel. 93 310 44 04 - Fax: 93 310 71 03
www.fmc.cat | butlletí electrònic